Verejná výzva vláde SR ohľadom rozvoja e-mobility, vrátane dotácií na elektromobily

23

Slovenské zväzy, asociácie a komory aktuálne prichádzajú s verejnou výzvou pre Vládu SR, ktorá sa týka rozvoja elektromobility. Vrátane dotácií na nákup a lízing elektromobilov, ako aj podpory výstavby neverejných nabíjacích staníc. Článok pokračuje kompletným znením tejto výzvy, ktorú zverejnila aj Slovenská asociácia pre elektromobilitu (SEVA).

Podpísaní zástupcovia združení a organizácií pôsobiacich v sektoroch automobilového priemyslu a dopravy vyzývajú Vládu Slovenskej republiky, aby v rámci snahy o rozvoj elektromobility na Slovensku podporila výrobcov automobilov aj tých, ktorí si bezemisné vozidlá budú kupovať – teda firmy a jednotlivcov.

Poslúžiť môže 300 mil. € z Plánu obnovy, ktoré sú v ohrození

Ideálnou príležitosťou na to by bolo urýchlené zavedenie programov, ktoré sú už dnes schválené v Akčnom pláne pre rozvoj elektromobility. Na ich financovanie sa môžu po vzore iných členských krajín EÚ využiť peniaze z Plánu obnovy a odolnosti, z ktorého je ohrozených využitie ďalších 300 miliónov eur. Časť z týchto prostriedkov dokáže trh efektívne absorbovať pre podporu elektrických osobných, dodávkových aj nákladných vozidiel ako aj výstavbu neverejnej nabíjacej infraštruktúry.

„Správy o možnom prepadnutí 300 miliónov eur z Plánu obnovy a odolnosti, ktoré boli pôvodne určené na podporu dekarbonizácie priemyslu v košických oceliarňach, nás veľmi znepokojujú,“ vyhlásil riaditeľ Slovenskej asociácie pre elektromobilitu (SEVA) Patrik Križanský. Cestou, ako zabezpečiť, aby z pridelených peňazí mali automobilový priemysel, životné prostredie aj spotrebitelia skutočný osoh, je alokovanie časti týchto zdrojov na dotačnú schému pre nákup elektromobilov ako aj pre výstavbu neverejnej nabíjacej infraštruktúry.

Tie by nielen prispeli k plneniu emisných cieľov, ale aj naštartovali sektor elektromobility v krajine, ktorá je dlhodobo na chvoste všetkých európskych rebríčkov. S podielom elektromobilov na úrovni menej ako 3 % na nových registráciách je Slovensko na poslednom mieste v Európskej únii.

Návrh pre vládu

V tejto súvislosti sa signatári tejto výzvy obracajú na Vládu Slovenskej republiky s návrhom presmerovať časť zo spomenutých finančných prostriedkov z Plánu obnovy a odolnosti na podporu rozvoja elektromobility. Iniciatívu vlády, ktorá stretnutím na Úrade vlády dňa 26. januára odštartovala kampaň na podporu rozvoja elektromobility, vítajú a podporujú.

Súčasťou takejto snahy by podľa nich mala byť podpora domácich automobiliek ale aj motivácia firiem a jednotlivcov, ktorí si majú bezemisné vozidlá kupovať či budovať neverejnú nabíjaciu infraštruktúru. Takýto dotačný program je pritom bez zbytočného zdržania možné financovať priamo z Plánu obnovy a odolnosti, nakoľko sú obdobné schémy Európskou komisiou už „predschválené“ v zmysle ňou vydaných usmernení a môžeme ich zaviesť rovnako ako tak urobilo napríklad Nemecko, Rakúsko či Česká republika.

Aj dotácie na nákup či lízing elektromobilov

„Snaha vlády o podporu automobiliek pri prechode na výrobu elektromobilov je chvályhodná, nesmie sa ale zabúdať ani na konečných užívateľov – jednotlivcov a firmy, ktorí sú pre podporu transformácie automobilového priemyslu rovnako dôležití,“ vyhlásil pri príležitosti zverejnenia Výzvy prezident ZAP SR Alexander Matušek.

Signatári navrhujú presmerovať podstatnú časť týchto ohrozených zdrojov do podpory elektromobility, konkrétne programu finančnej podpory pri obstaraní nových vozidiel všetkých kategórií (pozn.: „dotácie na elektromobily“). Táto podpora by mala byť dostupná pre firmy aj fyzické osoby a zahŕňať aj rôzne možnosti pre financovanie vozidiel vrátane využitia lízingu veľmi často využívaného vo firemnom segmente.

Podpora neverejných nabíjačiek

Ďalšou oblasťou je podpora výstavby neverejnej nabíjacej infraštruktúry, na ktorej je realizovaných až 80% všetkého nabíjania elektromobilov (administratívne budovy, garáže, depá, logistické centrá a pod.). Usmernenia Európskej komisie týkajúce sa Plánu obnovy a odolnosti umožňujú využitie zdrojov tak na podporu bezemisných elektromobilov, ako aj na výstavbu verejných a neverejných nabíjacích staníc.

Nemecko, Rakúsko, Česko a ďalšie členské krajiny majú schémy na podporu inštalovania bežných nabíjačiek, či poskytujú podporu pre nákup vozidiel – od osobných a dodávkových vozidiel až po elektrické kamióny. Takéto podporné programy majú zásadný význam pre rozvoj elektromobility na Slovensku.

