Šéf Tesly, Elon Musk: Je šialené, že Európa dotuje znečisťovanie

48

Štúdia Európskej federácie pre dopravu a životné prostredie (T&E) odhalila, že európski daňoví poplatníci „dotujú“ firmám autá celkovou sumou 32 miliárd € ročne. Drvivá väčšina z nich má pritom spaľovací motor, takže má na svedomí nemalé znečisťovanie ovzdušia, čím vplýva na ľudské zdravie a klímu. A štúdia nenechala chladným ani šéfa Tesly, Elona Muska.

6 z 10 predaných áut v Európe sú firemné vozidlá, pričom takmer všetky sú naftové alebo benzínové. Minulý rok tvorili 96 % zo všetkých zaregistrovaných nových áut. Organizácia T&E na základe štúdie, ktorú si nechala vypracovať spoločnosťou Dataforce, uvádza, že „vlády by mali zrušiť odpočty a odpisy DPH na vozidlá spaľujúce fosílne palivá a namiesto toho viesť firemné flotily k 100% bezemisným vozidlám“.

„Elektrické flotily sa oplatia“

Podľa T&E ich vlastná analýza ukázala, že firmy môžu prechodom na elektromobily ušetriť v priemere 4 300 € na jedno vozidlo, pretože celkové náklady na vlastníctvo veľkého elektro-auta sú o 9 % nižšie ako v prípade naftovej alternatívy. Organizácia dodáva, že nakoľko je prevádzka elektromobilov lacnejšia a ich dojazd sa neustále zvyšuje, firmy by nemali mať motiváciu naďalej používať znečisťujúce automobily.

„Elektrické autá už sú najlepšou voľnou pre firemné flotily, ktoré majú vysoký nájazd a starajú sa o celkové náklady, nie o cenovku (vozidla). Väčšina firiem však využíva znečisťujúce motory. Prečo by mali daňoví poplatníci dotovať znečistenie služobnými automobilmi, keď je používanie elektriny lacnejšie?,“ pýta sa Saul Lopez, manažér pre elektromobilitu T&E a dodáva, že služobné autá najazdia viac, a teda aj viac znečisťujú.

Európske vlády by mali podľa T&E reformovať daňovú politiku a odpisovanie spaľovacích áut v rámci firemných flotíl. EÚ zas „harmonizovať“ zavádzanie nabíjacích staníc doma, v práci a naprieč európskym blokom. A lízingové spoločnosti najneskôr do roku 2025 nakupovať už len elektrické autá.

dotovanie odpisovanie spalovacich aut odpocet dph

Zdroj: Dataforce via T&E

Reakcia šéfa Tesly

Na výsledky čerstvej štúdie aktuálne zareagoval aj šéf spoločnosti Tesla, Elon Musk. Prostredníctvom siete Twitter uviedol nasledovné: „Je šialenosťou dotovať znečistenie! Toto nie je dobré pre ľudí, najmä v preplnených mestách s hustou premávkou, kde je váš prívod vzduchu obmedzený výfukovým potrubím iného auta.“  

Zdroj titulnej ilustračnej fotografie: Steve Jurvetson/Flickr (CC BY 2.0)

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Elektromobily sú celkovo o niečo lacnejšie ako spaľováky, uvádza LeasePlan
Náklady na „servis“ elektromobilov sú podľa prieskumu o polovicu nižšie ako pri spaľovákoch
Enviro-prínosy elektromobilov sa za posledné roky výrazne zvýšili

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

48 komentárov

  1. Lebo v USA su vsetky sluzobne auta elektricke? Najpredavanejsie auto v USA je Ford F-Series, a nieje to EV. Najprv nech si Musk uprace doma a potom nech poucuje ostatnych.

  2. Kým sa elektrina vyrába z fosílií, elektromobilita je rovnako znecistujuca ako jazda v aute pohananom fosilnymi palivami, p.Musk by mal asi pozrieť ďalej ako na akcie Tesly

    • No, že vy si na Slovensku můžete stěžovat. Máte poloviční emise než ČR, i tak to vychází na nějakých 4,5kg na 100km oproti průměrnému spalovacímu autu s emisemi 12,2kg.

