V rámci švédskeho projektu Smartroad Gotland bola spustená inštalácia údajne prvého bezdrôtového ERS (Electric Road System) na svete. Ten bude slúžiť na nabíjanie elektromobilov počas jazdy.
„Elektrifikovaná cesta“ poslúži na verejné testovanie kyvadlovej dopravy medzi letiskom a centrom mesta Visby, ktoré leží na ostrove v Baltskom mori. Tento úsek má dĺžku 4,1 km, z čoho bude celkovo elektrifikovaných 1,6 km. Cieľom projektu je preukázať, že technológia spoločnosti ElectReon je pripravená na komercializáciu.
Technológia ERS je založená na cievkach, ktoré sa inštalujú pod povrch vozovky, pričom prenášajú energiu do prijímača, ktorý môže byť osadený na rôzne typy vozidiel, ako napr. nákladné autá, autobusy, dodávky či osobné automobily. Tým sa má okrem iného potenciálne zvýšiť energetická účinnosť a zároveň eliminovať nevyhnutnosť kapacitne veľkých batérií.
Ako to funguje?
Základom elektrifikovanej cesty ERS je cievka prenášajúca energiu do prijímača, ktorý je umiestnený na spodnej strane vozidla a riadiaca jednotka pripojená k elektrickej sieti, ktorá riadi celý proces. Cievky napájané elektrinou zo siete sa nachádzajú 8 cm pod povrchom cesty, pričom prenášajú energiu len vtedy, keď nad nimi prechádza kompatibilné vozidlo.
Toto vozidlo samozrejme musí byť registrované do systému a vybavené prijímačom. Osobné vozidlo si vystačí s jedným prijímačom, 40-tonový kamión potrebuje 5 takýchto jednotiek. Systém pritom sleduje koľko energie vozidlo príjme a zákazníkovi službu vyúčtuje.
Systém inštalácie elektrifikovanej cesty má byť jednoduchý. V strede jazdného pruhu sa urobí 10 cm hlboký „jarok“, do ktorého sa umiestnia medené cievky vložené do gumy. Ten sa následne pokryje asfaltom.
Spustenie začiatkom roka
Testovanie 1. časti elektrifikovanej cesty bude spustené začiatkom budúceho roka, kedy po nej začne jazdiť prispôsobený elektrický ťahač s prívesom. Pred letom potom pribudne aj testovací elektrobus. Skúšobný projekt Smartroad Gotland, ktorý je podporovaný švédskou vládou, bude prebiehať počas troch rokov. Jeho výsledky sa stanú základom možnej komercializácie systému ERS.
Zdroj: Smartroad Gotland
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Slovenský AgeVolt ponúka unikátny nabíjací systém pre elektromobily
Škoda sprevádzkovala svoju prvú špeciálnu nabíjačku s kinetickou batériou
Nový objav: Svetlo má skrátiť čas nabíjania elektromobilov na polovicu
3 komentáre
Švédi s takouto myšlienkou koketujú už dávnejšie. Zlá myšlienka to určite nie je.
Výrazne by to predĺžilo dojazd EV.
A bolo by to POHODLNÉ! Žiadne vyhľadávanie nabíjacích staníc pri dlhších trasách, žiadne časové straty počas nabíjania.
Ale – malo by to aj podmienky:
– výkon nabíjania, mal by byť minimálne taký, aká je spotreba konkrétneho EV,
– masové rozšírenie, diaľnice a hlavné ťahy
– univerzálne, napr. celoeurópske,
– nie vysoké náklady. Ak to bude stáť neprimerane veľa, že do toho nikto nepôjde, tak rukybozkávam. V reálnom živote asi nebudú stačiť iba medené cievočky v 10 cm „jarku“, ale aj riadne silové káble na nabíjanie áut, autobusov, kamiónov v reálnej prevádzke, nielen pár kúskov na skúšobnom úseku.
– no a samozrejme cena inštalácie v aute. Ak to bude príliš moc, každý na to … proste kašle.
Ale – Švédom držím palce!
Chyba vela zakladnych faktov. Typu straty, maximalny vykon a cena
Tuším, že v Holandsku už z niečim podobným experimentovali.
Ale týkalo sa to osvetlenia diaľnice.
Na ceste v jazdných pruhoch boli diody a po kraji osvetlenie cesty.
Malo to fungovať, na samo spustení a samo nabíjaní.
Na kraji cesty boli male turbíny. Auto ak prešlo po ceste tak spôsobilo vír ktorý roztočil turbíny a system to zaregistroval a osvietil cestu pred autom. Čiže žiadna dodatková energia iba nápor vzduchu a turbína vyprodukovala trochu energie na svetlo.
Neviem ako to dopadlo či sa to realizovalo, ale ako nápad to bolo super 😀
Niečo podobné sa už realizuje vo veľkých mestách. Tuším, že Čína nie experimentálne zrobila.
Využívanie vzdušných výrov v meste medzi veľkými vežiakmi.