Po dotáciách na e-autá sa zaprášilo. Drvivá väčšina pôjde na elektromobily

29

Na vyčerpanie 5 miliónov € z 1. dotačného programu na podporu elektromobility na Slovensku nestačil Slovákom vyše rok a pol. Aktuálne vyčlenený balík vo výške 6 miliónov € však „padol“ behom pár minút, pričom v registračnom systéme figurujú tisíce „čakateľov“. Ďalším pozitívnym signálom je, že „drvivá“ väčšina registrácií sa vzťahuje na plne elektrické vozidlá.

Celá šesťmiliónová suma vyčlenená na podporu kúpy elektromobilov je v tejto chvíli rezervovaná. O 12:00 bola spustená on-line registrácia a celá suma bola rezervovaná v priebehu 3 minút a 41 sekúnd. Záujemcovia si rezervovali dotáciu na 786 ekologických áut prostredníctvom 668 žiadostí. Výrazne vyšší záujem bol o autá s čisto elektrickým pohonom, ktoré si chce kúpiť takmer 90 percent úspešných žiadateľov.

Celkovo požiadali o dotáciu na 689 elektromobilov a 97 plug-in hybridov. Slovenská inovačná a energetická agentúra (SIEA), ktorá je vykonávateľom výzvy, bude úspešným zaregistrovaným žiadateľom od 17. decembra zasielať informácie o ďalšom postupe pre oficiálne podanie skompletizovanej žiadosti.

Ministerstvo hospodárstva SR, ktoré výzvu vyhlásilo, teší tento enormný záujem žiadateľov. Hneď v prvých minútach po spustení registrácie bolo pripojených na stránke Chcemelektromobil.sk približne 3 000 ľudí, ktorí sa chceli registrovať.

„Rezort chcel motivovať ľudí ku kúpe elektromobilov a zvýšiť tak ich počet na slovenských cestách. Už teraz je jasné, že tento cieľ sa podarí bez problémov splniť,“ zdôraznil minister hospodárstva Peter Žiga. „Je potešujúce, že až 9 z 10 žiadostí sa týka čisto elektromobilov. Jasne sa ukazuje, že ľudia začali elektromobilitu viac vnímať a čoraz dôležitejšia je pre nich aj ekológia,“ dodal minister.

Úspešná registrácia je len začiatok

Za prvé tri hodiny sa úspešne zaregistrovalo takmer 4 000 žiadateľov z celého Slovenska. Úspešnou registráciou sa však celý proces nekončí. Je potrebné podať skompletizovanú oficiálnu žiadosť a až následne rezort hospodárstva podpíše s úspešnými žiadateľmi zmluvu o poskytnutí dotácie. Tí budú mať 12 mesiacov na to, aby si kúpili auto a potom im štát dotáciu refunduje.

V prípade, že niektorý zo žiadateľov nebude spĺňať podmienky, suma vyčlenená pre neho sa uvoľní pre ďalších už zaregistrovaných. Za prvú polhodinu od spustenia registrácie bolo podaných takmer 4 000 žiadostí. Na nákup nového vozidla s čisto elektrickým pohonom je možné získať príspevok 8 000 eur, v prípade plug-in hybridu to je 5 000 eur.

Maximálna obstarávacia cena vozidla, na ktoré je možné získať dotáciu, je 50 000 eur s DPH. Automobil budú musieť úspešní žiadatelia vlastniť minimálne dva roky a nebudú môcť využiť leasing. Fyzická osoba nepodnikateľ a subjekty verejnej samosprávy môžu získať podporu na maximálne jedno vozidlo, podnikatelia na tri.

Ministerstvo hospodárstva zároveň podporuje aj budovanie infraštruktúry pre elektromobily, čím sa snaží ešte viac zatraktívniť tento druh dopravy pre motoristov. Rezort vyhodnocuje prvé kolo výzvy na podporu budovania nabíjacích staníc a v budúcom roku plánuje vyhlásiť druhé kolo. Budovanie nabíjacích staníc ministerstvo spolu podporí sumou milión eur.