    • Odkiaľ máte tie nezmysli?
      Keď si vezmeme najhorší prípad, teda batérie by sa vyrábali v Číne, a EV by sa nabíjali v Poľsku, do ovzdušia by sa dostalo o 1/3 menej emisii v porovnaní so spaľovakmi (berie sa do úvahy celý proces, aj výroba auta, aj výroba PHM…)

      …transportenvironment.org/news/does-electric-vehicle-emit-less-petrol-or-diesel…

    • To nie je pravda, ale aj keby je tak elektrika sa da pomerne lahko vyrobit ekologicky… Tak radsej nech su tie auta na elektriku, lebo do spalovacieho auta nemozes len tak natankovat nejake „zelene“ palivo, ak sa nejake vymysli v buducnosti

  3. Dá sa iba súhlasiť s výrokom:
    „Je šialené, že Európa dotuje znečisťovanie“.
    Ešte sa tam pýta maličký dovetok:
    „Je šialené, že Európa dotuje ťažbu uhlia a prevádzku uhoľných elektrární, namiesto toho, aby výrazne (alebo aspoň výraznejšie), dotovala fotovoltaiku, veterné elektrárne a ďalšie obnoviteľné zdroje energie“!

      • Pozrime sa na to inak. Samotné automobilky už oficiálne hovoria o tom, že výroba, prevádzka a zošrotovanie elektromobilu je jednoducho ďaleko ekologicky náročnejšie, ako u bežného spaľovacích áut. Nehovoriac o tom, že elektro auta sú pomerne nebezpečné. Ak prerazíte skelet batérií, auto začne horieť doslova šialeným spôsobom. To musí následne byť 24 hodín podporené do vody. Sám nechápem eko-blbečkov, čo si ho kúpia. Drahé, a v podobe Teslu aj nekvalitné vyrobené. S ekológiou to nemá jednoducho nič spoločné. Batéria obsahuje ťažké kovy. Jej reciklácia je nákladná a tuším zo 40 percent nemožná. A ak tu niekto hovorí o ekologickej výrobe energie, mal by si dať facku. Je dokázané, že pri výrobe veternej turbíny sa spotrebuje násobne viac emisií, ako dokáže sama za svoju životnosť vyrobiť. To jesť, jej účinnosť je malá. To platí aj pri fotovoltaike. Kvázi eko výroba je jediné jadro.

        • S tými emisiami máš pravdu. Je to úplne logické, že výrobou turbíny vzniknú emisie a jej prevádzkou nie. Čiže nie len 100 násobné ale dovolím si tvrdiť, že 1000 násobné.

          Ako vtip na začiatok stačí. A teraz fakty. Batéria v elektroautách sa dajú UŽ TERAZ recyklovať na 90-95%. Čo bude o 10 rokov? Nehovoriac o tom, takáto batéria prežije celé auto aj dva krát v podobe úložiska energie z FV panelov pri rodinnom dome (môj prípad).

          K horiacim autám. Podľa businesinsideru zhorí denne 157 spaľovacých áut len v USA. Tesla má momentálne podiel asi 1,3% na USA trhu. To znamená, že aby sa aspoň dorovnala horeniu spaľovacích áut museli by zhorieť denne asi dve Tesly len v USA.

          Už ma fakt serie, s akou demenciou ľudí sa musí človek potýkať na internete. Mišo, buď si to naštuduj alebo sa k tomu nevyjadruj.
          Takto si pre všetkých len zo zástupu čitateľov Zjem aj Vlek, odporcov očkovania, fanúšikov zlatého rubľa a konzumentov Sava…

        • Snáď si ten šašo nemyslím, že si budeme kupovať hrče ako Tesla..“autá“, ktoré ani nevedia poskladať tak aby sa nerozpadali ..a keď v USA zrušia všetkých tie staré chrapy a velkoobjemove zruty nafty či benzínu potom nech sa ozýva

        • Vsetko je to ojeb a ked si vsetci blazni kupia elektro auta, vtedy zdrazia elektrinu 10 nasobne. A uhasit auto v ktorom su baterie ktore maju 600 V a 500 A je nemozne, v tej rakve zhori kazdy zaziva.

    • Akurat ze vyroba baterii vytvara este viac znecistenia ako vyprodukuju spalovacie motori. Inak Tesla je jedna velka bublina zivena na Elonovi. PE ratio akcie Tesly 1065 co tomu nasvedcuje. Je tu vela vacsich a kvalitnejsich automobiliek co vyrabaju elektromobili. Inak keby sa zrusili spalovacie motori, tak Slovensko ako jeden z najvacsich producentov automobilov na pocet obyvatelov moze ist do hajzlu.

      • Boris ty si uz teraz prezident krcmovych dristov nemas ani sajnu kolko emisi vyprodukuje vyroba a prevadzka spalovaku voci EV. Chod do krcmi a tam mudruj.

        • Jirko koľko emisií vyprodukuje výroba batérie v Číne? Aby sme to ľahšie prepočítali daj hodnotu na 100kwh batériu.

