Vo Švédsku bola uvedená do prevádzky prvá elektrifikovaná cesta, eRoad Arlanda, ktorá dokáže nabíjať elektromobily počas jazdy. Zatiaľ má 2 km, je úplne bezpečná a náklady na jej implementáciu sú 50-násobne nižšie ako v prípade výstavby električkovej trate.
Konzorcium, ktoré prevádzkuje projekt eRoad Arlanda spolupracuje s logistickou spoločnosťou PostNord, ktorej elektrické vozidlá využívajú elektrifikovanú cestu ako prvé na svete. Pilotná 2 km trasa prepája štokholmské letisko Arlanda a distribučné centrum PostNord, ktoré leží na predmestí Štokholmu.
Technológia eRoad
Systém nabíjacej cesty pozostáva zo segmentov o dĺžke 50 metrov, z ktorých sa skladajú elektrifikované koľaje. Tie sú integrované priamo do samotnej cesty. K ním sa pripája elektromobil pomocou pohyblivého ramena, ktoré je inštalované do jeho podvozku.
V prípade, že vozidlo potrebuje napríklad predbiehať, rameno sa automaticky odpojí. Elektrická energia je dostupná v jednotlivých segmentoch len v prípade, že ním elektromobil prechádza. Keď vozidlo zastane, prúd sa odpojí. Systém tiež dokáže vypočítať a vyúčtovať spotrebovanú elektrickú energiu jednotlivých vozidiel.
A čo bezpečnosť?
Na povrchu elektrickej koľajnice neprúdi žiadna elektrina. Tá je dostupná 5 až 6 cm pod povrchom. V prípade zatopenia cesty slanou vodou, je na povrchu koľaje napätie len 1 volt. „Po ceste tak môžete chodiť pokojne bosí,“ hovorí Hans Säll, generálny riaditeľ konzorcia.
Náklady na implementáciu
Implementácia jedného kilometra elektrifikovaného koľajového systému do cesty má stáť 1 milión €. To je údajne 50-násobne menej, ako stojí výstavba električkovej trate. V prípade, že sa systém zavádza popri rekonštrukcii cesty, je cena inštalácie systému samozrejme nižšia.
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Najnovší test “Muskovho” dopravného systému Hyperloop fascinuje | VIDEO
Na Ženevskom jazere testujú elektrický hydrofoil, ktorý sa vznáša nad vodnou hladinou
Technológia nanoFlowcell, ktorá by mohla spôsobiť revolúciu v elektromobilite, je pripravená pre trh
Hans Säll hovorí, že na elektrifikovanie švédskej cestnej infraštruktúry bude „stačiť“ implementovať systém v rámci 20 000 km siete diaľníc, keďže vzdialenosti medzi 2 diaľnicami nie sú väčšie ako 45 km. Niektorí sú dokonca toho názoru, že by stačilo len 5 000 km.
Zdroje: eRoad Arlanda, CleanTechnica
4 komentáre
a tam v zime neposipaju cestu ? co sa stane ak tam uviazne nejaky suter ,odtrhne to rameno …..
Jedná sa o evidentnú blbosť, ktorá nemôže mať technické ani ekonomické zdôvodnenie. 20 tisíc km by stálo 20 miliárd €., Cesta by musela byť vykurovaná , prenos indukčný ktorý má veľké straty. Ako 1. Apríl je to OK.
A čo keď nie ?
Není to vo švédskych korunách? Tá cena za 1km električkovej drahý nemôže byť 50 000 000 eúr to je pekná blbosť. Toľko nestojí v Nórsku ani výstavba 1km tunela.