Dvaja mladí Slováci vyvíjajú algoritmus, ktorý má zbaviť vodičov elektromobilov a záujemcov o tento typ vozidiel tzv. „úzkosti z dojazdu“. Ich produkt, Electroad, by sme pritom mali časom nájsť v rámci palubných systémov vozidiel či v navigáciách tretích strán.
Juraj Majera a Štefan Kasala pracujú na produkte Electroad, ktorý má zabezpečiť elektromobilistom informácie o skutočnom dojazde či výpočte reálnej spotreby ich vozidla v rámci zadanej trasy. A to vďaka inteligentnému algoritmu.
Tento algoritmus pritom zohľadňuje premenné ako premávka, rýchlosť, nadmorská výška či poveternostné podmienky. Takže elektromobilisti by mali z hľadiska dojazdu vedieť, na čom skutočne sú. A to by ich malo zbaviť prípadnej „úzkosti z dojazdu“. Na stránke Electroad sa pritom uvádza, že jej „čelí až 58 % vodičov, ktorí uvažujú o elektromobiloch„.
Tvorcovia Electroad hovoria, že dostupné metódy výpočtu dojazdu sú nedostatočné. Ich algoritmus pritom zohľadňuje okrem spomínaných premenných aj konkrétny model vozidla. Koncový produkt má vedieť naplánovať trasu tak, aby ju používateľ „zvládol“, pričom má k dispozícii informácie o dostupných nabíjacích staniciach.
Electroad má predpovedať spotrebu v reálnom čase na základe získaných dát. Používateľ napríklad zadá kam chce ísť a aplikácia mu za pár sekúnd ukáže naplánovanú trasu s potrebnými údajmi. Najbližším cieľom projektu je rozbehnutie prototypu, pravidelných meraní a vyhodnocovania dát.
Aktuálne je systém vo fáze technického vývoja, pričom by ho malo byť možné implementovať v rámci palubných systémov vozidiel, navigačných systémov tretích strán vo forme API a SDK (rozšírenie máp a navigačných služieb), riešení pre správu vozového parku (poskytovanie komplexných analýz) či riešení pre operátorov nabíjacích sietí a predajcov elektromobilov (budovanie predajného a komunitného kanála).
Slovenskému startupu budeme držať na ich ceste ku konečnému produktu palce. Veď spoľahlivú predikciu dojazdu, spotreby a parametrov trasy uvíta určite každý elektromobilista.
Zdroje: Electroad.io, Inqb
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Slovensko je súčasťou nového 9-členného európskeho konzorcia pre batérie
PElektromobil Aptera je späť. Má ponúknuť dojazd až 1 600 km
Fraunhofer predstavil „neviditeľnú“ solárnu strechu pre elektromobily
2 komentáre
Výborne chlapci, ešte by niekto mohol pracovať na tom znižovaní cien za e-autá.
Usilovne pracujeme na tom, aby e-auto bolo lacnejsie ako spalovacie. Voltie su pre kurierov uz dnes vyhodnesjie ako diesel dodavky.