Mnoho Američanov či výrobcov elektromobilov sa zrejme potešilo po nedávnom schválení Zákona o znížení inflácie, pretože zahŕňa aj rozšírenie dotácií na elektromobily vo forme daňových kreditov. Ukazuje sa však, že kvôli nedávno zapracovaným zmenám nemusí veľká väčšina elektrických modelov spĺňať požiadavky, ktoré oprávňujú čerpanie dotácií. A dodatočné podmienky vraj môžu byť dokonca nesplniteľné, ak nenastanú obrovské zmeny v dodávateľskom reťazci batérií.
Revízia podpory nákupu elektromobilov vo forme daňových kreditov vo výške 7 500 $ na prvý pohľad určite potešila nielen záujemcov o vybrané elektromobily značiek Tesla či GM, pretože odstraňuje limit počtu predaných vozidiel, na ktoré je možné „dotáciu“ uplatniť. Tesla a GM pritom doterajší limit 200 000 vozidiel prekonali už dávno, ďalší sa k nemu približujú.
Po novom sa však zaviedli nové obmedzenia. Napríklad žiadatelia o dotácie nesmú presiahnuť určený ročný príjem alebo cenový limit vozidla, na ktoré si chcú uplatniť daňový kredit. A to 55 000 $ (bez DPH), resp. 80 000 $ (bez DPH) v prípade áut typu SUV a pickup.
To samozrejme z časti obmedzí ponuku vozidiel, na ktoré sa vzťahujú dotácie, avšak zdá sa ani zďaleka tak, ako ďalšie pridané podmienky týkajúce sa lokality produkcie a dodávateľského reťazca batérií obsiahnutých vo vozidlách.
Neplniteľné podmienky?
Ako informuje Ars Technica, najväčším problémom sa zdá byť práve dodávateľský reťaz materiálov použitých v batériách elektromobilov, na ktoré chcú spotrebitelia čerpať dotácie. Aby bolo možné získať polovicu z daňových kreditov, t.j. 3 750 $, minimálne 40 % použitých batériových materiálov musí byť vyťažených a spracovaných v Severnej Amerike alebo krajinách, ktoré sú na zozname prípustných krajín.
No a medzi nimi nie je Čína, ktorá trhu s kriticky dôležitými batériovými materiálmi dominuje a ktorá má prsty drvivej väčšine batérií pre elektromobily. Podľa spoločnosti Benchmark Minerals má Čína aktuálne pod palcom 81 % kapacít na výrobu katód, 91 % kapacít na výrobu anód a 79 % kapacít na výrobu li-ion batérií.
Šéf Benchmark Minerals Simon Moores pritom dodáva, že je takmer vylúčené, aby niektoré z prípustných krajín dokázali nahradiť výpadok čínskeho dodávateľského reťazca surovín. A časom to môže byť ešte ťažšie, keďže spomínaný požadovaný minimálny podiel materiálov (40 %) sa má každým rokom zvyšovať o 10 %, kým v roku 2029 nedosiahne 100 %.
Ako upozornil web The Verge, šéf Aliancie pre automobilové inovácie John Bozzella v tejto súvislosti uviedol, že 70 % elektrifikovaných modelov na americkom trhu (vrátane batériových elektromobilov, plug-in hybridov a áut na vodík) je nespôsobilých pre získanie dotácie. A neskôr, keď sa začnú požiadavky ešte sprísňovať, na plnú sumu nemá mať nárok žiadny model.
Problémom aj výrobná lokalita
V spomínanej súvislosti ešte treba dodať, že druhá polovica dotácie je podmienená tým, že batérie sa musia vyrábať v Severnej Amerike, čo samozrejme nie každý model spĺňa, aj keď toto je zrejme menší problém ako dodávateľský reťazec surovín.
Zákon o znížení inflácie zahŕňajúci aj daňové kredity na elektrické vozidlá ešte musí prejsť Snemovňou reprezentantov, pričom podľa webu Ars Technica sa očakáva, že to nebude problém. Mnohí Američania a mnohé automobilky ale zrejme dúfajú, že sa ešte dočká zmien, ktoré aspoň do istej miery eliminujú spomínané problematické obmedzenia.
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Nový slovenský dotačný program pre elektromobily stále nemá presnejší termín spustenia
Íri zadotujú kúpu elektromobilu sumou až 10 000 – 25 000 €. A to nie je všetko
Nemci znížia dotácie pre elektromobily a chcú novú daň na spaľováky
2 komentáre
Len aby nenastal taký „čurbes“ s palivami a materiálmi, že budeme jazdiť ako za II. svetovej vojny na drevoplyn !!!
neboj sa, sulik sa zfetuje zas a prerobi vsetky auta na vodik… ved uz udrbal 300 milionov na „vyskum“…