Elektrifikácia a inteligentné funkcie sa nevyhli ani prívesom. Dôkazom je „šialený“ príves od OzXCorp s elektrifikovanou nápravou, solárnymi panelmi a digitálnou platformou, ktorý napríklad dokáže potlačiť „materské“ vozidlo do kopca a ktorý je možné zaparkovať prostredníctvom smartfónu.
„Offroadový“ smart príves od austrálskej spoločnosti OzXCorp bol oznámený v roku 2019, pričom do výroby sa má dostať tento rok. Jeho hlavnou myšlienkou je to, aby motoristi nemuseli pri výbere svojho osobného automobilu zohľadňovať jeho výkon a ťažnú kapacitu v súvislosti s pripojeným prívesom.
Elektrifikovaný systém
Patentovaný „polo-elektrický“ pohon DriveX znižuje spotrebu a náklady, zlepšuje cestovný čas, či pomáha majiteľovi získať späť niektoré náklady (napr. tým, že nabíja vstavanú batériu, keď je príves v pohybe). Hlavnému vozidlu môže príves pomáhať svojím motorom s výkonom 11 koní, ktorý môže krátkodobo vzrásť až na 22 koní. Vďaka tomu ho dokáže ťahať aj menej výkonné vozidlo s nižšou ťažnou kapacitou.
Elektromotor pritom dopuje batéria s kapacitou 14,3 kWh, ktorá má ponúknuť dostatok energie pre spomínanú výpomoc materskému vozidlu, a to pri ťahaní či dokonca „potlačení“ vozidla do kopca a tiež pre parkovanie prívesu. Príves od OzXCorp je vybavený kontrolou stability v reálnom čase, ABS, systémom vektorovania krútiaceho momentu či špeciálnymi jazdnými režimami ako „piesok“ a „blato“.
- Zdroj: OzXcorp
- Zdroj: OzXcorp
- Zdroj: OzXcorp
Digitálna platforma
Smart príves bol postavený na platforme ConnX so systémom IoT (internet vecí), vďaka čomu je digitalizovaný. ConnX pritom prepája všetky palubné systémy prostredníctvom jediného digitálneho kábla.
To umožňuje majiteľovi jeho ovládanie a dohliadať na všetky aspekty prívesu cez jednu obrazovku. Platforma zároveň ponúka možnosť vykonania diagnostiky a údržby systému na diaľku. Prostredníctvom smartfónu je tak možné ovládať príves ako autíčko na diaľkové ovládanie, resp. ako elektromobily Tesla cez funkciu Summon. To umožňuje zaparkovať príves aj na miesta, ktoré by boli z pohľadu vodiča vozidla nedosiahnuteľné.
„Eko-prínos“
Jedným z hlavných prínosov inteligentného prívesu má byť podľa výrobcu zvýšenie prevádzkovej efektivity. Tým, že jeho elektrifikovaná náprava pomáha materskému vozidlu, znižuje sa spotreba, a tým pádom aj emisie. Batériu je pritom možné nabíjať prostredníctvom solárnych panelov a vypomôže aj regeneratívne brzdenie.
Tým sa znižuje energetická závislosť prívesu od elektrickej siete, pričom „offgrid“ energia tvorí nezadateľný podiel. Batéria môže napájať klimatizáciu, indukčnú varnú dosku či napr. zariadenia pri využití prívesu na podnikanie (mobilná kaviareň a pod.).
A aby toho nebolo málo, príves od OzXCorp má zvýšenú odolnosť, zvláda aj jazdu mimo spevnených ciest a v budúcnosti má dokonca ponúknuť autonómiu úrovne 3/4. To sa má hodiť napríklad v situácii, kedy dôjde k odtrhnutiu prívesu, pričom uvoľnený príves má byť schopný prebratia kontroly a zaparkovania na bezpečné miesto.
Zdroj: Autoevolution
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Energy trailer: Príves, ktorý funguje ako solárna elektráreň a nabíjačka pre e-autá
Je elektrický „offroad fúrik“ s pohonom 4×4 elektromobilom roka?
Príves ako najvýkonnejšia mobilná ultra-nabíjacia stanica na svete
2 komentáre
Už aby tieto e-výmysli boli dostupné a za reálne ceny.
zatial sa mozes v ramci cakania naucit slovensku gramatiku 😉