30. júna 2018 sa skončil dotačný program na podporu elektromobility na Slovensku, ktorý bol spustený 11. novembra 2016. Na aké množstvo elektromobilov a plug-in hybridov čerpali Slováci dotácie, o aké modely mali najväčší záujem a koľko to stálo štátny rozpočet?
V rámci dotačného programu bolo vyčlenených 5,2 milióna €, ktoré boli pôvodne k dispozícii do konca roka 2017. Avšak za toto obdobie sa podarilo vyčerpať z „balíka“ približne len jednu tretinu. A tak sa dotačne predĺžilo do 30. júna 2018. Avšak Slovákom sa nepodarilo minúť dostupné peniaze ani počas predĺženého obdobia.
Koľko sa minulo?
Podľa údajov dostupných cez Zväz automobilového priemyslu SR (ZAP) požiadali Slováci o dotácie na 523 elektromobilov a 266 plug-in hybridov. Uvádzané čísla sú „očistené“ od dodatočne zrušených žiadostí. Na elektrické vozidlá sa pritom vzťahovala dotácia vo výške 5 000 €, na plug-in hybridné 3 000 €. To znamená, že štát prispel motoristom na 789 automobilov celkovou sumou 3 413 000 €.
Čo so zvyškom?
V dotačnom balíku na podporu elektromobility na Slovensku tak ostalo takmer 1,8 milióna €. Zvyšné prostriedky sa podľa zákona o odpadoch presunú do Environmentálneho fondu, ktorého správcom je Ministerstvo životného prostredia Slovenskej republiky, pričom generálny sekretár ZAP Ján Pribula sa vyjadril, že ministerstvo hospodárstva nimi podporí rozvoj nabíjacích staníc.
Elektromobilom dominovali modely Nissan
Počas dotačného obdobia mali Slováci najväčší záujem o oba elektrické modely značky Nissan. Jednoznačne najviac sa darilo celosvetovému bestselleru Nissan Leaf, ktorého sa predalo 175 kusov. A to určite aj vďaka tomu, že Nissan uviedol začiatkom roka na trh jeho 2. generáciu.
Plug-in hybridným kráľom Mercedes GLC
Pomyselný súboj plug-in hybridných automobilov vyhral s prehľadom Mercedes-Benz GLC 350 e (60 ks), keď druhé Mitsubishi Outlander PHEV (27 ks) a tretí Hyundai Ioniq Plug-in Hybrid (26) nedosiali ani polovicu z jeho predajov.
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Škoda chystá 5 elektromobilov. Akých modelov sa dočkáme?
Prudký rozvoj elektromobility vraj môže poškodiť záujmy Slovenska
České elektromobily a hybridy dostanú špeciálne ŠPZ, ktoré prinesú výhody. A čo SR?
Podiely automobiliek na slovenskom trhu
Vzhľadom na predchádzajúce štatistiky nie je prekvapením, že trhovému podielu výrobcov elektrických a plug-in hybridných automobilov dominuje s 31 % Nissan. Darilo sa však aj nemeckým značkám Volkswagen (12 %), BMW (10 %) a Mercedes-Benz (10 %), ako aj kórejským značkám Hyundai (9 %) a Kia (8 %).
Značka | PHEV | EV | spolu | trhový podiel v % |
Nissan | 0 | 241 | 241 | 31 |
Volkswagen | 25 | 68 | 93 | 12 |
BMW | 27 | 51 | 78 | 10 |
Mercedes-Benz | 65 | 11 | 76 | 10 |
Hyundai | 26 | 47 | 73 | 9 |
Kia | 31 | 33 | 64 | 8 |
Smart | 0 | 53 | 53 | 7 |
Mitsubishi | 27 | 0 | 27 | 3,5 |
Volvo | 19 | 0 | 19 | 2 |
Renault | 0 | 18 | 18 | 2 |
Toyota | 18 | 0 | 18 | 2 |
MINI | 16 | 0 | 16 | 2 |
Audi | 8 | 0 | 8 | 1 |
Porsche | 4 | 0 | 4 | 0,4 |
Peugeot | 0 | 1 | 1 | 0,1 |
Zdroj titulnej fotografie: carmagazine.co.uk