Česi spustili dotácie na elektromobily a nabíjacie stanice. Ako fungujú?

5

6. januára spustila Státní Agentura pro podnikání a inovace (API) príjem žiadostí ohľadom programu „Nízkouhlíkové technológie“, ktorý zahŕňa aj dotácie na elektromobily a nabíjacie stanice.

Český program „Nízkouhlíkové technológie“ podporuje 3 oblasti, a to elektromobilitu, akumuláciu energie a druhotné suroviny. Na dotácie pritom API vyčlenila celkovo 600 mil. Kč (cca 24 mil. €). Z toho pôjde 50 mil. Kč (2 mil. €) na podporu elektromobility.

O príspevok však môžu požiadať iba podnikateľské subjekty. Tie budú môcť získať „až 40 % dotáciu na nákup batériových elektromobilov alebo elektromobilov s tzv. predlžovačom dojazdu a obstaranie neverejných rýchlonabíjacích staníc s možnosťou doplnenia batérie pre elektromobily v rámci podnikateľského areálu pre vlastnú potrebu,“ uvádza API.

Zameraná na úžitkové elektromobily

Ide už niekoľkú výzvu na podporu elektromobility v ČR, pričom API dodáva, že tá aktuálna je zameraná predovšetkým na úžitkové elektromobily. Minimálna výška dotácie je 250 000 Kč (10 000 €) a maximálna podľa pravidiel de minimis.

V prípade osobných vozidiel kategórie M1 bude možné požiadať o dotáciu v maximálnej výške „len“ 30 %, pričom maximálna cena vozidla nesmie prekročiť sumu 1 250 000 Kč bez DPH (cca 50 000 €).

Rýchle porovnanie

Pre porovnanie, u nás mohli požiadať o dotáciu na elektromobil (8 000 €) a plug-in hybrid (5 000 €) fyzické aj právnické osoby. A to na vozidlá s obstarávacou cenou max. 50 000 € s DPH. V rámci predbežného registračného systému sa vyčlenený dotačný balík vo výške 6 mil. € minul 16. decembra 2019 za necelé 4 min.

Pomerne nedávno spustilo dotácie na „čistokrvné“ elektromobily aj Poľsko. V rámci dotačného programu poskytuje poľská vláda príspevok vo výške 37 500 zlotých, čo je v prepočte takmer 8 700 €. Ten však do značnej miery „zabíja“ obmedzenie maximálnej výšky kúpnej ceny vozidla, a to v prepočte na cca 29 000 €.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Slovensko a Česko budú spolupracovať v oblasti podpory elektromobility
Praha chce premeniť 3 000 lámp verejného osvetlenia na nabíjačky pre e-autá
Rakúsko „naleje“ do elektromobility 93 mil. €, SR zrejme okolo 6 mil. €

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

5 komentárov

  1. My (Slovensko) musíme byť niekam uletení. Prvá dotácia sa nevyčerpala. Prečo sa logicky nepokračovalo v dotáciách ďalej?
    Teraz – 4 minútová dotácia. Ako za totáča, keď dostali prášky na pranie.
    Celé je to nesystémové.
    Česko – dotácia iba pre podnikateľov. Prečo?
    Celé je to nesystémové.
    Poliaci – čudné obmedzenie kúpnej ceny. Prečo?
    Celé je to nesystémové.
    Prečo si neberieme príklad z Nemecka a iných „západných“ krajín, kde to funguje úplne NORMÁLNE??!!

    • Stále v týchto regiónoch funguje akýsi „vírus pokriveného myslenia“. Všetko, čo je na prvý pohľad normálne, sa musí akosi byrokraticky zamotať a skomplikovať.
      Prečo?
      Odpoveď nepoznám…

  2. Obávam sa, že máš pravdu Rafo ;(
    Tento fenomén je aj v západných krajinách, len tým, že je tam omnoho viac peňazí v systéme, tak to vidno menej. Navyše, bohatý ľudia (a tým myslím bohatším od Slovákov, Čechov, Poliakov) si také témy ani nevšímajú a tak i keď sa tam možno kradne viac, nejak to hneď nevychádza najavo. Ale keď už niečo predsa len vyjde, tak sa takí politici, alebo top manager aspoň spracú rýchlo niekam, nech ich nevidno. Čo ešte u nás nie je štandardom. A k tým dotáciám.. Je by som to zrušil, veď, čo je to za podvod, že niektorí podnikatelia dostanú takúto výhodu. Je to akoby som vyrábal a predával jogurty draho, len preto lebo viem, že štát podporí predaj a zadotuje trebárs 30% ceny. Ako k tomu majú prísť všetci tí malí podnikatelia, ktorí sa fakt snažia a makaju?

  3. Ja som si naozaj neni istý, že taký VW nedokáže vyrobiť ten svoj ID.3 pod 20tis. A aj keby mal ísť na začiatku pod cenu, kvantitou a revolúciou by to čoskoro dobehol.
    Ale načo, keď sa dá pekne naťahovať a navyše „využívať“ štátne podpory dotácií? Som si istý, že keby dotácie v EÚ zatrhli hromadne a dajme tomu zdanili radšej spalovaky, alebo PH viac, z čoho by automobilky nič nemali, a štát by z toho napríklad postavil nabíjačky, raz dva by sa automobilky posnažili zraziť cenu ev.

Pridajte komentár