Podľa poprednej výskumnej spoločnosti BloombergNEF (BNEF) spôsobí „koronakríza“ prepad predaja elektrických vozidiel. Ten však má byť nižší ako v prípade spaľovákov. Dlhodobá trajektória rastu elektromobility však nemá byť narušená. Vyrovnania cien elektromobilov a spaľovákov sa podľa BNEF môžeme z časti dočkať už v roku 2022.
BNEF odhaduje, že predaj osobných elektrických vozidiel klesne v roku 2020 o 18 % na 1,7 milióna kusov. A to vplyvom koronakrízy. Tým by sa prerušil silný medziročný rast, ktorý trvá 10 rokov. Predaj vozidiel so spaľovacími motormi majú byť zasiahnuté ešte viac, keď sa predpokladá 23 % pokles. Z dlhodobého hľadiska sa má však elektrifikácia zrýchliť.
Podľa najnovšieho dlhodobého výhľadu BNEF, ktorý bol zverejnený pred pár dňami, majú mať elektrické modely do roku 2040 58 % podiel z predaja nových osobných automobilov a 31 % podiel z celkového vozového parku. V segmente autobusov to má byť 67 %, v segmente 2-kolesových vozidiel 47 % a v segmente ľahkých úžitkových vozidiel 24 %.
Všetky elektrické vozidlá majú pritom do roku 2040 zvýšiť dopyt po elektrickej energii o 5,2 %. Takže tu máme v podstate ďalšie potvrdenie toho, že elektromobilta nespôsobí žiadnu „blackout“ katastrofu.
Krátkodobý výhľad BNEF hovorí o tom, že elektrické modely dosiahnu v roku 2020 3-percentný celosvetový trhový podiel. V roku 2023 sa má zvýšiť na 7 %, čo má predstavovať 5,4 milióna kusov.
Cenová parita
Za rastom má byť okrem iného ďalšie znižovanie cien li-ion batérií. Obstarávacia cena elektromobilov sa má aj vďaka tomu vyrovnať obstarávacej cene porovnateľných spaľovacích automobilov v roku 2025, a to v priemere. Veľmi to však bude záležať od segmentu vozidiel a regiónu.
V prípade veľkých automobilov na európskom trhu má byť dosiahnutá cenová parita už v roku 2022. V prípade malých áut na indickom a japonskom trhu to má byť zas až v roku 2030 alebo neskôr.
BNEF tiež uvádza, že autonómne vozidlá a služby robotaxi začnú hrať významnejšiu rolu koncom tohto desaťročia.
Zdroj titulnej ilustračnej fotografie: Goultralow
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Elektromobily by mohli byť v rámci EÚ oslobodené od DPH
20 najpredávanejších elektromobilov a plug-in hybridov v Európe za rok 2019
VW porovnal náklady na vlastníctvo elektromobilu ID.3 a spaľovacieho Golfu
4 komentáre
Hodne pesimistické vízie, či výpočty??
Ja len verím, že v kategórii osobných áut do 3.5t bude podiel predajov EV min 50% v EÚ, Číne a USA už do roku 2030 a nie 40!
I keď viem, že postkomunistické krajiny ako sme aj my, budú opozdene o 10rokov, vzhľadom k tomu, že sa u nás kupujú hlavne ojazdené autá, ale to sa dúfajme, čoskoro zmení.. Respektíve, konečne 50% vlastníkov áut pochopí, že auto v meste nepotrebujú.
Samé keci
Predpoklady tejto výskumnej spoločnosti vychádzajú zrejme zo štatistických údajov, ktoré sú spracovávané nejakými matematickými postupmi.
Tento postup je určite správny. Akurát nepočíta s niečím, s čím sa ani logicky počítať nedá. A to sú „vynálezy“, alebo „prelomové vynálezy“.
Príkladov z minulosti je nespočítateľné množstvo. Uvediem iba jeden príklad: Digitalizácia ukončila výrobu vinylových platní. Každý ich má doma v skrini spústu, nikto ich nevyhadzuje, ale – už skončili. Vybavené.
Dnes všetci vidia, že budúcnosť spočíva v elektropohone a firmy „vrážajú“ neskutočné prostriedky do vývoja batérií, elektromotorov, solárnych panelov atď. To je totiž budúcnosť, žiadne fosílie.
A je iba otázka času, kedy sa to definitívne „zlomí“…
Ale to je dost samozrejme. Za sto rokov to bude muzealna technologia. Dnes je to ale jedina viac menej nezavisla na fosilnych zdrojoch a zaroven s moznostou recyklovania vacsiny vyrobnych materialov…