Dotácie na podporu eko-vozidiel v SR budú fungovať zrejme inak

7

Dnes bola schválená novela zákona o poskytovaní dotácií pod hlavičkou Ministerstva hospodárstva SR. V jeho kompetenciách je pritom „Akčný plán rozvoja elektromobility v SR„, ktorý zahŕňa aj dotácie na nákup (nielen) elektromobilov. Forma tejto podpory by sa však mala v porovnaní s 1. dotačným programom zmeniť.

Už to bude skoro rok, čo bol ukončený prvý dotačný program na podporu elektromobility na Slovensku. Vďaka nemu sa dostalo na naše cesty podstatne viac elektrických a plug-in hybridných vozidiel ako v predchádzajúcom období.

No a na novú podporu zo strany štátu si ešte počkáme cca pol roka. Akou formou by mala prebiehať naznačuje  novela zákona o poskytovaní dotácií v pôsobnosti Ministerstva hospodárstva SR (MH SR), ktorá bola podľa TA3 schválená práve dnes.

Dotovanie na základe výziev

Prvý dotačný program trval vyše roka a pol, pričom dotácie sa poskytovali na základe vopred stanovených, dlhodobo platných a nemenných podmienok. Z obsahu novely vyplýva, že po novom by mali byť dotácie poskytované na základe výziev.

Mohli by sme sa tak dočkať viacerých krátkodobejších výziev s rôznymi podmienkami poskytnutia dotácií. Tie by sa mohli líšiť nielen výškou príspevku, ale aj druhom vozidiel, na ktoré sa bude dotácia poskytovať. Jedna výzva sa tak môže vzťahovať napríklad na plne elektrické a plug-in hybridné automobily kategórie M1, druhá na vozidlá poháňané palivami typu CNG, LPG a LNG (aj tieto formy alternatívneho pohonu sú zahrnuté v novele) kategórie N1 a pod.

Základné dotačné podmienky

Ako to napokon bude, môže naznačiť už prvá výzva, ktorá bude zverejnená v decembri tohto roka. Záujemcovia o príspevok potom budú musieť predložiť rezortu svoju žiadosť o poskytnutie dotácie. Jej výška je pritom podľa schválenej novely obmedzená na maximálne 35 % z celkovej obstarávacej ceny.

To však platí v prípade, že žiadateľ zároveň vyradí z prevádzky spaľovací automobil starší ako 15 rokov. Inak je tento limit znížený na 25 %. To však neznamená, že nám štát automaticky „preplatí“ 1/4 nákupnej ceny vozidla. Naznačuje to skôr, že štát počíta aj s dotáciami na lacnejšie eko-vozidlá, možno aj nižších kategórií (napr. L7). Tento limit by tak mal zabrániť tomu, aby štát dotoval neprimerane veľký podiel z kúpnej ceny daného vozidla.

Povinná 4-ročná „prevádzka“

Novela zákona tiež hovorí, že žiadateľ je povinný prihlásiť vozidlo do evidencie v SR a prevádzkovať ho najmenej počas 4 rokov od poskytnutia dotácie. Tým chce MH SR zrejme zamedziť „kšeftovaniu“ s dotovanými vozidlami. V rámci prvého dotačného programu bola žiadateľovi poskytnutá dotácia až v 3 splátkach. A to na začiatku, po roku a po 2 rokoch od kúpy vozidla.

Zdroj titulnej fotografie: BMW

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Čo by ste povedali na dotácie na jazdené elektromobily?
Ako motivujú európske krajiny svojich občanov k nákupu elektromobilov?
Slovensko a Česko budú spolupracovať v oblasti podpory elektromobility

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

7 komentárov

  1. Zaujímalo by ma ako to bude v praxi z uchádzaním sa o dotáciu cez budúce vyhlásené výzvy. Nejako si to neviem predstaviť pri dlhých čakacích dobách na objednané elektromobily.Mám od januára objednanú Konu, už tri krát mi presunuli dodaciu dobu, naposledy až na august, ale aj ten už beriem z rezervou… Mám čakať z prihlásením auta na výzvu, alebo sa to bude vzťahovať aj na určité obdobie po registrácií vozidla? Ak niekdo vie poradiť budem veľmi rád.

  2. A ako to bude s klasickým hybridnom napr. od Toyoty? Ked budu dotované aj alternativne pohony. V LPG variante už neponúka žiadny výrobca a CNG pre mňa nepoužiteľné. Ak by dotovali normal hybrid aspoň 15% idem do toho.

  3. Keď chce niekto podporiť elektromobilitu ,tak prečo výzvy ? Prečo to pri kúpe elektromobilu nieje automaticky ,ako v iných krajinách. Výzvy vymysleli preto,aby to sťažili bežným občanom a podporili iba svojich ľudí. Zrazu si nikto neberie príklad z iných krajín. Idem do obchodu,objednám auto zaplatím zálohu,alebo vybavím leasing a predajca mi automaticky z ceny vozidla odpočíta 25% ,ktoré si potom on(predajca )uplatní u poskytovateľa dotácie. Asi sa to všetko robí naoko,aby v Bruseli nepovedali ,že pre ekológiu sa tu nič nerobí. Je to choré a skorumpované !!!

  4. Presne tak ako píše Ján. Buzerácia na Slovensku a len vymyslieť ako sa najviac páni môžu nahrabať. Treba podporiť elekromobili dotáciou min 25% a tú si uplatní predajca. Všetci by boli spokojný !!!

Pridajte komentár