Vo Švédsku vybudujú cestu, ktorá dokáže nabíjať elektromobily za jazdy

2

Švédsky dopravný úrad ukončil výberové konanie na zhotoviteľa elektrifikovanej cesty, ktorá dokáže nabíjať elektromobily počas jazdy. Testovacia prevádzka určí smerovanie národného projektu budovania ciest tohto typu v celej krajine.

Technológiu pre elektrifikáciu prvej cesty poskytne pre víťazné konzorcium Smart Road Gotland izraelská spoločnosť Electreon Wireless. Tá nesie označenie DWPT (Dynamic Wireless Power Transfer), pričom do jej vývoja investovala aj aliancia Renault-Nissan-Mitsubishi.

Cesta poslúži na verejné testovanie kyvadlovej dopravy medzi letiskom a centrom mesta Visby, ktoré leží na ostrove v Baltskom mori. Tento úsek má dĺžku 4,1 km, pričom elektrifikovaná cesta bude merať 1,6 km.

1 km za 1 noc

Celá technológia DWPT od spoločnosti Electreon je pomerne jednoduchá, čo je aj jej prednosťou. Pozostáva z unikátnych cievok, ktoré môžu byť podľa výrobcu implementované v rámci 1-kilometrového úseku bežnej cesty počas jednej noci. Tie sa budú nachádzať v strede jazdného pruhu, 8 cm pod vozovkou, pričom ich napájanie zabezpečí podzemná elektrická sieť. Elektrifikovaná cesta je pritom funkčná, len keď po nej prechádza kompatibilné vozidlo.

Systém dokáže nabíjať všetky druhy elektromobilov, vrátane autobusov, nakladaných vozidiel a osobných automobilov. V ich prípade postačí inštalovať 12-kilogramové prijímacie zariadenie, a to na podvozok. Vozidlá pritom vôbec nemusia byť vybavené batériou.

Výhody technológie

Spoločnosť Electreon o svojej technológií DWPT tvrdí, že je jednoduchá a rýchla na inštaláciu, nevyžaduje výkonnú elektrickú sieť, je vhodná pre všetky typy ciest bez ohľadu na prostredie, má dlhú životnosť a minimálne nároky na údržbu, je flexibilná, vďaka čomu môže byť použitá v rámci rôznych druhov elektromobilov a je cenovo výhodná.

Čo sa týka ceny, vieme zatiaľ len to, že celý švédsky testovací projekt (1,6 km) má rozpočet 11 mil. €. Podobný projekt, eRoad Arlanda, pritom už bol započatý vo Švédsku v minulom roku. Ten však pozostával z koľajového systému. Jeho vybudovanie bolo nacenené na 1 mil. € za 1 km.

 Zdroj: Cision, titulná fotografia: Daan Roosegaarde/Heijmans Infrastructure

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Kedy sa dočkáme e-áut s elektromotormi integrovanými do kolies?
Nabitie elektromobilu za 5 min má zabezpečiť adaptér s umelou inteligenciou
Energy trailer: Príves, ktorý funguje ako solárna elektráreň a nabíjačka pre elektromobily

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

2 komentáre

    • Neboj, dôchodcovia ťa budú nezmyselne voliť až do smrti, pretože chcú samozrejme
      „len to najlepšie pre svoje vnúčatá“ a volia si stále dookola 200 Eurové dôchodky ale hlavne že majú MHD a vlaky zdarma a lieky ich stoja polovicu dôchodku.
      Držím palce mladým ľuďom v SR.

Pridajte komentár