Zdroj: Tlačová správa (MH SR)

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Oplatí sa Slovákom elektromobil? Analýza Ministerstva životného prostredia
Poliaci dostanú na elektromobil viac ako my, podmienky dotácie sú však kontroverzné
Na ktoré elektromobily sa bude vzťahovať štátna dotácia vo výške 8 000 €?

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

29 komentárov

  1. Nuž fajn teda! I tak si myslím, že to bolo prehnané, a „pomohlo“ sa zase len tým, čo pomoc potrebujú najmenej. No dúfam, že medzi nimi sa našlo aj pár obyčajných ľudí.
    Stačila podpora iba BEV a možno len 3-4000, aby sa tak pomohlo viacerým, nielen prvým 668 VIPs.
    To bude inak ftipne, keď po 2r sa objavia prvé škody citigoe na predaj, za sumy väčšie, než za ne dali prvý majitelia.

    • Ja si myslim ze suma mala pokojne ostat 8000, ale mohli vyclenit 10 milionov. A mali dat podmienku, ze registrovat sa moze len ten, co uz ma auto objednane a zaplatene zalohu.
      Takto poziadalo kopec ludi aj ked nevedia ci auto zoberu, ale vidina city go za 6500 eur bez DPH sa paci vela ludom.
      A fakt nechapem, preco kopec ludi keca, ze sa pomohlo len tym, co to potrebuju najmenej. Robi sa to pre vsetkych. Nakopnutie tohoto smeru je spravna vec. Ropna lobby to nevie zastavit a navyse sa tym vytvaraju nove fabriky a pracovne miesta (stare sa postupne pozatvaraju) a nepriamo to pohana aj ine odvetvia ludskej rasy, pretoze nove baterie alebo velkokapacitne kondenzatory pomozu aj inym odvetviam (nemyslim len na mobily, ale aj na umele srdcia a podobne).
      A dalsia vec, ak niekto hovori, ze sa zakazal leasing a preto je to nedostupne ludom, tak len neni dostatocne informovany. Samozrejme ze sa u banky na to da ziskat uver. Budete drzitel aj vlastnik vozidla podate zapis na notarsky register na zalozne pravo. Takto sa to robilo aj s prvymi dotaciami.

      Tie boli nevyhodne v tom, ze sa vyplacali 3 roky. Keby aj tie vyplacali hned, bol by zaujem vacsi a tam sa mohli podavat ziadosti az pri registracii vozidla, co je velka skoda, ze aj teraz neurobili takto.

  2. Dnes som sa registroval ako bežný záujemca. Nestíhal som sa diviť. Vo formulári bolo potrebné vyplniť aj číslo OP, aj číslo pasu, čiže nestačilo ak som občan SR zadať OP. Prečo asi? Lebo väčšina „vopred neinformovaná“ mala pas niekde a bolo treba ho nájsť… To trvá nejaký čas a za ten to stihli vopred dobre informovaní špekulanti. Na Slovensku to už tak chodí. Pochopil by so že ak som cudzinec, musím zadať pas. Takže dobrá haluz ako vyradiť vopred neinformovaných VIP špekulantov. Ďalšia vec bolo vyplňovanie dôvodu prečo chcem dotáciu. Dosť zvláštna otázka, ktorá môže a nemusí zabrať viac času, možno stačí lebo… Možno by tento prieskum stačil po registrácii. Ale zase pekne poslúžil na vyradenie nepripravených, lepšie povedané vopred neinformovaných záujemcov. Takže tak. Je to celé šité na mieru podvodníkom.

