Vo Švédsku spustili prvú elektrifikovanú cestu, ktorá nabíja elektromobily za jazdy

2

Vo Švédsku bola uvedená do prevádzky prvá elektrifikovaná cesta, eRoad Arlanda, ktorá dokáže nabíjať elektromobily počas jazdy. Zatiaľ má 2 km, je úplne bezpečná a náklady na jej implementáciu sú 50-násobne nižšie ako v prípade výstavby električkovej trate. 

Konzorcium, ktoré prevádzkuje projekt eRoad Arlanda spolupracuje s logistickou spoločnosťou PostNord, ktorej elektrické vozidlá využívajú elektrifikovanú cestu ako prvé na svete. Pilotná 2 km trasa prepája štokholmské letisko Arlanda a distribučné centrum PostNord, ktoré leží na predmestí Štokholmu.

Technológia eRoad

Systém nabíjacej cesty pozostáva zo segmentov o dĺžke 50 metrov, z ktorých sa skladajú elektrifikované koľaje. Tie sú integrované priamo do samotnej cesty. K ním sa pripája elektromobil pomocou pohyblivého ramena, ktoré je inštalované do jeho podvozku.

eroad arlanda

Zdroj: eRoad Arlanda

V prípade, že vozidlo potrebuje napríklad predbiehať, rameno sa automaticky odpojí. Elektrická energia je dostupná v jednotlivých segmentoch len v prípade, že ním elektromobil prechádza. Keď vozidlo zastane, prúd sa odpojí. Systém tiež dokáže vypočítať a vyúčtovať spotrebovanú elektrickú energiu jednotlivých vozidiel.

A čo bezpečnosť?

Na povrchu elektrickej koľajnice neprúdi žiadna elektrina. Tá je dostupná 5 až 6 cm pod povrchom. V prípade zatopenia cesty slanou vodou, je na povrchu koľaje napätie len 1 volt. “Po ceste tak môžete chodiť pokojne bosí,” hovorí Hans Säll, generálny riaditeľ konzorcia.

Náklady na implementáciu

Implementácia jedného kilometra elektrifikovaného koľajového systému do cesty má stáť 1 milión €. To je údajne 50-násobne menej, ako stojí výstavba električkovej trate. V prípade, že sa systém zavádza popri rekonštrukcii cesty, je cena inštalácie systému samozrejme nižšia.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Najnovší test “Muskovho” dopravného systému Hyperloop fascinuje | VIDEO
Na Ženevskom jazere testujú elektrický hydrofoil, ktorý sa vznáša nad vodnou hladinou
Technológia nanoFlowcell, ktorá by mohla spôsobiť revolúciu v elektromobilite, je pripravená pre trh

elektrifikovana cesta eroad arlanda

Zdroj: eRoad Arlanda

Hans Säll hovorí, že na elektrifikovanie švédskej cestnej infraštruktúry bude “stačiť” implementovať systém v rámci 20 000 km siete diaľníc, keďže vzdialenosti medzi 2 diaľnicami nie sú väčšie ako 45 km. Niektorí sú dokonca toho názoru, že by stačilo len 5 000 km.

Zdroje: eRoad Arlanda, CleanTechnica

tesla magazin zdielanie

Share.

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

2 komentáre

    • DrEvoRubač on

      Jedná sa o evidentnú blbosť, ktorá nemôže mať technické ani ekonomické zdôvodnenie. 20 tisíc km by stálo 20 miliárd €., Cesta by musela byť vykurovaná , prenos indukčný ktorý má veľké straty. Ako 1. Apríl je to OK.

Pridajte komentár

 Staňte sa fanúšikom

Odber noviniek (raz za týžden)

Odoslaním súhlasíte so spracovaním osobných údajov

 

Odoslané!