Íri zadotujú kúpu elektromobilu sumou až 10 000 – 25 000 €. A to nie je všetko

3

Vládna podpora elektromobility môže mať rôzne podoby. Íri síce podporia len úzku skupinu vodičov (s vysokým nájazdom), avšak o to väčšími dotáciami. Tí tiež môžu rátať s ďalšími zvýhodneniami.

Hovorí sa, že dotácie deformujú trh. No a dotácie sa týkajú aj elektrických vozidiel, s čím majú veľký problém zdá sa najmä odporcovia elektromobility. Zabúda sa však na to, že fosílne palivá, vrátane pohonných hmôt spaľovacích áut, sa vo všeobecnosti dlhodobo podporujú a zvýhodňujú gigantickými čiastkami. A v tomto smere sa nemôžu sťažovať ani tradiční výrobcovia áut, ktorí v drvivej väčšine produkujú spaľováky.

Takže by sa patrilo použiť rovnaký meter aj na elektromobily, ktoré bežne zhltnú len zlomky z výšky iných dotácií a vyhnúť sa ich prehnanému démonizovaniu. Alebo teda zrušme dotácie na všetko a zabráňme tvorbe monopolov a oligopolov, ak nechceme deformovať trhy. Dotácie však môžu mať veľký význam pri zavádzaní nových skutočne prínosných technológií, ktoré sú spočiatku nákladné.

V prípade elektromobility sa pritom zdá, že čoskoro by ich nemalo byť treba, pretože produkčné náklady neustále klesajú a konkurencia rastie. Dúfajme teda, že aj v Európe sa to konečne prejaví na koncových cenách elektromobilov, tak ako v Číne. Snáď sa dočkáme už po pominutí krízy v dodávateľskom reťazci.

Ako sme už spomenuli v úvode, rôzne krajiny pristupujú k dotovaniu elektrických automobilov rôzne. Sú aj také, ktoré ich nedotujú vôbec. Aktuálne medzi ne patrí aj Slovensko, ktoré síce chystá nový dotačný program, kedy sa však stane realitou MH SR, ktoré ho má na starosti, zatiaľ neprezradilo.

Íri idú na to po svojom

Írsko má na rozdiel od SR v tomto smere jasno. Írsky vládny informačný web nedávno zverejnil správu, že írska vláda opätovne spúšťa dotačnú schému podporujúcu nákup elektromobilov (15 mil. € pre rok 2022), ktorú môžu využiť majitelia „malých vozidiel verejnej služby“ (SPSV) aj noví poskytovatelia týchto služieb. Medzi takéto vozidlá patria napr. „taxíky“.

Táto schéma pritom dáva zmysel, nakoľko vozidlá taxi služieb toho najazdia ďaleko viac ako vozidlá bežných vodičov, pričom sa prevádzkujú najmä v rámci miest, kde je znečistenie ovzdušia najciteľnejšie.

No a veľmi zaujímavé sú výšky írskych dotácií na elektromobily. Tamojší vládny web informuje, že vodiči SPSV môžu požiadať o grant do výšky až 10 000 € na kúpu plne elektrického batériového vozidla. K tomu môžu získať ďalších 2 500 € na prestavbu vozidla na bezbariérové.

A špeciálne taxikári môžu využiť ešte štedrejšie dotácie, ak zošrotujú svoje staršie vozidlo s vyššími emisiami alebo vozidlo s vysokým nájazdom. A to až 20 000 € na nákup elektromobilu a ďalších 5 000 € na jeho „bezbariérovú“ prestavbu.

Vodiči SPSV môžu navyše využiť úľavy v rámci registračnej dane (do 5 000 €), dotáciu na domácu nabíjačku (do 600 €) či refundáciu mýtneho (do 1 000 € ročne).

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Šéfovia Tesly a VW sú proti dotovaniu (nielen) elektromobilov. Čína dotácie znižuje a neskôr zruší
Nový slovenský dotačný program pre elektromobily stále nemá presnejší termín spustenia
Rusi nalejú miliardy € do podpory elektromobility. Chystajú aj slušné spotrebiteľské dotácie

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

3 komentáre

Pridajte komentár