Britské dotácie elektromobilov vo forme finančných príspevkov na ich kúpu sa po rokoch končia. Podľa tamojšej vlády splnili svoj ciel, a tak je na čase presmerovať podporu elektromobility tam, kde dáva väčší zmysel.
Britské ministerstvo dopravy zverejnilo zaujímavú správu ohľadom podpory rozvoja elektromobility v krajine. Pred pár dňami pritom oficiálne ukončilo schému pomoci vo forme finančných príspevkov na kúpu plne elektrických a predtým aj plug-in hybridných osobných automobilov.
Trh už je naštartovaný
Dôvod ukončenia spomínaných dotácií je prostý. Tie splnili svoj účel a naštartovali trh s elektromobilmi. Príspevok na kúpu áut do zásuvky sa v rôznej výške a za rôznych podmienok poskytoval od roku 2011 a podporil nákup takmer 500 000 vozidiel. Celková vynaložená suma finančných prostriedkov predstavuje vyše 1,4 mld. GBP (1,63 mld. €).
V roku 2011 sa vo Veľkej Británii predalo menej ako 1 000 elektromobilov. Počas prvých 5 mesiacov tohto roka je to už takmer 100 000 ks. Napr. len v marci 2022 bolo zaregistrovaných 39 000 nových elektromobilov, čo je viac ako za celý rok 2019.
Čo sa týka trhového podielu osobných áut vo Veľkej Británii, „batériové a hybridné elektrické vozidlá teraz tvoria viac ako polovicu všetkých predaných nových automobilov,“ napísalo tamojšie ministerstvo dopravy. A 1 zo 6 nových predaných automobilov má aktuálne plne elektrický pohon. Aj vďaka 70-% rastu predaja elektromobilov za ostatný rok.
Britské ministerstvo tiež uviedlo, že dotácie na nákup elektromobilov, ktoré sa postupne znížili na 1 500 GBP (cca 1 750 €), pričom sa znižoval aj počet oprávnených modelov, mali už len malý vplyv na rýchlo sa zvyšujúci predaj elektromobilov, ktorý bol podporený aj rastúcim počtom dostupných modelov. A tak podporí rozvoj elektromobility v krajine inými formami.
Podpora infraštruktúry a iných vozidiel
Asi neprekvapí, že tamojšia vláda zvýši investície do budovania verejných nabíjacích staníc (vyčlenených bolo 1,6 mld. GBP/1,86 mld. € a do roku 2030 má vzrásť počet nabíjačiek 10-násobne). Dotácií sa však po novom dočkajú aj nabíjateľné taxíky, motocykle, dodávky či nákladné aj bezbariérové vozidlá. A to vo výške 300 mil. GBP (350 mil. €).
Čo sa týka osobných elektromobilov, stimuly vo forme nulovej cestnej dane či zvýhodnených sadzieb dane z motorových vozidiel pre firmy zostávajú.
Zdroj: GOV.uk
SÚVISIACE ČLÁNKY:
„Raj elektromobility“, Nórsko, zavádza dynamickú DPH na elektromobily
Nový slovenský dotačný program pre elektromobily stále nemá presnejší termín spustenia
Íri zadotujú kúpu elektromobilu sumou až 10 000 – 25 000 €. A to nie je všetko
8 komentárov
Kde iný končia my začíname. Teda zatiaľ je to len zbožné prianie.
Úplne trefný komentár, Ivan. Akurát že my sme ešte ani nezačali!
A ani nezačneme! Lebo Suldo si vysníval niečo iné…
JD Preto som doplnil to zbožné prianie lebo sme ešte ani nezačali.
No neviem, nie som veľký zástanca dotácií od štátu. Štát má len tie peniaze, ktoré nám vezme na daniach. A netúžim po ďalších daniach (napr. čo zaviedli socialisti v časoch blahobytu – daň z poistiek a všetci sme boli ticho). Keďže v podstate sa na Slovensku nepredáva „ľudové“ BEV tak by dotáciu využili len tí bohatší, lebo aj s dotáciou by boli tie autá drahé. Aj keď zasa niekto môže povedať, že bohatší platia väčšie dane, čo tiež nie je vždy pravda, lebo z čoho by boli bohatší keby platili dane? Mobilné telefóny napr. naštartoval (blahej pamäti) Globtel, keď dával telefóny (predtým veľmi drahé) za 1 korunu. Nedá sa niečo bez štátu?
Uplne suhlasim.. Navyse, si treba vsimnut, ako automobilky predavali v statoch s podporou a bez nej.. Ceny priamo kopirovali dotacie – jeden priklad: skoda citygoe v cechach bez podpory stala 17k na slovensku, kde bola sice zufala podpora, ale bola, stala rovnaka skoda citigoe 21k. (=cena + podpora).
Takze velmi citatelny priklad, ako nase dane nakoniec prudia do vrecka bohatych automobiliek, ktore roky brzdia evoluciu v automobilovom priemysle. Nebyt tesly, tak by nam tu este 100 dalsich tokov tvrdili, ze male elektroauto sa neda vyrobit pod 100k a teda nedava zmysel.
Zmysel nedava hlavne im, lebo ich tlaci do zmeny, evolucie, ale hlavne mensieho zisku.
Osobne by som bol skor za vacsie dane na benzin a naftu, z ktorych by sa mohli priamo a transparentne financovat nabijacky. Mimochodom, transparentne ucty uz ponukaju mnohe banky.
suhlasim, len dodam ze na slovensku sa citigo predavalo este v horsej vybave ako v cesku
Ja kvitujem to zameranie sa na budovanie nabíjacích staníc a ostatnej infraštruktúry!