Elektrické ťahače ako Tesla Semi so svetlou budúcnosťou v EÚ

2

Na pôde EÚ bola nedávno uzatvorené dohoda, ktorá výrazne naštartuje prechod Európy k elektrifikovaným osobných a ľahkým úžitkovým automobilom. Aktuálne je na stole návrh, ktorý podporuje aj rozvoj elektrifikovanej ťažkej nákladnej dopravy. Elektrifikované ťahače, autobusy či iné nákladiaky tak majú pred sebou na európskych cestách zrejme svetlú budúcnosť.      

Výbor pre životné prostredie EÚ podal návrh na zníženie emisií ťažkých nákladných vozidiel o 20 % do roku 2025 a 35 % do roku 2030. Návrh taktiež obsahuje povinné kvóty pre predaj nových elektrifikovaných áut a vanov, a to vo výške 5 % do roku 2025 a 20 % do roku 2030.

Obrovská podpora e-autobusov

Súčasťou návrhu je aj veľká podpora elektrických autobusov, ktoré jazdia v rámci mestskej premávky. Tie by mali tvoriť až 50 % zo všetkých nových autobusov do roku 2025 a 75 % do roku 2030. Elektrobusy vyrába v súčasnej dobe množstvo výrobcov, vrátane slovenskej spoločnosti Troliga Bus, pričom ich podiel v rámci MHD neustále stúpa. Ambiciózne plány by tak nemal byť problém naplniť, obzvlášť, keď ich nákup je podporovaný aj v rámci eurofondových výziev.

Vyššia kvalita života

Schválenie spomínaného návrhu Výboru pre životné prostredie Európskej únie by dostalo na cesty významný počet elektrických či hybridných ťahačov a iných typov ťažkých nákladných vozidiel s bezemisným a nízkoemisným pohonom.

To by znamenalo nielen výrazné zníženie emisií CO2, ale aj nižšiu mieru hluku, a teda aj stresu, ako aj zvýšenie bezpečnosti na cestách, nakoľko väčšina vyvíjaných elektrických ťahačov má obsahovať pokročilý stupeň autonómneho riadenia. To by malo priniesť celkovo vyššiu kvalitu života, najmä v obývaných oblastiach s vysokou mierou tranzitnej dopravy.

Tesla Semi a ďalšie elektrické ťahače

Nie je tomu tak dávno, čo boli elektrické ťahače považované za nezmysel. Nové technológie však už dnes umožňujú výrobu plnohodnotných vozidiel tohto typu, a to najmä pre prepravu na kratšie vzdialenosti. Technologický vývoj však napreduje veľmi rýchlo, a tak by nemal byť v dlhodobejšom horizonte problém s pokrytím všetkých dopravných potrieb v rámci priemyslu.

O naštartovanie vývoja elektrických ťahačov sa globálne postarala najmä spoločnosť Tesla, a to predstavením elektrického ťahača Semi, ktorého sľubované parametre a cena ohromili celý svet. Najmä odvtedy začali ďalší výrobcovia predstavovať nielen svoje plány v tejto oblasti, ale aj konkrétne vozidlá či ich koncepty a prototypy.

Veď na elektrických ťahačoch dnes pracujú výrobcovia ako Daimler/Mercedes, Ford, Volvo, VW, MAN, Scania, Nikola Motor či Thor, pričom mnohé modely sa chystajú pomaly do výroby. Napríklad Tesla Semi by sa mala dostať do výroby budúci rok, pričom veľkoobjemovejšia produkcia by mala byť dosiahnutá o rok neskôr.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Elektrický ťahač Tesla Semi má nečakane “športový” zvuk | VIDEO
Volvo sa pridáva k Tesle a ďalším. Predstavilo elektrický ťahač, ale bez kabíny
Ford ukázal budúceho konkurenta Tesly Semi. Elektrický ťahač vyzerá skvostne

Zdroj titulnej fotografie: Tesla

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

2 komentáre

  1. Mám z toho konania EÚ rozporuplné pocity. Na jednej strane tlačia výrobcov do výroby nových EV (čo je super), na druhej strane však zákonom zakazujú prerábky súčasných spaľovákov na elektropohon, resp. extrémne obmedzujú takéto aktivity nutnosťou veľmi nákladnej homologizácie (čo je choré). V USA existujú desiatky firiem ktoré prerábajú spaľováky na elektro pohon. V EÚ neexistuje takmer žiadna takáto firma, a každá ktorá sa do toho v minulosti pustila, postupne od toho upustila kvôli obmedzeniam EÚ a z nich vyplývajúcich vysokých cien a nezáujmu verejnosti. Takýmito opatreniami potrvá ešte 40-60 rokov kým zmiznú súčasné nové spaľováky. Ja osobne mám veľký záujem prerobiť si svoje dve autá na EV pohon. Mám na to peniaze aj know-how, ale nemôžem si to dovoliť, pretože na najbližšej STK alebo dokonca pri najbližšej bežnej cestnej kontrole by mi zobrali papiere. Náklady na legalizáciu takej prerábky by boli vyššie než keby som si kúpil novú Teslu. A teraz sa poďme chváliť aké má EÚ ekologické zmýšľanie. No, nemá…

    • Nato je treba úplnú slobodu, takú aká je v USA a nie diktátora EU ktorý len prikazuje a zakazuje !!! A to zmýšľanie…? na prvom mieste je biznis, všetko ostatné je krycí manéver !!!

Pridajte komentár