Signatári výzvy

• Slovenská asociácia pre elektromobilitu (SEVA), Patrik Križanský
• Zväz automobilového priemyslu Slovenskej Republiky (ZAP SR), Alexander Matušek
• Asociácia priemyselných zväzov a dopravy (APZD), Alexej Beljajev
• Slovensko-nemecká obchodná a priemyselná komora (AHK Slowakei), Peter Lazar
• Francúzsko-slovenská obchodná komora (FSOK), Miroslav Kot
• Slovensko-rakúska obchodná komora (SOHK), Mária Berithová

Zdroj: tlačová správa (SEVA)

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Aký je počet elektromobilov v SR a ktoré značky boli najpredávanejšie v r. 2023?
Aká je priemerná cena nabíjania na verejných nabíjačkách v SR a koľko stojí vodík?
Známe sú ceny prvých elektromobilov v rámci francúzskeho sociálneho lízingu. Už od 54 €/mes.
ODBER NOVINIEK

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

23 komentárov

  1. Jozef Vrábeľ on

    Nesúhlasím, aby sa peniaze z mojich daní, alebo pôžičiek používaly na výstavbu neverejnej nabíjacej štruktúry elektromobilov. O tom môžeme uvažovať najskôr po dokončení verejnej nabíjacej siete.

    • Lenže všetci dýchame smrad aj z tých neverejných ICE áut. Takže to nie je také jednoduché rozhodnutie. Štátu chýba stratégia čo vlastne chceme. Chceme dýchať čistejší vzduch ? Či chceme len vykázať že niečo robíme (a vydotujeme stavbu nabíjačiek v malých dedinkách na východe)? Chceme sa len posunúť z posledného miesta v tabuľke (nech nie sme za zaostalých v EÚ)? Chceme pomôcť ľuďom kúpiť si ekologickejšie (zatiaľ drahé) BEV? Alebo len chceme minúť peniaze z plánu obnovy? Za mňa – účelne využiť (nie len ako obvykle minúť) peniaze na odstránenie starých smraďochov z našich ciest, aby som mohol dýchať čistejší vzduch. Ide o moje zdravie a zdravie mojej rodiny aj všetkých obyvateľov Slovenska.

      • Električky sú dobré tak do mesta a na kratšie trasy. Greendeal je blud euroboľševikov. Na západe už zákazníci ktorí mali električku ďalšiu nechcú a po zrušení dotácií predaje padajú. Kým nebudú električky konkurencieschopné ako cenou, tak dojazdom, tak je celá elektromobilita fantasmagória.

        • Na toto sa da napisať len jdeno:
          Najpredavanejšie auto na svete je? Tesla Model Y
          Najpredavanejšie auto v Europe je? Tesla Model Y
          Ak je nejake auto najpredavanejšie na svete a tiež najpredavanejšie v Europe tak to asi taky uplny blud nebude.
          Niekto to isto olutoval ze si Kupil Enyaq, Ioniq5, Daciu Spring, ale trend ukazuje velmi silny nastaup elektromobilov.
          Skuste sa pozriet na to preco ludia chcu elektroauto, preco je tesla model Y najpredavanejsie auto ma svete. Skuste nezakrivat oci pred tímto.
          Nekupte si ho, ale nepiste vymysly svoje aleby len sprostredkovane od tých co elektro auto nikdy nemali.
          Ludia ak mate sudnosť tak sa pojdete pozriet na akekolkvek elektroauto a po tyzdni jazdenia s nim som zvedavy co napišete.

    • a suhlasis ze sa „tvoje“ penize z dani pouziju na cesty v inom kraji? ze sa pouziju na dotovanie chemickejo priemyslu? ze sa dotuju polnohospodari, firmy vo vyrobnom sektore ktore vyrabaju televizory?
      Dane su prijem statu a nie je mozne povedat moje peniaze.
      Ale mas pravdu so statnymi penazmi by sa mohlo hospodarit aj lepsie.
      Za mna su nabijacky potrebne a ci su verejne alebo nevrrejne je treba vsetky. ale neuznavam dotacie, krivia trh.

    • Nesuhlasim s tym aby mi boli proti mojej voli brane akekolvek peniaze a pouzite na cokolvek. Ja sam najlepsie viem ako nalozit s mojimi peniazmi.

  2. Že „bezemisné“ vozidlá. Veď len výroba elektrického auta spotrebuje tolko emisií ako výroba spaľováku+80 tisíc km jeho jazdenia. Koho tu ťaháte za nos

  3. Dnes zasa hmlistý inverzný deň. Hmla drží smrad z áut a nedovolí mu rozptýliť sa. A tak si ten štipľavý a škodlivý smrad „užívam“ plnými dúškami. A spomínam ako sa mi dobre dýchalo v nórskom Osle, kde jazdila väščina bezemisných áut. Keď hovorím bezemisných tak to myslím v tomto zmysle – že nemusím dýchať smrad zo spálenej nafty či benzínu.

  4. Vidíme na Slovensku že elektrické autá nie sú bez dotácií konkurencieschopné aj keď sa tu pôžitkári čistého vzduchu rozplývajú nad tým ake sú čisté tie autá.

Pridajte komentár