          Mal by si veľmi dobre a silno začať cucať prst. Pretože takýto údaj jednoducho nenájdeš.
          Videl si výrobnú linku na batérie ??? Vieš koľko vyrobí batérií kým príde nový model? Vieš ako sa dokáže následne linka prispôsobiť? Vieš odkiaľ pochádza tovar na jej postavenie? Alebo tej haly?
          A vieš ako sa vyrábajú palivové nádrže? Takže vieš že je to neskutočný nepomer materiálu a technológií. A neodbocuj od témy !!! Ja sa pýtam na tvoje údaje o porovnaní výroby zariadenia na uskladnenie energie.
          Takže nafta a nabíjanie sú úplne iné veci. Tak isto aj motor, podvozok, plasty, karosérie, kabeláž… Teraz bola reč o batérií.

          • A reči z nepraxe si strc do … Keď budeš mať fabriku a budeš chcieť vyrábať batérie do napríklad volva tak keď v januári začnú vyrábať nový model. U teba budú v júni kontrolovať kvalitu, tzn. že už pol roka bude linka nachystana nie že ju začneš budovať.

            Celé to je len jedna vec. Biznis. Také auto, onaké, lietadlo, kamión… Biznis

          • Dobre, nebuď debilný a daj nejaké konštruktívne a produktivne odpovede prosím. Inak nie ja som ten debil ako píšeš, ale…

  4. Kopol si si citis sa lepsie? Tipujem ze si volic LSNS. Gramar nazzi hrdy vlastenec. Aj keby je madar co mas proti madarom, rasista. Jasne najlepsa je iba sedlac z tvojej dediny.

  5. Boris jeb sa na to a vráť sa radšej do školy doucit gramatiku…o elektromobilite tiež nemáš ani páru,ale aspoň vycaris mnohým ľuďom úsmev na tvári svojími príspevkami

  6. V Európe sú také normy že automobilky odchádzajú pretože to je proste nemožné splniť, teda dá sa to ale polovica predaných áut by musela byť elektrická, nechápem čo mu vadí my jak chudáci tu máme motory ktoré majú ledva 3 válce a obsah nemajú väčší jak mlieko z kauflandu a oni si tam jazdia na V6, V8 ktore už majú v základnej výbave. A aj tak je to vlastne jedno pretože o emisiách ktoré sa vyprodukuju počas ťažby materiálov, výrobe elektriny a následnej recyklácií elektromobilu sa ani baviť nemusím. Ešte že začalo BMW dávať peniaze do firmy na výrobu paliva z atmosféry. Podľa mňa by bolo oveľa lepšie vkladať peniaze do takých projektou, alebo výsadby stromou, ktoré aj reálne fungujú ako tak na to čistenie ovzdušia.

  7. Ľudia, iebte sa na to. Elektrokolobezky prídu do určitého momentu a potom sa to stopne. A elektrohonici nech si hovoria a hlavne kupujú čo chcú. Je to ich slobodná voľba.
    Ja som len zvedavý na toho obchodaka čo spraví denne stovky km a potom bude hodinu čakať na dobitie auta a nestihne ďalšieho klienta. A ako bude hľadať hotel kde si nabije auto. Nehovoriac o to, že keď býva na paneláku? Jaj cestou domov bude niekde hodinu stáť a nabíjať… Určite bude aj šéf šťastný že niekoľko hodín týždenne zaplatí svojmu človeku za nič nerobenie a podopieranie nabíjacej stanice…
    Alebo manažéra čo pôjde na stretnutie do Nemecka o deň skôr aby si nabil auto.
    Nehovoriac o flotilach kde si kľučku ľudia podávajú ako to bude vyzerať keď budú čakať na nabíjanie áut.
    Realita je taká, že ak firma potrebuje auto aby jazdilo tak si nemôže dovoliť eauto.

    Aké áno, nájde sa veľa ľudí čo si na firmu kupujú aj toaletak aby mohli odpísať DPH a pod. Tam by to zmysel malo.

    Keď budú tieto baterkove vozidla tvoriť 33% všetkých vozidiel. Tak potom uvidíš ten problém čo znamená recyklovať batériu, alebo cena kovov na jej výrobu. Teraz je to nič.

    Horiace auta ??? Priemerný vek horiacich áut ??? Daj a potom sa bavíme ďalej.

