Podiel elektrických áut má vzrásť do r. 2040 na 58 %. Cenová parita už od r. 2022

4

Podľa poprednej výskumnej spoločnosti BloombergNEF (BNEF) spôsobí „koronakríza“ prepad predaja elektrických vozidiel. Ten však má byť nižší ako v prípade spaľovákov. Dlhodobá trajektória rastu elektromobility však nemá byť narušená. Vyrovnania cien elektromobilov a spaľovákov sa podľa BNEF môžeme z časti dočkať už v roku 2022.

BNEF odhaduje, že predaj osobných elektrických vozidiel klesne v roku 2020 o 18 % na 1,7 milióna kusov. A to vplyvom koronakrízy. Tým by sa prerušil silný medziročný rast, ktorý trvá 10 rokov. Predaj vozidiel so spaľovacími motormi majú byť zasiahnuté ešte viac, keď sa predpokladá 23 % pokles. Z dlhodobého hľadiska sa má však elektrifikácia zrýchliť.

Podľa najnovšieho dlhodobého výhľadu BNEF, ktorý bol zverejnený pred pár dňami, majú mať elektrické modely do roku 2040 58 % podiel z predaja nových osobných automobilov a 31 % podiel z celkového vozového parku. V segmente autobusov to má byť 67 %, v segmente 2-kolesových vozidiel 47 % a v segmente ľahkých úžitkových vozidiel 24 %.

Všetky elektrické vozidlá majú pritom do roku 2040 zvýšiť dopyt po elektrickej energii o 5,2 %. Takže tu máme v podstate ďalšie potvrdenie toho, že elektromobilta nespôsobí žiadnu „blackout“ katastrofu.

Krátkodobý výhľad BNEF hovorí o tom, že elektrické modely dosiahnu v roku 2020 3-percentný celosvetový trhový podiel. V roku 2023 sa má zvýšiť na 7 %, čo má predstavovať 5,4 milióna kusov.

Cenová parita

Za rastom má byť okrem iného ďalšie znižovanie cien li-ion batérií. Obstarávacia cena elektromobilov sa má aj vďaka tomu vyrovnať obstarávacej cene porovnateľných spaľovacích automobilov v roku 2025, a to v priemere. Veľmi to však bude záležať od segmentu vozidiel a regiónu.

V prípade veľkých automobilov na európskom trhu má byť dosiahnutá cenová parita už v roku 2022. V prípade malých áut na indickom a japonskom trhu to má byť zas až v roku 2030 alebo neskôr.

BNEF tiež uvádza, že autonómne vozidlá a služby robotaxi začnú hrať významnejšiu rolu koncom tohto desaťročia.

Zdroj titulnej ilustračnej fotografie: Goultralow

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Elektromobily by mohli byť v rámci EÚ oslobodené od DPH
20 najpredávanejších elektromobilov a plug-in hybridov v Európe za rok 2019
VW porovnal náklady na vlastníctvo elektromobilu ID.3 a spaľovacieho Golfu

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

4 komentáre

  1. Hodne pesimistické vízie, či výpočty??
    Ja len verím, že v kategórii osobných áut do 3.5t bude podiel predajov EV min 50% v EÚ, Číne a USA už do roku 2030 a nie 40!
    I keď viem, že postkomunistické krajiny ako sme aj my, budú opozdene o 10rokov, vzhľadom k tomu, že sa u nás kupujú hlavne ojazdené autá, ale to sa dúfajme, čoskoro zmení.. Respektíve, konečne 50% vlastníkov áut pochopí, že auto v meste nepotrebujú.

  2. Predpoklady tejto výskumnej spoločnosti vychádzajú zrejme zo štatistických údajov, ktoré sú spracovávané nejakými matematickými postupmi.
    Tento postup je určite správny. Akurát nepočíta s niečím, s čím sa ani logicky počítať nedá. A to sú „vynálezy“, alebo „prelomové vynálezy“.
    Príkladov z minulosti je nespočítateľné množstvo. Uvediem iba jeden príklad: Digitalizácia ukončila výrobu vinylových platní. Každý ich má doma v skrini spústu, nikto ich nevyhadzuje, ale – už skončili. Vybavené.
    Dnes všetci vidia, že budúcnosť spočíva v elektropohone a firmy „vrážajú“ neskutočné prostriedky do vývoja batérií, elektromotorov, solárnych panelov atď. To je totiž budúcnosť, žiadne fosílie.
    A je iba otázka času, kedy sa to definitívne „zlomí“…

    • Ale to je dost samozrejme. Za sto rokov to bude muzealna technologia. Dnes je to ale jedina viac menej nezavisla na fosilnych zdrojoch a zaroven s moznostou recyklovania vacsiny vyrobnych materialov…

Pridajte komentár