      • Mohol, ale musel si zadat cislo 0 ked si zadal obciansky…tiez som sa divil aka pakovina..to uz co za nezmysel. Ja som to mal vyplnene do 2 min. A neslo zaskrtnut nie som robot, a potom refresh a odznova, a to som mal veci pripravene.. este jeden refresh a bol som na 6:20

        • Ano programatori spravili chybu, dali do databazy ze je to NOT NULL a nejaky blb co kodill frontend dal len do poznamky, ze ak ste zadali cislo OP zadajte cislo nula. Akoze amaterizmus. To mohli bud okodit tak, ze same im to zada nulu alebo by jednoducho dovolili v databaze ukladat NULL hodnoty.

      • Stačil len jeden údaj, druhý sa v prvom kole nezmyselne kontroloval na nejaký znak, tak som tam dal 0. V druhom kole som už mal pripravené aj číslo pasu. Pre istotu.

    • Kto videl formulár prvý krát, automaticky sa mohol isť pásť, pretože za tých pár minút vyplniť to nebolo možné. Mne to trvalo 8 minút, som out , nepredpokladám že navýšia. Je jasné že ten kto bol informovaný a mal možnosť vidieť formulár bol v jasnej výhode. Nemyslím že zniženie dotácie by malo výraznejší efekt v menšom záujme. Cena batérie a jej integrovanie do auta stojí cca 10 000 €. Prevádzkové náklady sú nižšie ale po 8 rokoch bude potrebné zaplatiť výmenu batérie a možno aj skôr, lebo dojazd bude znížený. Už dnes z deklarovaných dojazdov sa pokojne reálne môže odpísat minimálne 25%, lebo nikdy nenabiješ na 100%, rovnako aj nevyčerpaš energiu na nulu…
      Záver prestalo by to byť zaujímavé!
      Jediná rozumná verzia ďalšieho postupu by malo byť navýšenie poštu uspokojených žiadateľov, ak sa myslí reálne s elektromobilitou. Nevidel by som za tým akékoľvek konšpiračné teórie

  3. V každom slušnom štáte sú úľavy nárokovateľné, napríklad jedna z foriem je dočasne znížiť DPH. Namiesto toho si vychutnávame štátom organizovanú tombolu. No a v tejto, neviem sa vyjadriť bez vulgarizmov, no proste tu, nikoho ani len nenapadne organizátorov stíhať za porušovanie občianskych práv. Takto zostala len pachuť „socialneho štátu“ a nedivil by som sa, keby mi začali ľudia opľúvať auto.

  4. Podla mna to v norsku takto nefunguje, kde je uz viac e aut ako spalovakov. A ked uz chcu podporovat e auta tak ako aj eu, nechapem preco su tu taketo sutaze vo vyklikavani formularov..chcel som teslu z dotacii, tak kaslem na to a nieako si ju zabezpecim bez…a mozno este lepsie pochodim, mna odradilo ze som napr. Nemohol ist do long range koli limitu.

  5. Prečo to do určitého dátumu nedajú každému, kto si kúpi eauto, tak ako to bolo v prvom kole? Toto nie je spôsob, ktorý robí vyspelá krajina, toto robí štát, ktorý má občanov za žobrákov, ktorým sa hádžu kosti a oni sa o ne bijú, zatiaľ čo sa panstvo na nich zabáva a napcháva rezňami.

  6. Pas ani nemám… A v čase keď sa spúšťala registrácia som mal neodkladne pracovné povinnosti, ako 90% normálnych ľudí na Slovensku… Takže už to nestihnem čo?…
    Je tu niekto komu sa to podarilo? Lebo väčšinou ľudia píšu veci z hnevu keď sa im niečo nepodarí, ale by bolo dobré „počuť“ niekoho z tej druhej strany…

    786 žiadostí :)))))) no! To je sila… Smiešne čísla…

    • Mne sa to podarilo. Vopred som si prečítal, čo všetko bude formulár obsahovať a pripravil si to. Počas vypĺňania stačilo kopírovať a šlo to v pohode.
      Jasné, ten čas bol hodne limitujúci. Prvý pokus (minulý týždeň) som vypĺňal odstavený na krajnici.
      Teraz bude zasa problém zohnať auto. E-UP!/Citigo-iV nezoženiem v dohľadnom čase ani len na predvádzačku kupovať to bez skúšky je dosť blbosť.

