Tento mestský elektromobil s dojazdom 225 km môže vyjsť v Nemecku na 5 490 €, avšak…

2

V rámci čínskeho trhu pribúdajú malé mestské elektromobily, ktoré začínajú na cene okolo 3 600 – 3 800 €. Jeden z prvých týchto modelov je pritom tamojším elektrickým bestsellerom. A po „lacných“ malých elektromobiloch volajú aj mnohí Európania. Mohlo by sa pritom zdať, že Nemci sa takého dočkali, ale žiaľ len vďaka obrovským dotáciám.

V našich článkoch sme sa venovali aj viacerým cenovo dostupným čínskym elektromobilom. Prvým z nich, ktorý si vyslúžil aj svetovú pozornosť, bol Wuling Hong Guang Mini EV. A to najmä vďaka svojej cene od 3 600 € (bez dotácií) a dostatočným „mestským“ vlastnostiam. Nieto pritom divu, že tento model, ktorý je výsledkom spolupráce čínskej automobilky SAIC a amerického koncernu GM, sa krátko po uvedení na trh stal tamojším bestsellerom.

Mnohí pritom volajú po podobnom cenovo dostupnom modeli aj pre európsky trh. A vďaka lotyšskej spoločnosti Dartz, ktorá model od Wulingu upravila pre európsky trh a mierne vylepšila, sa dočkajú, resp. dočkali prvé európske trhy. Cena začínajúca na 10 000 € však moc veľké nadšenie nevyvolala, aj keď ide o verziu s vyšším dojazdom.

Nízka cena len vďaka dotáciám

Jedným z malých mestských elektromobilov, ktorý sa už dlhší čas dovážajú z Číny do Európy, vrátane Slovenska, je model Zhi Dou radu D. Jeho cena je však radikálne odlišná od cien porovnateľných mestských elektromobilov na čínskom trhu. Najstaršia verzia D1, ktorá je teraz dostupná v úprave pre carsharing, síce v priebehu času značne zlacnila, stále však stojí 11 100 € (11,5-kWh batéria). Novšie modely z radu D2 (18-kWh batéria) začínajú po zľave na 17 000 €.

V Nemecku však môže model z radu D2, ktorý sa tam predáva pod menom Elaris Pio (meno určil dovozca – nemecká spoločnosť Elaris), vyjsť na 5 490 €, upozorňuje Ecomento. Ponúka pritom podstatne väčšiu batériu (27 kWh) a dojazd (225 km údajne podľa WLTP). Má to však veľký háčik. Ani zďaleka nejde o bežnú predajnú cenu.

Základná cena je totiž 18 410 €, pričom k cene 5 490 € sa dostaneme až po dvojnásobných miestnych dotáciách. Primárna dotácia, na ktorej sa bežne podieľa aj výrobca sumou okolo 3 000 € (v tomto prípade je to dovozca Elaris), je 9 490 €. Ďalších 4 000 € je možné získať z programu pre obnovu vozového parku „Sozial & Mobil“.

Situácia na európskom trhu s elektromobilmi je teda žiaľ taká, že aby sme sa priblížili k cene čínskych elektromobilov na domácom trhu, sú potrebné obrovské dotácie. Ťažko sa pritom verí, že za oveľa vyššími cenami týchto vozidiel v Európe sú len náklady na dovoz, homologizáciu a ďalšie súvisiace záležitosti.

Nuž, budeme dúfať, že situácia na európskom trhu sa čoskoro zmení. A to aj vďaka oficiálnemu prieniku väčšieho počtu čínskych výrobcov cenovo dostupných či dostupnejších elektromobilov na starý kontinent a riadnemu konkurenčnému boju nielen v najnižšom segmente elektromobilov. Budeme si však musieť zrejme počkať, kým ich kapacity, ktoré sú pravdepodobne limitované produkčnou kapacitou lacnejších LFP batérií, budú dostatočné na to, aby mohli spustiť ofenzívu aj na ďalších veľkých e-mobility trhoch.

Na záver ešte dopĺňame základné špecifikácie modelu Elaris Pio:

  • Rozmery: 281 x 154 x 155 cm (dĺžka x šírka x výška)
  • Výkon: 36 kW
  • Maximálna rýchlosť: 105 km/h
  • Doba nabíjania (AC): 8 hod

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Ďalší super-lacný elektromobil z Číny stojí od 3 800 € a ponúka dojazd od 150 km (NEDC)
Seriál lacných čínskych elektromobilov pokračuje. Modely Pocco začínajú na cene 3 800 €
A ďalší „lacný“ elektromobil z Číny. Letin Mengo stojí od 3 800 €

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

2 komentáre

  1. „Nuž, budeme dúfať, že situácia na európskom trhu sa čoskoro zmení. A to aj vďaka oficiálnemu prieniku väčšieho počtu čínskych výrobcov cenovo dostupných či dostupnejších elektromobilov na starý kontinent a riadnemu konkurenčnému boju nielen v najnižšom segmente elektromobilov.“

    Aj keď Musk predpokladá, že koláč je dosť veľký pre všetkých, pokladať inváziu čínskych výrobcov do Európy ako nutnú podmienku na zvýšenie dostupnosti elektromobilov, to už je sado-maso. Na príklade prieniku čínskych výrobcov mobilov do Európy pekne vidno, ako taký následný konkurenčný boj vyzerá – všetci EÚ výrobcovia sú prakticky zničení. Čínski výrobcovia totiž nemusia dodržovať patentové, sociálne a ekologické štandardy, platné pre EÚ výrobcov. Spravodlivosť môžu nastoliť clá za uhlíkovú stopu, tieto sú však iba hudbou ďalekej budúcnosti.

    • Celkom ma zaujala veta:“ Čínski výrobcovia totiž nemusia dodržovať patentové, sociálne a ekologické štandardy, platné pre EÚ výrobcov“.

      Nuž patentové by mali dodržovať z dvoch dôvodov. 1. Podpísali medzinárodné zmluvy a mali by ich dodržovať. Toto nazývam romantický dôvod 🙂
      2. Ročne s výrazným predstihom registrujú najviac patentov na svete a je teda pre nich výhodné vyžadovať dodržiavanie patentov. Toto je kvalitatívna zmena ktorú mnohí v Európe nepostrehli.

      Sociálne štandardy im výrazne stúpajú a podarilo sa im zlikvidovať najväčšiu chudobu. Na rozdiel od EU tam výrazne bohatne stredná trieda, zatiaľ čo u nás je čím ďalej bezohľadnejšie lynčovaná. U nás sociálne štandardy naopak dlhodobo výrazne upadajú.

      Celkom zaujímavá je aj téma ekologických štandardov. Pozrite sa na trend výrazných pritvrdení štandardov v Číne a nové agresívne záväzky smerom k redukcii CO2. Jednoducho zbohatli a už sa začínajú podstatne viac starať o ekológiu. Dôkazom toho je aj hromadné zatváranie tovární nespĺňajúcich nové štandardy na ochranu prírody. Celkom si viem predstaviť, že chudobnejúca Európa si z ekonomických dôvodov nebude môcť dovoliť o 20-30 rokov také štandardy, aké budú v Číne.

      A na záver odporúčam porovnať, aké štandardy dodržujú európske značky vyrábajúce pre náš trh v Maroku, Turecku a podobne. Aby sme náhodou nepoužívali tak obľúbený dvojitý meter…

Pridajte komentár