Elektrické taxi-lietadlá od Hyundaiu majú byť v prevádzke už o pár rokov

2

Čoraz viac spoločností sa zaoberá bezemisnou leteckou dopravou na krátke vzdialenosti v rámci mestskej mobility, vrátane koncernu Hyundai Motor Group. A ten má zdá sa jedny z najväčších ambícií z hľadiska časového horizontu komercializácie svojich lietajúcich „elektro-taxíkov“.

Ako sme už informovali, koncern Hyundai Motor Group a spoločnosť Uber oznámili začiatkom minulého roka spoluprácu pri vývoji elektrických lietajúcich taxíkov Uber Air Taxi. Hyundai pritom predstavil štúdiu lietajúceho stroja typu VTOL – Hyundai S-A1.

No a aktuálne Jose Munoz, COO spoločnosti Hyundai, prezradil novinky ohľadom zámerov v rámci leteckej elektrickej taxi-dopravy. Stalo sa tak na podujatí Reuters Events Car of the Future, informuje agentúra Reuters.

Najzásadnejšou správou pritom je, že Hyundai predbehol svoj pôvodný harmonogram, ktorý súvisí s uvedením lietajúcich elektromobilov do prevádzky. Predtým sa totiž hovorilo, že mestské letecké taxíky budú na hlavných amerických letiskách nasadené do roku 2028. No a teraz Munoz uvádza, že by sa tak mohlo stať ešte pred rokom 2025.

Aktuálne sa tiež hovorí, že Hyundai pracuje na batériou poháňaných lietadlách, ktoré prepravia 5 až 6 cestujúcich z vysoko preťažených mestských centier na letiská. V prípade štúdie Hyundai S-A1 sa pritom spomínali „len“ 4 pasažieri.

Na rozvoji podobnej formy dopravy participujú napr. aj automobilky Toyota, Daimler, Geely či GM. Posledná menovaná pritom nie je tak optimistická ohľadom komercializácie tejto technológie. Na rovnakom podujatí ako Hyundai Motor Group americký koncern totiž uviedol, že očakáva jej komercializáciu okolo roku 2030.

Hyundai S-A1 – špecifikácie

Pre zaujímavosť si na záver ešte pripomeňme popis štúdie elektrického lietadla Hyundai S-A1 so schopnosť vertikálneho vzletu a pristátia (tzv. VTOL), ktorá bola predstavená minulý rok:

  • Stroj je navrhnutý na cestovnú rýchlosť do 290 km/h, letovú výšku 300 – 600 m nad zemou a na lety do vzdialenosti 100 km.
  • Stroj bude 100 % elektrický a počas špičky bude na nabitie potrebovať päť až sedem minút.
  • Stroj bude používať rozložený elektrický pohon napájajúci viacero rotorov a vrtúľ uložených v ráme po obvode lietadla, čo zvýši bezpečnosť a zníži akékoľvek riziko zlyhania. Použitie viacerých malých rotorov zároveň zníži hluk v porovnaní s veľkými vrtuľníkmi poháňanými spaľovacími motormi, čo je v mestách podstatná vlastnosť.
  • Stroj je navrhnutý tak, aby vertikálne vzlietal a pristával a počas letu sa zmenil na lietadlo s krídlami.
  • Stroj bude mať zo začiatku pilota, no časom prejde na autonómnu obsluhu.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Elon Musk sa nedávno vyjadril aj na tému elektrického lietadla
Uber sľubuje rovnaké ceny leteckej elektro-prepravy ako v prípade cestnej
Slovenský Aeromobil predstavil koncept lietajúceho auta s elektrickým pohonom a kolmým štartom

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

2 komentáre

  1. Pozrime sa na sprísnenie lietania dronov bez posádky! Pre drony s posádkou a autopilotom to bude oveľa náročnejšie, a aj veľmi dlhá technická a legislatívna cesta do praxe!

    • hmmm, tak sa pozrime, lebo ujo deutz povedali… a co ujo chceli vlastne svojim dalsim zbytocnym prispevkom povedat? jaaaaj nic, ako vzdy, ale splnil si kvotu napisat aspon sto slov… sice o hovne, ale napisat nieco treba…

Pridajte komentár