Návrh: Až 12 500-dolárová dotácia na elektromobily v USA. Na Tesly však menej

17

V USA je na stole veľmi zaujímavý návrh zákona „Clean Energy for America“, ktorý by výrazným spôsobom podporil rozvoj tamojšej elektromobility. Jeho súčasťou sú totiž dotácie na elektromobily vo výške až 12 500 $ či významné stimuly pre výrobcov pokročilých energetických technológií.

Návrh zákona „Clean Energy for America“ (čistá energia pre Ameriku) obsahuje aj vrchný cenový limit pre vozidlá, na ktoré bude možné čerpať „dotáciu“, a to 80 000 $ (pravdepodobne bez DPH), čo doteraz nebolo. Naopak, zrušil by sa limit pre výrobcov, ktorý oprávňuje k čerpaniu stimulov len na prvých 200 000 predaných vozidiel.

A to je dobrá správa pre spoločnosti Tesla a GM, ktoré v rámci trhu v USA predali viac svojich elektromobilov a aktuálna podpora sa teda na ich vozidlá už nevzťahuje. Neboli by teda diskriminovaní za to, že sa pustili do elektromobility skôr ako konkurencia, ako aj za trhový úspech svojich elektromobilov.

Aktuálna podpora vo forme daňovej úľavy by sa pritom mohla zvýšiť zo súčasnej maximálnej hodnoty 7 500 $ až na 12 500 $. Základ by zostal rovnaký, t.j. 7 500 $, navrhovaný zákon však počíta s ďalším príspevkom vo výške 2 500 $ pre elektromobily vyrobené v USA a ďalšou dotáciou v rovnakej výške, ak sú vozidlá vyrobené v závodoch, ktorých pracovníci sú členmi odborových zväzov alebo sú zastupovaní týmito zväzmi.

To by teda znamenalo, že elektromobily Tesla s cenou pod 80 000 $ by mali nárok na maximálnu dotáciu vo výške 10 000 $, keďže vozidlá pre U.S. trh sa vyrábajú na domácom území, ale zamestnanci kalifornskej spoločnosti nie sú v odborových zväzoch.

Ak by bol spomínaný návrh zákona schválený, poskytovanie spomínaných stimulov by bolo postupne ukončené v priebehu 3 rokov potom, čo predaj nových elektromobilov v USA dosiahne hranicu 50 % z celkových predajov nových automobilov v USA. Kongres pritom odhaduje, že celková suma stimulov pre elektromobily by sa mohla do roku 2031 vyšplhať na 31 mld. $.

Ďalšie stimuly e-mobility sektora

Návrh zákona však nie je len o dotáciách elektrických áut. Obsahuje totiž aj daňové úľavy vo výške 30 % na výstavbu či prestavbu zariadení, v rámci ktorých sa produkujú pokročilé energetické technológie, napríklad batérie. A taktiež majú byť zavedené stimuly podporujúce nákup úžitkových vozidiel s elektrickým pohonom.

Návrh zákona teraz čaká na chválenie, a to celým Senátom a Snemovňou reprezentantov USA.

Pre zaujímavosť ešte dopĺňame vyjadrenie senátorky Debbie Stabenow, ktorá takisto stála za spomínaným návrhom. Tá v kontexte toho, že pred 100 rokmi, keď sa rozhodovalo medzi elektrickými a spaľovacími automobilmi, Kongres poskytol daňové výhody ropnému priemyslu, povedala nasledovné:

„Vybrali sme si víťaza a oni vyhrali – 100 rokov dozadu. A teraz sa len snažíme vyrovnať podmienky.“

Zdroje: Reuters, Marco Verch/Flickr (titulná ilustračná fotografia)

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Dotácie na jazdené elektromobily zvažujú ďalšie krajiny
Juhokórejská vláda chce znížiť obstarávacie ceny elektromobilov na polovicu
Nové dotácie na elektromobily budú „nárokovateľné“ a prídu najskôr o rok

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

17 komentárov

  1. hmmmm, skoro ako na slovensku…. my tu mame namiesto toho zfetovaneho sulika ktory tu bluzni o nejakych vodikovych autach… primitiv… skor ale asi zlodej, lebo tam ma ist 300 mega na „vyskum“ a uz ma vymyslene ako 200 z toho ukradnut… take typicky slovenske

      • Sulik nie je az tak mimo, „bateriove“ elektromobily su pri sucasnej technologii baterii cisty nezmysel a to ekknomicky, prakticky a dokknca aj ekologicky. Vodik ma viacere vyhody ale skor pre nakladnu dopravu..

