Z Nemecka v tomto období prichádza množstvo správ ohľadom zmien v rámci dotovania elektromobilov či dokonca ich zrušenia. Nemecko pritom aktuálne poskytuje jedny z najvyšších finančných príspevkov. No a ďalšou novinkou by mohlo byť zdraženie spaľovacích áut v dôsledku zavedenia novej „klimatickej dane“.
Ohľadom podpory elektromobility sa už dlho vedú diskusie. Mnohé krajiny ju nepodporujú vôbec, iné k tomu pristupujú svojsky. Napr. pomerne rozšírené dotovanie nákupu elektromobilov sa môže považovať za kontroverzné, keďže podľa mnohých deformuje trh.
Nemecku sa darí od zavedenia dotácií zvyšovať podiel predaja elektromobilov, pričom ich výška môže dosiahnuť až okolo 9 000 € (zhruba 2/3 idú zo štátneho rozpočtu, 1/3 poskytuje výrobca). Nič však netrvá večne a od budúceho roku nastanú v rámci tamojšej dodatočnej schémy veľké zmeny.
Po rôznych správach je už známe stanovisko tamojšieho ministerstva hospodárstva, ktoré sa týka dotovania elektromobilov od budúceho roka, na čo upozornil web Ecomento. Podľa vládneho dokumentu sa budú dotácie týkať už len plne elektrických áut (batériové a vodíkové), takže podpora plug-in hybridov skončí (aktuálne až 6 000 €).
Výška dotácie bude pod novom (od roku 2023) 4 500 € (vozidlá do 40 000 €), resp. 3 000 € (vozidlá v cenovom rozsahu 40 000 až 65 000 €). Od septembra 2023 sa bude vzťahovať už len na súkromné osoby. A od roku 2024 budú oprávnené len vozidlá s cenou do 45 000 €, pričom výška dotácie sa upraví na 3 000 €.
„Klimatická daň“ na spaľovacie autá
Dotácie na elektromobily sa v Nemecku síce výrazne znížia, na druhej strane, nepriamou podporou ich predaja by mohlo byť zavedenej novej „klimatickej dane“ na nové spaľovacie autá v rámci ich registrácie, ktorá by zvýšila cenu a zrejme znížila atraktivitu.
Ako informoval Handelsblatt, o takejto dani uvažuje nemecký minister hospodárstva Robert Habeck. Podľa strategického dokumentu spolkového ministerstva hospodárstva by sa výška tejto dane/poplatku odvíjala od lokálnych emisií CO2 daného vozidla. To by spoločne s dotáciami elektromobilov mohlo priniesť to, že elektrické autá by boli lacnejšie ako porovnateľné spaľováky.
Mimochodom Nórsko, čo je krajina s najúspešnejšou transformáciou osobnej dopravy smerom k elektromobilite, zdaňuje automobily na základe výšky ich emisií CO2, pričom na elektromobily sa vzťahuje nulová daň, keďže majú nulové lokálne emisie. Vďaka tomu zdá sa vo všeobecnosti platí, že elektromobily sú v Nórsku lacnejšie alebo podobne drahé ako porovnateľné spaľovacie autá.
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Íri zadotujú kúpu elektromobilu sumou až 10 000 – 25 000 €. A to nie je všetko
„Raj elektromobility“, Nórsko, zavádza dynamickú DPH na elektromobily
Británia zrušila dotácie na osobné elektromobily. Elektromobilitu podporí inak
6 komentárov
Na Norsku pekne vidno, ake ma vlada priority a co chce dosiahnut. A evidentne sa jej dari. U nas tiez pekne vidno, ake ma vlada v elektromobilite priority a tiez sa jej evidentne dari…
U nás je tá „podpora“ daná aj tým, že tu máme 5 automobiliek, ktoré veselo chrlia ICE. To by sme si ich pohnevali…
Ako to? Veď všetky robia elektromobily a VW + Peugeot dokonca na slovensku s Volvom v zálohe čo bude robiť len elektromobily.
Ale gro produkcie sú stále ICE a Volvo ešte len príde. Ešte sa musia splatiť výrobné linky a potom sa to zrýchli. Aj lobing/korupcia ropných spoločností na to bude mať vplyv.
Je nepochybné, že dotácie v Nemecku výrazne vplývajú na predaje BEV (nielen v Nemecku, samozrejme).
Ale – nie sú to len dotácie. Veď v Nemecku sa predávajú neskutočné množstvá Tesiel. A na predaje Tesiel žiadne dotácie – vzhľadom na ich cenu – vplyv nemajú!!!
Nórsko je v oblasti BEV dosť netypické a špecifické. Smerodatné budú veľké ekonomiky/krajiny! Politici pritom špekulujú hore-dole, a vymýšľajú všeličo, aby sa dostali do „Siene slávy“! 🙂