Scania porovnala emisie elektrického a naftového nákladiaka v rámci celého životného cyklu

0

Špecialista na nákladné vozidlá, švédska spoločnosť Scania, ktorá patrí pod Traton/Volkswagen Group, uvádza, že sa zameriava na posun smerom k udržateľnému dopravnému systému. Na tejto ceste jej pritom majú pomôcť aj batériové elektromobily. A to, že je elektrický pohon dobrou voľbou, potvrdzuje aj certifikovaná štúdia, v rámci ktorej Scania porovnáva emisie elektrického a ekvivalentného naftového nákladného vozidla v rámci celého životného cyklu.

Pre porovnanie si Scania vybrala vlastné, čo najviac podobné vozidlá s čisto elektrickým a naftovým pohonom. Použila pritom metódu „Life Cycle Assessment“ (LCA) na základe štandardu ISO 14040/44, ktorá sa využíva na výpočet vplyvov výrobkov alebo služieb na životné prostredie počas ich životného cyklu. V tomto prípade výroby vozidla a batérie, prevádzky, údržby a zhodnocovania.

Štúdia pritom pokrýva celý životný cyklus, a to od ťažby a rafinácie surovín, až po konečné zhodnocovanie vozidla. Ako referenčný sa bral nájazd 500 000 km s užitočným zaťažením 6,1 tony. Batéria zahrnutá do výpočtov má kapacitu 300 kWh.

elektricke naftove nakladne vozidlo emisie porovnanie

Špecifikácie porovnávaných vozidiel. Zdroj: Scania

Celkové porovnanie pritom výrazne ovplyvňujú zahrnuté emisie energetického mixu. Preto Scania použila rôzne scenáre. V prípade energetického mixu EÚ z roku 2016 je emisná bilancia (emisie CO2) porovnávaného nákladného batériového elektromobilu počas celého životného cyklu nižšia o 38 % v porovnaní s ekvivalentným naftovým nákladným vozidlom.

Po zahrnutí energetického mixu z roku 2020 sa rozdiel zvýši na 46 %, pričom aktuálne by to malo byť viac ako 50 %. Pri predpokladanom energetickom mixe v roku 2030 je to 63 % a pri nabíjaní elektrického vozidla „čistou“ energiou 86 %. A keď sa k tomu pridá aj udržateľná výroba batérií, podľa Scanie má elektrický nákladný automobil nižšiu emisnú stopu o viac ako 90 %.

elektricke naftove nakladne vozidlo emisie porovnanie

Zdroj: Scania

Nie je to len o CO2

Scania sa tiež pozrela aj na ďalší vplyv nákladných vozidiel na životné prostredie, a to z hľadiska vzniku pevných mikročastíc, tvorby ozónu a okysľovania pôdy. Tu majú mať elektrické nákladiaky potenciál znížiť nežiadúci vplyv o 83 až 97 %. A v prípade eutrofizácie morských a sladkých vôd je to 18 až 48 %.

Výsledky štúdie spoločnosti Scania boli overené treťou stranou, a to spoločnosťou IVL Svenska Miljöinstitutet na základe normy ISO 14040/44.

elektricke naftove nakladne vozidlo emisie porovnanie

Zdroj: Scania

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Elektrický ťahač má ušetriť až 200 000 $ počas svojej životnosti
Elektromobily vs. spaľováky z hľadiska emisií počas celého životného cyklu | Štúdia ICCT
Šíri sa ďalšia podozrivá štúdia, ktorá spochybňuje emisné prínosy elektromobilov

elektricke naftove nakladne vozidlo emisie porovnanie

Zdroj: Scania

Zdroj: Scania

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

Pridajte komentár