        A btw. truhlikovia, samozrejme ze su to ceny bez dph, pretoze v USA ziadna DPH neexistuje..

    • Sulik nie je az tak mimo, „bateriove“ elektromobily su pri sucasnej technologii baterii cisty nezmysel a to ekknomicky, prakticky a dokknca aj ekologicky. Vodik ma viacere vyhody ale skor pre nakladnu dopravu..

      A btw. truhlikovia, samozrejme ze su to ceny bez dph, pretoze v USA ziadna DPH neexistuje..

  2. Dotácie určite stimulujú výrobu a predaj BEV. Chýbajú mi zmienky o dotáciách a iných zvýhodneniach pre výstavbu nabíjacích staníc !!!! Takto zostanú stáť tisícky BEV vo frontách „na pumpách“ !!!

  3. Tieto dotácie sú transfúzie krvi pre zdegenerované západné oligopoly, ktoré zaplatí likvidovaná stredná trieda. Pri dnešnej cene batérií sú výrobné náklady na BEV nižšie ako ICE. Je ironické že socialistická Čína má podstatne rozumnejšiu a kapitalistickejšiu politiku podpory EV. Je to cca 1700€ pre autá s dojazdom 300-400km a cca 2300€ pre autá s dojazdom nad 400km. Avšak každý rok sa podpora znižuje! Zároveň má aj podstatne lepšiu trhovú súťaž. Neexistujú automobilové oligopoly, ale na čínskom trhu EV panuje tvrdá konkurencia. Pripomínam viac ako 400 automobiliek a viac ako 400 modelov BEV! Toto je jeden z fundamentálnych dôvodov, prečo nás Čína prevalcuje na svetovom trhu BEV! Takáto konkurencia dokáže generovať inovácie a navyšovať výrobné kapacity batérií. Keď k tomu pridáte úspory z rozsahu (je to najväčšia ekonomika na svete), máte nového svetového šampióna. Teraz prišiel čas, kedy by sme my mali kradnúť duševné vlastníctvo z Číny, lebo máme naše staré, ale nové už nevieme v dostatočnej miere vytvárať. Našu zadubenosť a neschopnosť vidíte napríklad na diskusiách v mienkotvorných médiách, ako nejde postaviť MHD na EV autobusoch. Ale Shenzhen už niekoľko rokov úspešne prevádzkuje to, čo európsky hlupáci považujú za nemožné. Rád by som ich postavil pred niekoľkometrovú dispečerskú obrazovku Shenzenu a spýtal sa, prečo to tam funguje a TCO majú nižšie ako pri ICE autobusoch! Európania sú takí sprostí, že popierajú realitu!

    EU jasne demonštruje svoju neschopnosť, hlúposť a pokračuje v trende zaostávania vo všetkých oblastiach. Obzvlášť viditeľné to je v transformácii ekonomiky na EV.

    A sadol som si na zadok, ako som zachytil jednu diskusiu na čínskom stránke: „Európa je dobrá akurát na pestovanie zemiakov“.
    Asi tak nás vnímajú zvonka…

      • Ďakujem všetkým za podporu. Moja motivácia je mať lepšiu Európu a Slovensko, preto sa snažím posúvať ďalej čo najkvalifikovanejšie informácie. Zároveň si vysoko cením informácie, ktoré získavam na tomto webe od pána Baška a od inteligentných diskutérov. Prajem príjemnú sobotu.

Pridajte komentár