Vo Švédsku bude spustený už tretí projekt cesty, ktorá nabíja elektromobily

0

Švédsko by sa mohlo stať kráľovstvom elektrifikovaných ciest, ktoré slúžia na nabíjanie elektromobilov počas jazdy. Dôvodom je najmä podpora zo strany štátu. A tak niet divu, že o úspech sa pokúša už tretia spoločnosť, Elonroad, ktorá prichádza s vlastnou technológiou.

Zakladateľ spoločnosti Elonroad, Dan Zethraeus, povedal, že k vývoju tejto technológie ho v podstate donútil stav elektromobility v roku 2011, kedy si chcel zaobstarať svoj 1. elektromobil. Vtedajšie elektromobily však mali veľmi malý dojazd, pričom chýbala potrebná nabíjacia infraštruktúra.

Zrejme najjednoduchšia a najdostupnejšia technológia

Technológia od Elonroad je zdá sa najmenej komplikovanou a nákladnou spomedzi troch technológií, ktorými sa  majú elektrifikovať švédske cesty. Tvorí ju „nabíjacia koľaj“, ktorá sa inštaluje na povrch cesty. Nie je tak treba zasahovať do vozovky, čo by malo šetriť čas a náklady. Bude však zrejme podstatne náchylnejšia na poškodenie.

Na spodnú stranu vozidla sa pritom nainštaluje systém konektorov, ktoré zabezpečujú prenos energie do jeho batérie. Systém má byť kompatibilný s akýmkoľvek druhom vozidla. Vďaka tomu môžu byť podľa Elonroad a výskumníkov z univerzity v Lunde batérie elektromobilov až o 80 % menšie.

Tým by sa ušetrilo množstvo materiálu, vrátane vzácnych kovov, ktorých ťažba produkuje ďalšie emisie. To by spravilo elektromobily menej závislými od týchto surovín, celkovo ekologickejšími a zároveň podstatne cenovo dostupnejšími. Závislé by však boli od úsekov ciest, kde sa tento nabíjací systém nachádza.

Elektrifikované cesty by mohli byť veľmi nápomocné aj pri zavádzaní autonómnych elektromobilov, napr. v rámci kyvadlovej dopravy či mobilitných služieb typu Tesla Network. Nebolo by totiž nutné riešiť dodatočné systémy zabezpečujúce robotizované prepojenie vozidiel a nabíjačiek.

1 km cesty pre 3 km jazdy

Spoločnosť Elonroad ďalej hovorí, že nie potrebné elektrifikovať všetky úseky ciest pretože 1 km takejto cesty dokáže dodať vozidlu energiu na ďalšie 2 km jazdy. 1 km elektrifikovanej cesty tak umožní prejdenie 3 km. Univerzita v Lund vypočítala, že v ich meste postačí elektrifikovať „len“ hlavné cesty, aby bola zabezpečená čisto elektrická prevádzka všetkých autobusových liniek.

Elonroad začne budovať prvý demonštračný úsek svojej elektrifikovanej cesty s dĺžkou 1 km v budúcom roku. A to v meste Lund, kde bude spočiatku slúžiť pre tamojšiu MHD. Odkazy na články o ďalším 2 spomínaným technológiám elektrifikovaných ciest, ktoré sa už vo Švédsku testujú, nájdete v časti „súvisiace články“.

Zdroj: Fastcompany, titulná fotografia: Elonroad

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Vo Švédsku vybudujú cestu, ktorá dokáže nabíjať elektromobily za jazdy
Vo Švédsku spustili prvú elektrifikovanú cestu, ktorá nabíja elektromobily za jazdy
Aliancia Renault-Nissan-Mitsubishi pracuje na nabíjaní elektromobilov za jazdy

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

Pridajte komentár