„Zastavte absurdné dotácie pre vodíkové autá“, vyzýva nemecké Združenie daňových poplatníkov

7

Zdá sa, že vodíková doprava je pod čoraz väčšou paľbou kritiky, vychádzajúc z analýz či praktických skúseností. Nemecké Združenie daňových poplatníkov pritom na základe analýzy nedávno vyzvalo tamojšiu vládu, aby okamžite ukončila nezmyselné dotovanie automobilov na vodík, pričom jeho argumenty nemôžu prekvapiť.

Množstvo štúdií preukázalo, že vodíkový pohon je najmä v rámci osobných automobilov veľmi neefektívny v porovnaní s batériovým pohonom. Ako „ekologicky“, tak aj ekonomicky. A na túto neefektivitu upozornilo aj  Združenie daňových poplatníkov z Nemecka, o čom informoval nemecký spravodajský kanál Welt.

Prezident tohto združenia Reiner Holznagel pritom pre Welt povedal: „Je nesporné, že vodíkové autá sú oveľa menej efektívne ako elektromobily poháňané batériami. Napriek tomu politici už roky pumpujú stovky miliónov € do dotácií na vodíkové osobné autá. Zastavte toto absurdné využívanie peňazí daňových poplatníkov.“

Holznagel tiež dodal, že vodík je príliš cenný na to, aby sa ním plytvalo v automobiloch, ktoré sú podľa neho bez akejkoľvek perspektívy.

Šéf Združenia daňových poplatníkov pritom vychádzal z analýzy Inštitútu daňových poplatníkov (DSi), v rámci ktorej odborníci skúmali dotácie na nemecké vodíkové projekty. A jedným zo záverov analýzy je, že využívanie vodíka je v niektorých oblastiach prinajmenšom pochybné, čo má rozhodne platiť v sektore osobných áut.

(Ne)efektivita

Nielen podľa tejto štúdie sa používanie tzv. zeleného vodíka považuje za plytvanie zdrojmi. A to aj kvôli procesom energetických premien a strát v rámci „ekosystému“ vodíkového pohonu. Napríklad premeny čistej elektrickej energie na vodík a následne premeny vodíka na elektrickú energiu, ktorá poháňa automobily s palivovými článkami na vodík.

baterie vs vodik efektivita pohonu

Zdroj: T&E

My pritom dodávame, že súčasná technológia priameho spaľovania vodíka by mala byť ešte menej efektívna. Šéf Hondy, ktorá ako jedna z mála automobiliek pracuje aj na vodíkových palivových článkoch, o technológii spaľovacích motorov na vodík povedal, že od nej dávno upustili kvôli „zložitým technologickým výzvam“. Toyota sa však nevzdáva ani v rámci tejto vodíkovej technológie.

A na koniec pripájame záverečné stanovisko v rámci analýzy Inštitútu daňových poplatníkov ohľadom vodíkových dotácií v Nemecku: „Požiadavky Národnej organizácie vodík a technológie palivových článkov (NOW) na dodatočné dotácie pre sektor osobných automobilov vo výške niekoľko stoviek miliónov € do roku 2026 by nemali byť v žiadnom prípade splnené“. 

SÚVISIACE ČLÁNKY:
„Len blázon si kúpi vodíkové auto,“ hovorí taxi služba, ktorá ich skúša
Vodík nie je dobrý už ani pre vlaky? Nemci po testovaní uprednostnili batériový pohon
Majiteľ batériového aj vodíkového auta a zároveň autor vodíkovej stratégie porovnal oba pohony
ODBER NOVINIEK

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

7 komentárov

  1. Ak raz niekto dovolí vo veľkom prevádzku vodíkových áut, potom má jasný cieľ.
    To sa totiž prestávame baviť o horení a začíname o vybuchovaní.
    Benzín, nafta, CNG, LNG alebo baterky sú v rukách „kutilov“ neškodné hračky v porovnaní s vodíkom.
    Aspoň bude mať Sulík možnosť zavolať Geisenovcov a posunie dekadenciu Slovenska do ďalšieho levelu.

  2. Všetky projekty v súvislosti s vodíkom napokon skrachovali, okrem chemickej výroby pre priemyselné účely nemá vodík iné uplatnenie. Vzducholode s vodíkom zhoreli, samotný vodík nie je ako benzín, len tak ľahko sa s ním nedá manipulovať, vo svete nejestvujú ani žiadne megatovárne na výrobu áut na tento pohon, nehovoriac o infraštruktúre, tá v podstate ani nejestvuje. Tieto granty sú iba míňaním peňazí do vreciek podvodníkov, ktorí za tie roky nič nepriniesli okrem cicania zdrojov.

    • myslis zfetovaneho sulika co dal na vyskum tohto nezmyslu 280 mil. € do spriazneneho kosickeho vyskumaku? ktovie kolko z toho premenil na koks…

Pridajte komentár