      Forma aukcie by bola podla mňa značne efektívnejšia – napr. začať na 1000 € a každý mesiac zdvíhať dotáciu o 1000 €. Po 8000 € by to zaručene neprišlo.

  7. Vsetky potrebne udaje aj vsetky polia formulara boli zname z neuspesnych pokusov z minuleho tyzdna vratane info, ze do policka pas treba dat nulu

    o 12:00 som refreshol, o 12:01 mi prisiel email, ze som zaregistrovany

    dotacia mala byt obmedzena na 1 auto na 1 osobu
    uz aj tu je vidno, ze vyse 100 osob si stihlo regnut 2-3 auta a dalsim tisicom ludi sa neuslo nic
    ALE oproti stavu z minuleho tyzdna, ked si jedna osoba mohla narokovat az 25 dotacii je to velke zlepsenie

  8. By ma fakt zaujímalo, koľko z tých, čo si stihli rezervovať dotáciu, si skutočne kúpia auto. Lebo toto je fakt čistá štátna tombola, kde bežní výherci možno nebudú mať na zaplatenie „dane z výhry“. Obávam sa, že o tom ešte budeme počuť. A popravde, rád by som to videl na súde. Lebo toto naozaj nie je bežné v EÚ. Veď čo bránilo tomu, aby si ľudia požiadali o dotáciu pri objednávke auta a zaplatení zálohy? Alebo ako to je inde, oslobodením od DPH a registracie EČ (ŠPZ)?

    • Presne tak, Kopec ludi si auto nekupi. Jednoducho dotacia sa mala dat tomu, kto uz zaplatil zalohu za auto a nejake auto ma rezervovane. Bolo by to spravodlivejsie a odracilo by to spekulantov.

    • Presne takto to funguje vsade inde. Este aj v susednom Madarsku. Tam je teraz dotacia v prepocte 4500Eur a odrata vam to predajca z ceny auta. Po roku sa este nevycerpala. Takto to ma v normalne state fungovat.
      Mne sa podarilo preklikat na cas, ale tiez si myslim, ze to bolo nespravodlive voci inym technicky menej zdatnym ludom. Napadnutelne na sude.

  9. Ale existuje jedna možnosť na to, aby nás priebeh dotácie nezačal iritovať.
    No predsa – kúpiť si elektroauto za 200 tisíc €.
    Jednak už nemám nárok na dotáciu a jednak – keď už mám 200 litrov na auto, tak nejakých 8 tisíc nám u …

    • Myslis Porsche Taycan ;( ? To z principu nie, je to VW, je to pozadu a cakalo to zbytocne dlho v garazi.
      No v pripade zvysnych 200tis, by som kupil jednu teslu sebe, druhu bratovi a este by nam obom ostalo na solarne panely na strechy 🙂

      • no mat zbytocnych 200k tak by som sral na brata aj na solarne panely a pockal si este chvilu na teslu roadster 😉
        a ano, ten taycan je srot s dojazdom 201 mil… mozu si ho…

  10. Konečne sa potvrdilo že 85% nových aut kupujú na Slovensku podnikatelia!!A teraz sme si mohli prečítať diskusiu slovenských podnikatelov!To sú starosti pred koncom roka-ako stopiť prachy na konci roku!!!!

  11. Enormny zaujem podla mna nemala len dotacia, ale aj to ze v kombinacii ceny e-up a citogoe iv nastavili tak ze za 10000€ dostanes auto s primeranym dojadom, vybavou, a dinamikou 1stupnovou prevodovkou.. za tu cenu v takej vybave nove auto s automatom nekupis.. by ma zaujimalo kolko % kupi ine auto ako e-up/citigoe iv, a taktiez ci si niekto teraz kupi elektromobil do 50000e bez dotacie…

Pridajte komentár