V Nemecku spustili elektrifikovanú diaľnicu. Scania vysvetľuje, ako funguje

2

Mnohé vlády si myslia, že budúcnosť bezemisnej dopravy by mohli pomôcť zabezpečiť aj elektrifikované cesty. Jednou z nich je aj tá nemecká, ktorá nedávno spustila prvý úsek elektrifikovanej diaľnice „eHighway“. Ide na to však inak, ako napríklad Švédi.

Už viackrát sme vás informovali o projektoch elektrifikovaných ciest vo Švédsku. V rámci nich sa využíva technológia, ktorá počíta s integráciu nabíjacieho systému priamo do vozovky. Nemci však na to išli inak. Namiesto nabíjacej infraštruktúry integrovanej do cesty použili v podstate bežný trolejový systém, ktorý je vhodný pre hybridné automobily.

CNN v tejto súvislosti informuje, že úsek elektrifikovanej diaľnice „eHighway“ sa nachádza pri Frankfurte a má dĺžku 10 km. Systém pritom nie je tak univerzálny ako riešenia zo Švédska, nakoľko ho môžu aktuálne využívať len nákladné či iné väčšie vozidlá.

Nemecký vláda investovala do vývoja nákladných vozidiel, ktoré budú môcť využívať trolejový diaľničný systém „eHighway“ 70 mil. €, pričom ho realizovala spoločnosť Siemens. Vozidlá sú vybavené systémom pre zber energie z trolejového vedenia podobne ako trolejbusy, pričom čisto na elektrinu môžu jazdiť maximálnou rýchlosťou 90 km/h.

Podľa spoločnosti Siemens by mohol majiteľ kompatibilného nákladného vozidla ušetriť na palive 20 000 € pri nájazde nad 100 000 km.

Ako to funguje?

Spoločnosť Scania, ktorej vozidlá môžu byť vybavené systémom umožňujúcim využívanie elektrifkovaných diaľníc, vysvetľuje ako celý systém funguje.

Kompatibilné hybridné vozidlo je vybavené senzorom, vďaka ktorému rozpozná, že sa nachádza na úseku elektrifikovanej cesty. Vodič tak môže aktivovať pantograf, ktorý sa zdvihne a začne odoberať energiu z trolejového vedenia.

elektrifikovana dialnica nemecko

Zdroj: Scania

Odoberaná energia potom putuje priamo do elektromotora, ktorý vozidlo poháňa čisto elektricky. Popritom sa navyše nabíja batéria vozidla. K tomu napomáha aj energia z regeneratívneho brzdenia. Pri predbiehaní alebo skončení trolejového vedenia sa pantograf sám odpojí, pričom vozidlo môže ísť čisto na elektrinu, až kým sa nevyčerpá energia z batérie. Keď sa tak stane, k slovu sa dostane spaľovací motor. Pri vrátení sa do jazdného pruhu po predbiehacom manévri sa pantograf opätovne pripojí.

Zdroj titulnej fotografie: Siemens

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Vo Švédsku bude spustený už tretí projekt cesty, ktorá nabíja elektromobily
Je systém Matrix Charging budúcnosťou nabíjania elektromobilov?
Čerpacími stanicami budúcnosti sú garáže a parkovacie miesta

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

2 komentáre

  1. A ako vyriešili prudký výhybný manéver?
    Obávam sa že takom prípade sa ten zdvojený pantograf odpojiť nestihne a zoskratuje im to v podstate trolejové vedenie.

    • Ale ale, pesimista Anonym.. Aký už len prudký manéver môže spraviť 20tonovy kamión? Jednoducho sa to odpojí a stiahne sa pantograf a následne sa opäť pripojí.
      Inak ako riešenie je to v celku zastaralé, ale pri nejakom vysokokapacitnom kondenzátore by takáto trolej mohla mať kľudne zmysel pri úsekoch pred vjazdom do miest na úseku par km(aby to nestálo zas majland) , kde by sa kamión poriadne rýchlo nasosol, aby prešiel následne po meste úplne potichu a elektricky aspoň 50-100km.

Pridajte komentár