Británia zrušila dotácie na osobné elektromobily. Elektromobilitu podporí inak

8

Britské dotácie elektromobilov vo forme finančných príspevkov na ich kúpu sa po rokoch končia. Podľa tamojšej vlády splnili svoj ciel, a tak je na čase presmerovať podporu elektromobility tam, kde dáva väčší zmysel.

Britské ministerstvo dopravy zverejnilo zaujímavú správu ohľadom podpory rozvoja elektromobility v krajine. Pred pár dňami pritom oficiálne ukončilo schému pomoci vo forme finančných príspevkov na kúpu plne elektrických a predtým aj plug-in hybridných osobných automobilov.

Trh už je naštartovaný

Dôvod ukončenia spomínaných dotácií je prostý. Tie splnili svoj účel a naštartovali trh s elektromobilmi. Príspevok na kúpu áut do zásuvky sa v rôznej výške a za rôznych podmienok poskytoval od roku 2011 a podporil nákup takmer 500 000 vozidiel. Celková vynaložená suma finančných prostriedkov predstavuje vyše 1,4 mld. GBP (1,63 mld. €).

V roku 2011 sa vo Veľkej Británii predalo menej ako 1 000 elektromobilov. Počas prvých 5 mesiacov tohto roka je to už takmer 100 000 ks. Napr. len v marci 2022 bolo zaregistrovaných 39 000 nových elektromobilov, čo je viac ako za celý rok 2019.

Čo sa týka trhového podielu osobných áut vo Veľkej Británii, „batériové a hybridné elektrické vozidlá teraz tvoria viac ako polovicu všetkých predaných nových automobilov,“ napísalo tamojšie ministerstvo dopravy. A 1 zo 6 nových predaných automobilov má aktuálne plne elektrický pohon. Aj vďaka 70-% rastu predaja elektromobilov za ostatný rok.

Britské ministerstvo tiež uviedlo, že dotácie na nákup elektromobilov, ktoré sa postupne znížili na 1 500 GBP (cca 1 750 €), pričom sa znižoval aj počet oprávnených modelov, mali už len malý vplyv na rýchlo sa zvyšujúci predaj elektromobilov, ktorý bol podporený aj rastúcim počtom dostupných modelov. A tak podporí rozvoj elektromobility v krajine inými formami.

Podpora infraštruktúry a iných vozidiel

Asi neprekvapí, že tamojšia vláda zvýši investície do budovania verejných nabíjacích staníc (vyčlenených bolo 1,6 mld. GBP/1,86 mld. € a do roku 2030 má vzrásť počet nabíjačiek 10-násobne). Dotácií sa však po novom dočkajú aj nabíjateľné taxíky, motocykle, dodávky či nákladné aj bezbariérové vozidlá. A to vo výške 300 mil. GBP (350 mil. €).

Čo sa týka osobných elektromobilov, stimuly vo forme nulovej cestnej dane či zvýhodnených sadzieb dane z motorových vozidiel pre firmy zostávajú.

Zdroj: GOV.uk

SÚVISIACE ČLÁNKY:
„Raj elektromobility“, Nórsko, zavádza dynamickú DPH na elektromobily
Nový slovenský dotačný program pre elektromobily stále nemá presnejší termín spustenia
Íri zadotujú kúpu elektromobilu sumou až 10 000 – 25 000 €. A to nie je všetko

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

8 komentárov

  1. No neviem, nie som veľký zástanca dotácií od štátu. Štát má len tie peniaze, ktoré nám vezme na daniach. A netúžim po ďalších daniach (napr. čo zaviedli socialisti v časoch blahobytu – daň z poistiek a všetci sme boli ticho). Keďže v podstate sa na Slovensku nepredáva „ľudové“ BEV tak by dotáciu využili len tí bohatší, lebo aj s dotáciou by boli tie autá drahé. Aj keď zasa niekto môže povedať, že bohatší platia väčšie dane, čo tiež nie je vždy pravda, lebo z čoho by boli bohatší keby platili dane? Mobilné telefóny napr. naštartoval (blahej pamäti) Globtel, keď dával telefóny (predtým veľmi drahé) za 1 korunu. Nedá sa niečo bez štátu?

  2. Uplne suhlasim.. Navyse, si treba vsimnut, ako automobilky predavali v statoch s podporou a bez nej.. Ceny priamo kopirovali dotacie – jeden priklad: skoda citygoe v cechach bez podpory stala 17k na slovensku, kde bola sice zufala podpora, ale bola, stala rovnaka skoda citigoe 21k. (=cena + podpora).
    Takze velmi citatelny priklad, ako nase dane nakoniec prudia do vrecka bohatych automobiliek, ktore roky brzdia evoluciu v automobilovom priemysle. Nebyt tesly, tak by nam tu este 100 dalsich tokov tvrdili, ze male elektroauto sa neda vyrobit pod 100k a teda nedava zmysel.
    Zmysel nedava hlavne im, lebo ich tlaci do zmeny, evolucie, ale hlavne mensieho zisku.
    Osobne by som bol skor za vacsie dane na benzin a naftu, z ktorych by sa mohli priamo a transparentne financovat nabijacky. Mimochodom, transparentne ucty uz ponukaju mnohe banky.

Pridajte komentár