História sa po vyše 100 rokoch opakuje. Vo Viedni sa môžete odviesť na novom plne elektrickom koči e-Fiaker. Na prvý pohľad ide o bežný koč z dávnych čias, avšak o jeho pohon sa nestarajú živé kone, ale elektromotor. Toto vozidlo pritom slúži na propagáciu elektromobility v hlavnom meste Rakúska.
Automobily začali pozvoľne nahrádzať koče s konským záprahom koncom 19 storočia. Prvé z nich pritom boli v podstate kočmi s motorom. Začiatkom 20. storočia už v rámci automobilovej dopravy dominovali elektrické a parné vozidlá. Avšak potom viacero okolností rozhodlo o tom, že tu máme už vyše 100 rokov dobu spaľovacích áut.
Všetko však nasvedčuje tomu, že sa v rámci technológií automobilového pohonu chystá obrat. Symbolickým náznakom týchto zmien môže byť aj nový plne elektrický koč e-Fiaker, ktorý začal brázdiť ulice Viedne. V hlavnom meste Rakúska sa pritom môžete aj dnes odviesť v klasickom koči s konským záprahom.
1 000 nových nabíjacích staníc
Milovníci tejto historickej formy dopravy sa však nemusia obávať. Viedenská radnica neplánuje nahradiť živé kone elektrickými. Podľa portálu Heute má elektrický koč e-Fieker slúžiť na propagáciu elektromobility v meste, pričom je súčasťou kampane na ochranu klímy.
- Zdroj: Wien Energie/Twitter
- Zdroj: Wien Energie/Twitter
Viedeň presadzuje masívne rozširovanie nabíjacích staníc pre elektromobily. Do roku 2020 má byť v hlavnom meste Rakúska vybudovaných až 1 000 verejných nabíjacích staníc, ktoré budú poskytovať iba 100 % „zelenú“ elektrickú energiu od Wien Energie. Viedeň má mať pritom vďaka svojmu doterajšiemu úsiliu najnižšie emisie CO2 v rámci rakúskych miest.
Dojazd do 120 km
Vráťme sa ale ešte elektrickému koču e-Fieker. Konkrétne k jeho známym špecifikáciám. V jeho útrobách nájdeme 2 „bezúdržbové“ elektromotory s celkovým výkonom 16 kW, čo je 20 konských síl. Mal by teda mať 10-násobne vyšší výkon ako bežný koč, ktorý obvykle ťahajú 2 kone zo zvieracej ríše.
Maximálna rýchlosť e-koča dosiahne vďaka elektromotorom hodnotu 25 km/h. Čo sa týka batérie, nepoznáme síce jej kapacitu ani technológiu, má však zabezpečiť dojazd v rozpätí 45 až 120 km. Tento veľký rozsah pritom ovplyvňuje zrejme najmä obsadenosť koča (8 miest, vrátane vodiča) a sklon trasy.
Zdroj titulnej fotografie: Wien Energie/Twitter
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Elektromobily budú jazdiť po rakúskych diaľniciach rýchlejšie ako iné autá
Slovensko a Rakúsko by mohli spolupracovať v oblasti elektromobility
Rakúsko „naleje“ do elektromobility 93 mil. €, SR zrejme okolo 6 mil. €