Rolls-Royce má lietadlovú batériu s najvyššou energetickou hustotou na svete

3

Koncern Rolls-Royce pracuje na najrýchlejšom 1-miestnom elektrickom lietadle na svete – Accel. Uvádza pritom, že kľúčovým aspektom celého projektu sú batérie, ktoré musia mať potrebnú kapacitu, výkon a nízku hmotnosť.

Nízka hmotnosť je v prípade malých lietadiel nevyhnutnosťou, takže konštruktéri takýchto lietadiel s elektrickým pohonom čelia veľkej výzve. Obzvlášť, keď je potrebné zabezpečiť veľký výkon a nemalý dolet. A práve s takouto výzvou sú konfrontovaní inžinieri koncernu Rolls-Royce.

Accel

Inžinieri z Rolls-Royce pracujú na 1-miestnom športovom „e-lietadle“ Accel, ktoré má byť vo svojej triede najrýchlejším na svete. Už na jar chcú so svojím strojom dosiahnuť rýchlosť 480 km/h, pričom doterajší rekord drží lietadlo s maximálnou rýchlosťou 335 km/h.

Elektrické lietadlo Rolls-Royce má zvládnuť let medzi Parížom a Londýnom na jedno nabitie, pričom vzdialenosť medzi týmito mestami je cca 320 km. A to chce britský koncern dosiahnuť vďaka svojej „lietajúcej batérii s najvyššou energetickou hustotou na svete.“

3 batérie pre 3 motory

Accel disponuje 3 batériami, pričom každá z nich má kapacitu 72 kWh, hmotnosť 450 kg a obsahuje 6 000 li-ion článkov. Tie zabezpečujú „šťavu“ pre 3 elektromotory s celkovým výkonom 750 kW. Inžinieri museli pritom zvážiť aj najvhodnejší typ batériových článkov pre aplikáciu vo svojom lietadle.

Cylindrické (valcovité) články sa napokon ukázali ako tie najlepšie. Dokážu totiž uložiť množstvo energie a vedia sa rýchlo vybiť, čím sú schopné dodať vysoký výkon. Tento typ článkov pritom používa vo svojich batériách aj Tesla.

Technológie z Formuly E

Veľkou výzvou však bolo z týchto článkov vytvoriť kompletnú batériu, ktorá by bola extra spoľahlivá, bezpečná a samozrejme ľahká. Preto si Rolls-Royce prizval na pomoc spoločnosť Electroflight. Tá vyvinula „obal“ batérie za použitia technológií z Formuly E. Vďaka tomu má batéria lietadla Accel cca polovičný pomer hmotnosti batériového obalu k článkom v porovnaní s batériami bežných elektrických automobilov.

Energetická hustota celej batérie je 165 Wh/kg, čo má byť rovnaká úroveň ako v prípade batérie elektromobilu Tesla Model 3. Kompletná batéria lietadla je pritom zrejme podstatne komplikovanejšia kvôli potrebe vyššej spoľahlivosti či bezpečnosti.

Elektrifikácia leteckého priemyslu na úrovni veľkých lietadiel má podľa IEEE pred sebou ešte kus cesty, pretože aby elektrický pohon dokázal konkurovať tomu tryskovému, má byť potrebná energetická hustota batérií okolo 500 Wh/kg.

Zdroj: IEEE Spectrum

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Slovenský Aeromobil predstavil koncept lietajúceho auta s elektrickým pohonom
Elon Musk diskutoval o elektrickom lietadle. Pôjde do toho s Teslou?
Hyundai a Uber predstavili elektrický lietajúci „taxík“ pre mestskú mobilitu

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

3 komentáre

Pridajte komentár