Nová technológia cesty nabíjajúcej elektromobily za jazdy používa magnetizovateľný betón

10

Elektrifikované cesty nabíjajúce elektromobily počas jazdy nie sú úplnou novinkou, používajú však rôzne technologické prístupy. No a vláda amerického štátu Indiana sa chystá otestovať novú technológiu na báze špeciálneho betónu.

Oddelenie dopravy amerického štátu Indiana (INDOT) nedávno oznámilo plán na vybudovanie „svetovo prvého“ segmentu cesty so špeciálnym povrchom vozovky, ktorý dokáže bezdrôtovo nabíjať elektromobily.

Tento projekt je súčasťou iniciatívy „Pokroková udržateľnosť prostredníctvom energetickej infraštruktúry pre cestnú elektrifikáciu“ (Advancing Sustainability through Power Infrastructure for Road Electrification – ASPIRE), Inžinierskeho Výskumného Centra a Národnej vedeckej nadácie, pričom zahŕňa spoluprácu univerzít, vládnych laboratórií, podnikov a ďalších zainteresovaných strán, ktoré vyvíjajú novú generáciu nabíjacích technológií pre elektrifikáciu dopravných prostriedkov všetkých tried.

Na projekte elektrifikovanej cesty v Indiane pritom spolupracujú vládny INDOT, univerzita Pardue a nemecký startup Magment, ktorý stojí za technológiou špeciálneho „magnetizovateľného“ betónu pre indukčné nabíjanie elektromobilov počas jazdy.

„Štandardné náklady“ a „výnimočná účinnosť“

INDOT detaily ohľadom tejto technológie nezverejnil, Autoblog však upozornil na základný popis technológie, ktorý nájdeme na stránke spoločnosti Magment. Podľa neho betónové médium obsahuje magnetické častice a má „rekordnú“ účinnosť, a to údajne až 95 %.

A dobre sa počúva aj sľub, že inštalácia špeciálnej cesty zhltne „štandardné náklady“. Technológia má byť pritom funkčná za každého počasia, má mať vysokú tepelnú vodivosť a má byť odolná voči vandalizmu.

Projekt sa aktuálne chystá do prvej fázy, pričom cieľom je preskúmanie možností začlenenia bezdrôtového nabíjania do diaľničnej infraštruktúry. Fázy 1 a 2 budú zahŕňať testovanie, analyzovanie a optimalizáciu povrchu vozovky. To prebehne v areáli univerzity Purdue. V 3. fáze bude vybudovaný 1/4 míle (cca 400 m) dlhý úsek, v rámci ktorého sa bude testovať kapacita špeciálneho magnetizovateľného betónu od spoločnosti Magment pre nabíjanie ťažkých nákladných vozidiel pri výkone 200 kW a viac.

elektrifikovana cesta magment

Zdroj: Magment (2018)

Ak pôjde všetko podľa plánu, potom INDOT použije túto technológiu na elektrifikáciu zatiaľ neurčeného segmentu medzištátnej diaľnice v Indiane. Prvá fáza projektu sa má začať koncom tohto leta.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Najdlhšia elektrifikovaná cesta nabíjajúca autá za jazdy bola dokončená. Spoznali sme detaily
Vo Švédsku spustili prvú elektrifikovanú cestu, ktorá nabíja elektromobily za jazdy
V Nemecku spustili elektrifikovanú diaľnicu. Scania vysvetľuje, ako funguje

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

10 komentárov

  1. Je to ďalšia technológia, ktorá neuspeje z dôvodu vysokých energetických strát. Musíme si zvyknúť, že príde doba vysokého ekonomicko-ekologického tlaku aj na samotné „zelene technológie“. Dnes máme fúru nezmyslov prezentované ako zelené, v skutočnosti je to katastrofa. Príklad vysokovýkonne megawattové EV, palivá z repky atď..

  2. Už samotné slovné spojenie „magnetizovateľný betón“ je holý nezmysel.
    Pomocou akého fyzikálneho princípu vôbec chcú prenášať elektrickú energiu? Ďalší nezmysel.
    A rekordná účinnosť 95 %? No tým už tieto nezmysly úplne zabetónovali.
    Jediná pravda je, že betón má vysokú tepelnú vodivosť. A to akýkoľvek na celom svete. Avšak táto vlastnosť betónu nemá s prenosom el. energie absolútne nič spoločné.
    Takže celé je to vlastne – no, výstižný a zároveň slušný výraz mi nenapadá…

    • Prepáčte, prečo ste taký pesimista? Veď už len zbežným posúdením vidíme, že ak sa tomu venujú univerzity, firmy, štát, asi si to trošku preklepli a zrejme to nebude „holý nezmysel“. Už pred cca 2 rokmi som videl dokument o tom, ako sa v Nemecku pracuje na stavebných hmotách, ktoré budú zo slnečného žiarenia generovať elektrinu a domy budú ako malé elektrárne.

      • Ďakujem za Vašu otázku. Ja nie som pesimista ale realista. Obrázok naznačuje indukciu, ale… Nič konkrétnejšie naznačemé nebolo.
        Už bolo publikovaných toľko nových „fantastických“ patentov a vynálezov s „fantastickými“ vlastnosťami a prínosmi a nikdy viac sa to už nikde neobjavilo… Rôzne „pneumatiky, čo za jazdy vyrábajú elektrickú energiu“ a pod.
        Proste som si dovolil trošku ostrejšiu reakciu na „magnetizovateľný betón“.
        Ak sa to však ukáže ako reálna možnosť, určite sa ospravelním.

    • Urcite to nie je klasicky beton a to cement, strk a voda, ktory nema ziadnu elektricku vodivost. Zrejme je to zmes magnetickych alebo kovovycj caatic, miesany s nejakym pojivom. Zaroven si myslim, ze aj keby takyto material fungoval, urcite nepride k budovaniu takychto sialnic, resp. prerobeniu existujucoch doalnic, alebo urcitych pruhov. Na to peniaze nikdy nebudu, hlavne nie na Slovensku, kde nevedia dokoncit ano normalne dialnice.

      • A preco nie? Teraz je cesta cista strata, okrem dialnic s mytnym. Ak by cesta na seba zarabala dodavanim el. ktoru mozu nauctovat rychlo si najde investora.
        V mestach na krizovatkach, zapchovych usekoch, parkoviskach … kde auta stravia dokopy aj hodiny a nabiju sa a ludia nemusia travit cas na nabijackach by mohla celkom sypat. Potom je iny pohlad na naklady 1m2 takej cesty.

  3. Statisticky jeden z tisic, alebo kolko napadov musi raz vyjst. Mozno je to prave tento, ktovie. 🙂
    A ze dokopy nic nepovedeali? Ja by som tiez prezradil minimum kym to nemam poistene…

  4. Obávam sa, že čím silnejšie magnety do betónu zalejete, tých bude silnejšie brzdná sila magnetického poľa pre vozidlo. Newton nepustí – zákon akcie a reakcie je tiež zákonom odovzdávania energie. Takže výsledok môže byť rovnaký, ako keby ste natreli styčné plochy pneumatík nejakou super adhéznou tekutinou.

Pridajte komentár