Vo Švédsku spustili prvú elektrifikovanú cestu, ktorá nabíja elektromobily za jazdy

3

Vo Švédsku bola uvedená do prevádzky prvá elektrifikovaná cesta, eRoad Arlanda, ktorá dokáže nabíjať elektromobily počas jazdy. Zatiaľ má 2 km, je úplne bezpečná a náklady na jej implementáciu sú 50-násobne nižšie ako v prípade výstavby električkovej trate. 

Konzorcium, ktoré prevádzkuje projekt eRoad Arlanda spolupracuje s logistickou spoločnosťou PostNord, ktorej elektrické vozidlá využívajú elektrifikovanú cestu ako prvé na svete. Pilotná 2 km trasa prepája štokholmské letisko Arlanda a distribučné centrum PostNord, ktoré leží na predmestí Štokholmu.

Technológia eRoad

Systém nabíjacej cesty pozostáva zo segmentov o dĺžke 50 metrov, z ktorých sa skladajú elektrifikované koľaje. Tie sú integrované priamo do samotnej cesty. K ním sa pripája elektromobil pomocou pohyblivého ramena, ktoré je inštalované do jeho podvozku.

eroad arlanda

Zdroj: eRoad Arlanda

V prípade, že vozidlo potrebuje napríklad predbiehať, rameno sa automaticky odpojí. Elektrická energia je dostupná v jednotlivých segmentoch len v prípade, že ním elektromobil prechádza. Keď vozidlo zastane, prúd sa odpojí. Systém tiež dokáže vypočítať a vyúčtovať spotrebovanú elektrickú energiu jednotlivých vozidiel.

A čo bezpečnosť?

Na povrchu elektrickej koľajnice neprúdi žiadna elektrina. Tá je dostupná 5 až 6 cm pod povrchom. V prípade zatopenia cesty slanou vodou, je na povrchu koľaje napätie len 1 volt. “Po ceste tak môžete chodiť pokojne bosí,” hovorí Hans Säll, generálny riaditeľ konzorcia.

Náklady na implementáciu

Implementácia jedného kilometra elektrifikovaného koľajového systému do cesty má stáť 1 milión €. To je údajne 50-násobne menej, ako stojí výstavba električkovej trate. V prípade, že sa systém zavádza popri rekonštrukcii cesty, je cena inštalácie systému samozrejme nižšia.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Najnovší test “Muskovho” dopravného systému Hyperloop fascinuje | VIDEO
Na Ženevskom jazere testujú elektrický hydrofoil, ktorý sa vznáša nad vodnou hladinou
Technológia nanoFlowcell, ktorá by mohla spôsobiť revolúciu v elektromobilite, je pripravená pre trh

elektrifikovana cesta eroad arlanda

Zdroj: eRoad Arlanda

Hans Säll hovorí, že na elektrifikovanie švédskej cestnej infraštruktúry bude “stačiť” implementovať systém v rámci 20 000 km siete diaľníc, keďže vzdialenosti medzi 2 diaľnicami nie sú väčšie ako 45 km. Niektorí sú dokonca toho názoru, že by stačilo len 5 000 km.

Zdroje: eRoad Arlanda, CleanTechnica

tesla magazin zdielanie

Share.

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

3 komentáre

    • DrEvoRubač on

      Jedná sa o evidentnú blbosť, ktorá nemôže mať technické ani ekonomické zdôvodnenie. 20 tisíc km by stálo 20 miliárd €., Cesta by musela byť vykurovaná , prenos indukčný ktorý má veľké straty. Ako 1. Apríl je to OK.

  1. Není to vo švédskych korunách? Tá cena za 1km električkovej drahý nemôže byť 50 000 000 eúr to je pekná blbosť. Toľko nestojí v Nórsku ani výstavba 1km tunela.

Pridajte komentár

 Staňte sa fanúšikom

Odber noviniek (raz za týžden)

Odoslaním súhlasíte so spracovaním osobných údajov

 

Odoslané!