Špecialista na nákladné vozidlá, švédska spoločnosť Scania, ktorá patrí pod Traton/Volkswagen Group, uvádza, že sa zameriava na posun smerom k udržateľnému dopravnému systému. Na tejto ceste jej pritom majú pomôcť aj batériové elektromobily. A to, že je elektrický pohon dobrou voľbou, potvrdzuje aj certifikovaná štúdia, v rámci ktorej Scania porovnáva emisie elektrického a ekvivalentného naftového nákladného vozidla v rámci celého životného cyklu.
Pre porovnanie si Scania vybrala vlastné, čo najviac podobné vozidlá s čisto elektrickým a naftovým pohonom. Použila pritom metódu „Life Cycle Assessment“ (LCA) na základe štandardu ISO 14040/44, ktorá sa využíva na výpočet vplyvov výrobkov alebo služieb na životné prostredie počas ich životného cyklu. V tomto prípade výroby vozidla a batérie, prevádzky, údržby a zhodnocovania.
Štúdia pritom pokrýva celý životný cyklus, a to od ťažby a rafinácie surovín, až po konečné zhodnocovanie vozidla. Ako referenčný sa bral nájazd 500 000 km s užitočným zaťažením 6,1 tony. Batéria zahrnutá do výpočtov má kapacitu 300 kWh.
Celkové porovnanie pritom výrazne ovplyvňujú zahrnuté emisie energetického mixu. Preto Scania použila rôzne scenáre. V prípade energetického mixu EÚ z roku 2016 je emisná bilancia (emisie CO2) porovnávaného nákladného batériového elektromobilu počas celého životného cyklu nižšia o 38 % v porovnaní s ekvivalentným naftovým nákladným vozidlom.
Po zahrnutí energetického mixu z roku 2020 sa rozdiel zvýši na 46 %, pričom aktuálne by to malo byť viac ako 50 %. Pri predpokladanom energetickom mixe v roku 2030 je to 63 % a pri nabíjaní elektrického vozidla „čistou“ energiou 86 %. A keď sa k tomu pridá aj udržateľná výroba batérií, podľa Scanie má elektrický nákladný automobil nižšiu emisnú stopu o viac ako 90 %.
Nie je to len o CO2
Scania sa tiež pozrela aj na ďalší vplyv nákladných vozidiel na životné prostredie, a to z hľadiska vzniku pevných mikročastíc, tvorby ozónu a okysľovania pôdy. Tu majú mať elektrické nákladiaky potenciál znížiť nežiadúci vplyv o 83 až 97 %. A v prípade eutrofizácie morských a sladkých vôd je to 18 až 48 %.
Výsledky štúdie spoločnosti Scania boli overené treťou stranou, a to spoločnosťou IVL Svenska Miljöinstitutet na základe normy ISO 14040/44.
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Elektrický ťahač má ušetriť až 200 000 $ počas svojej životnosti
Elektromobily vs. spaľováky z hľadiska emisií počas celého životného cyklu | Štúdia ICCT
Šíri sa ďalšia podozrivá štúdia, ktorá spochybňuje emisné prínosy elektromobilov
Zdroj: Scania