Druhé kolo dotácií na nabíjacie stanice odštartuje začiatkom nového roka

3

1. júla tohto roka zverejnilo Ministerstvo hospodárstva SR prvú dotačnú výzvu na podporu nabíjacej infraštruktúry pre elektromobily na Slovensku. Aktuálne už pripravuje 2. výzvu, a to na prvé mesiace nového roka.

Prvá výzva sa týkala výstavby, prestavby a rekonštrukcie nabíjacích staníc, pričom bolo možné požiadať o príspevok vo výške min. 2 500 € a max. 5 000 €. Oprávnenými žiadateľmi mohli byť obce a vyššie územné celky, pričom tie sa museli podieľať na celkových nákladoch piatimi percentami.

Podmienkou pritom bolo, že nabíjacia stanica musí byť verejne dostupná a musí obsahovať minimálne dve nabíjacie zásuvky Type 2 alebo dva nabíjacie konektory Type 2, resp. ich kombináciu. Výstupný výkon každého nabíjacieho bodu pritom musel dosahovať aspoň 11 kW.

1. kolo na 86 %

Na 1. dotačnú výzvu bolo vyčlenených 500 000 €. Minister hospodárstva Peter Žiga aktuálne pre TASR (via Teraz) povedal, že obce a vyššie územné celky vyčerpali z tohto balíka 430 000 €, t.j. 86 %. Výzva pritom trvala do 1. októbra 2019.

Dodal, že 2. kolo sa už pripravuje, pričom dotačnej výzvy sa dočkáme v prvých mesiacoch nového roka. Podľa skorších informácií by mala byť na podporu nabíjacích staníc pre elektromobily na Slovensku vyčlenená suma 1 milión €. Tzn., že v rámci 2. výzvy by mohlo byť v hre 570 000 €.

„Jednoduchšie“ 2. kolo

Podmienky druhej dotačnej výzvy zatiaľ nie sú známe, Žiga však povedal, že podmienky sa upravia tak, aby sa zmiernila administratívna záťaž. Minister hospodárstva sa vyjadril aj k téme 2. kola dotácií na elektrické automobily. O tom sa podľa neho aktuálne neuvažuje, pretože sa blížia voľby a chcú to nechať na novú vládu.

Žiga tiež spomenul ďalšie opatrenia na podporu elektromobility v SR. Podľa neho môžu elektrická vozidlá využívať pruhy vyhradené pre autobusy a majú prístup do zelených metských zón. Podnikatelia zas môžu využiť zrýchlené odpisovanie.

Minimálne prvé dve spomínané výhody pritom súvisia s tzv. zelenými evidenčnými číslami. O tých žiaľ veľa oficiálnych informácií nie je. Každopádne je o ne možné požiadať, pričom sa už vydávajú.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Oplatí sa Slovákom elektromobil? Analýza Ministerstva životného prostredia
Slovensko chce vlastnú batériovú Gigafactory. Vyrásť má na východe
Po dotáciách na e-autá sa zaprášilo. Drvivá väčšina pôjde na elektromobily

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

3 komentáre

  1. O túto problematiku (nabíjacie stanice) až taký záujem nie je. Dôvod je jednoduchý – nie je veľmi čo nabíjať.
    A koho asi tak osloví, resp. presvedčí jazda v pruhoch pre autobusy a zrýchlené odpisy pre nákup EV?
    No predsa: N I K O H O !
    (Až na pár výnimiek, ktorých počet je zanedbateľný.)
    Treba si brať príklad z krajín, kde to funguje. Rozpohybovať predaje EV (štvorminútová dotácia je trošku primálo) a súbežne so zvyšujúcim počtom registrácií budovať infraštruktúru.
    Potom sa to rozbehne – Tesla sem dotiahne showroomy a ďalšie superchargre, obchodné reťazce, nákupné centrá, hotely, atď. vo vlastnom záujme vybudujú nabíjačky…

  2. JD prečo myslíš, že jazda v bus pruhoch nieje zaujímavá? V BA to podľa mňa môže byť celkom zaujímavá ponuka, ktorá samotná možno nepresvedčí, ale môže pomôcť rozhodnúť.. A to asi ide. V iných krajinách je všetko iné, a je tiež pekné, že sa ako Slováci chceme porovnávať s takým nemeckom, francúzskom alebo nórskom 😉
    Nechcem hovoriť o platoch, ale aj život je tam všade omnoho drahší, než si Slováci predstavujú, no s tým je spätá aj suma, ktorú sú ochotní zaplatiť títo ľudia za auto. A je jasné, že táto suma je väčšia, než suma vyhradená ma kúpu auta priemerného Slováka. Preto sa to nedá porovnávať.
    Ako tu často píšem, aj na Slovensku sú už nájdu mnohí, pre ktorých bude už dnes kúpa ev nielen dobrý pocit, ale aj ekonomicka výhoda a to aj bez dotácie.
    Treba si len analyzovať použitie a položiť si otázku, je ev naozaj pre mňa už dnes?

    • Lubo, súhlasím, že tá jazda v bus pruhoch môže byť takým pomyselným jazýčkom na váhach pri rozhodovaní. Hlavne v BA, inde – neviem. Podobne aj diaľničná známka gratis a zrýchlené odpisy.
      Ale ja narážam predovšetkým na dotácie Made in Slovakia!
      Dotácie totiž pri rozhodovaní najviac „zavážia“ na tých rozhodovacích váhach.
      Vymenoval si ako príklad správne krajiny, Nóri už dokonca predávajú viac áut do zásuvky ako spaľovákov. A čím to je? Myslíš, že ekologickým povedomím obyvateľov? Figu borovú! Peňaženka, Lubo, rozhoduje! Prečítaj si komentáre v Teslamagazíne a pomaly v každom treťom sa píše to isté. Ako obohratá platňa.
      Ja pracujem už pekných pár rokov v Nemecku a dokážem to porovnať so životom na Slovensku (sú tam vyššie platy ale tiež drahý život, čo našinci nevidia).
      Ale čo sa týka elektroáut – je tam stabilná dotačná politika a tiež kopa drobností – parkovanie zdarma, nulová ročná daň (v Nemecku sa platia dane z áut), atď. atď.
      Každý Lidl, Kaufland a kopa ďalších obchodov (u nás neznámych) má na parkoviskách nabíjačky zdarma. Spravidla 43 kW AC a 50 kW DC. Na nákupy jazdíš zadarmo. A to všetko sú tie drobné benefity, ktoré pomáhajú rozhodovať.
      Lubo, Tebe aj ostatným čitateľom všetko dobré do nového roku (aj keď ešte pekných pár hodín zostáva z toho starého)!

Pridajte komentár