    Takže recyklácia na 95% je asi takto. Batéria sa vozí 7 rokov v aute, potom nejakých 7 rokov niekde stojí. Zo šťastím sa na ňu niekto ulakomi za pár éčok a ešte postoji ďalších 7 rokov… Takže keď sa bavíme o „životnosti“ 14 rokov tak potom zvnútra vyzerá ako 80 ročný dedko alebo babka. A tie v dobrej kondícii ešte bude niekto používať. Takže sa na recykláciu dostane 20 ročný odpad. Viete si predstaviť sukacku so 120 ročným opačným pohlavím? Asi tak bude sa na to pozerať recyklačný technik. Steny rozpadnuté, vnútro zdegradovane a úsilie potrebné na očistenie kovov neskutočne. Takže takto asi nejak vyzerá realita.
    To že nejaký vedec, manažér alebo novinár napíše článok o Tom ako ľahko sa dajú batéria opätovne použiť je pekné aj to ako sa dajú recyklovať. Ale je málinko iná a hlavne na recykláciu sa dostane stará a zničená batéria !!! Lebo litiova batéria sa používa pokiaľ nezomrie!!! A ten prdus Musk nech si hubu obtiera o Teslu a nech vysvetľuje prečo odmietajú riešiť reklamácie, prečo jeho krabičky vrzgaju po pár km a prečo tu ešte nie je Tesla za cenu akú sľuboval.

  8. A milý debil sme v úvode debaty. Potom sa posunieme ako sa zrecykluje batéria a ako palivová nádrž. A potom si uzrejmime aký je rozdiel v recyklacii elektrických motorov a spaľovacieho motora.

    • Realita, nechceš si namiesto týchto rozprávok radšej naštudovať realitu?
      Na to nemusíš byť ani žiaden inžinier, aby si pochopil, že porovnanie výroby batérie a nádrže je kompletne mimo realitu!

      • Auto sa skladá z karosérie a pohonného ústrojenstva. Takže karosérie sú +- rovnaké. Pohon. Na to potrebujeme motor a palivo. U klasických áut na to slúži nádrž u elektro auta batéria. Motor ako taký sa dá tiež porovnať. A nie je to ani zrovna vyrobne a surovinovo lacné, zvlášť ak tam je niekoľko motorov. Ale dajú sa dobre zrecyklovat, oba druhy.
        Aby sa motor točil, potrebuje palivo, to je uskladnené v palivovej nádrži, alebo batérií. Takže skoc do reality, ale batéria plní funkciu palivovej nádrži. Alebo je tam ako dekorácia?

        Druhá vec je palivo. Možno je ťažké porovnávať fosil a elektro. Ale skúsme, lebo si začal miešať jablká s hruškami. Ropa sa bude spracovávať ešte celé dekády. Lebo sa z nej nerobí iba benzín a nafta… A výhodou je, že nemusíme stavať nové fabriky. Ak však máme spotrebu v danom bode 100kWh okamžitého príkonu a stupne nám povedzme 5x kde tá energia vznikne? Ako sa tam dostane? Áno, presne, vybuduje sa infraštruktúra, lebo táto je nedostatočná, vybudujú sa elektrárne, veterné a solárne su pre vaše účely nie moc vhodné. Ideálne je jadro a voda. Takže sa preinvestujú milióny ton materiálov a spáli sa XY energie aby sa mohli auta nabíjať. Tu je celý rad procesov, nie celkom ekologických a čistých, aby ste si dokázali nabiť auto. A aj tak vznikajú odpady a emisie. Aj keby použijem slnko a budete nabíjať auta cez deň a cez noc jazdiť. . Ten panel má tiež svoju životnosť. A potom čo? Sa sám obnovy?
        Takže šup do reality. Ty potrebuješ v aute dráhu, náročnú a neekologicku techniku aby si mohol auto nabiť a používať. Ale výroba elektriky a doprava do tvojho bodu v čase kedy to potrebuješ ty nie je jednoduchá.
        Takže ja porovnávam porovnateľné. A tak isto sa dá porovnávať PHM s elektrinou. Výroba, distribúcia, skladovanie…

  9. Je na vyber do 10 elektromobilov z čoho je 7 dizajnersky humus a 3 su tesly. Bude zaujimave ked budeme mat vsetci rovnaku znacku len ine farby prosim Vas ponukajme elektromobily ked su nebude vediet clovek vybrat a nie ked si nema zcoho. Pa.

    • Na trhu je stovka modelov EV. Je pravda, že niektoré sú krajšie, iné nie, ale to je hrozne subjektívne. Ak sa na to pozrieme skôr z praktického pohľadu, súhlasím, že tesly dominujú v kategórii cena/technologia/dojazd/ alebo možnosť supercharger-ovat. Ale sú aj mnohé iné modely, ktoré už dnes sú ekonomickejsie a ekologickejšie ako spalovaky v celej životnosti. To už snáď nikto nepopiera.

Pridajte komentár