V izraelskom Tel Avive bol spustený projekt, ktorý prinesie „elektrifikovanú cestu“ so schopnosťou nabíjať elektromobily počas jazdy. Ide o technológiu od spoločnosti Electreon, ktorá už bola nasadená vo Švédsku a ktorá sa chystá aj do Nemecka.
Projekt elektrifikovanej cesty s technológiou „ERS“ vznikol v spolupráci mesta Tel Aviv a spoločností Electreon a Dan Bus Company. Pôjde o pilotný projekt, ktorý môže viesť k rozšíreniu elektrifikovaných ciest do ďalších izraelských miest, informuje New-tech Europe.
Pilotná trať bude zrealizovaná medzi univerzitnou železničnou stanicou v Tel Avive a terminálom v Ramat Avive. Ide o úsek dlhý 2 km, pričom elektrifikovaných bude dokopy 600 m. Táto cesta bude spočiatku slúžiť špeciálne upravenému autobusu.
Do 2 mesiacov od dokončenia testov má byť spustená pravidelná verejná prevádzka, ktorá poslúži predovšetkým tým, ktorí budú cestovať na univerzitu v Tel Avive.
Na základe tohto projektu sa mesto neskôr rozhodne, či rozšíri prepravu po elektrifikovanej ceste o ďalšie verejné vozidlá, distribučné „nákladiaky“, súkromné autá a autonómne vozidlá. Tamojšie ministerstvo dopravy zas zváži rozšírenie elektrifikovanej cesty, ktorá dokáže nabíjať elektromobily za jazdy, do ďalších miest.
Technológia izraelskej spoločnosti Electreon už bola nasadená vo Švédsku v rámci projektu Smartroad Gotland. V testovacej prevádzke tu jazdí elektrický ťahač s prívesom. Každý z jeho 5 prijímačov zabezpečuje nabíjací výkon 20 kW pri účinnosti okolo 90 %.
Ako to funguje?
Základom elektrifikovanej cesty „ERS“ od spoločnosti Electreon je cievka prenášajúca energiu do prijímača, ktorý je umiestnený na spodnej strane vozidla a riadiaca jednotka pripojená k elektrickej sieti, ktorá riadi celý proces. Cievky napájané elektrinou zo siete sa nachádzajú 8 cm pod povrchom cesty, pričom prenášajú energiu len vtedy, keď nad nimi prechádza kompatibilné vozidlo.
Toto vozidlo samozrejme musí byť registrované do systému a vybavené prijímačom. Osobné vozidlo si vystačí s jedným prijímačom, 40-tonový kamión potrebuje 5 takýchto jednotiek. Systém pritom sleduje, koľko energie vozidlo príjme a zákazníkovi službu vyúčtuje.
Systém inštalácie elektrifikovanej cesty má byť jednoduchý. V strede jazdného pruhu sa urobí 10-centimetrová priehlbina, do ktorej sa umiestnia medené cievky obalené gumou. A následne sa pokryje asfaltom.
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Chystá Tesla nabíjací systém, ktorý spraví z 350 kW nabíjačiek „detské hračky“?
Renault pokračuje v testovaní bezdrôtového nabíjanie elektromobilov za jazdy
Atlis sľubuje elektromobily s 5-minútovým nabíjaním a 1 500 kW nabíjačky
4 komentáre
Ucinnost 20-30%?
a pocas tych 600metrov jazdy sa dokaze kolko preniest? 🙂
Výkon nabíjania je konštantný. Takže samozrejme záleží na tom, akou rýchlosťou prefrčíš týmto úsekom.
Ale to nie je podstatné. Je to len skúšobný úsek na overenie funkčnosti systému.
aha, takze najlepsie tam zaparkovat, ci? 😉
len pre info, pri rychlosti 60km/h prejdeme ten 600 metrovy elektrifikovany usek za 36 sekund a bateria sa dobije o 180W… super…