Dnes bola zahájená informačná kampaň Ministerstva hospodárstva SR v oblasti elektromobility. Stalo sa tak v úvodný deň bratislavského autosalónu v rámci expozície “Elektromobilita a Slovensko – Dobrý nápad”. Pri tejto príležitosti sme spoznali aj termín spustenia dotačnej výzvy na nákup elektromobilov, plug-in hybridov a možno aj vozidiel s inými druhmi alternatívneho pohonu.
Ako sme už viackrát informovali, Ministerstvo hospodárstva SR (MH SR) sa snaží podporiť rozvoj elektromobility v rámci tzv. „Akčného plánu rozvoja elektromobility v SR„. Ten obsahuje celkovo 15 opatrení, vrátane spustenia informačnej kampane a dotácií na „eko-vozidlá“.
Riaditeľka Odboru priemyselného rozvoja MH SR Andrea Farkašová sa dnes podľa MH SR vyjadrila, že spomínanou expozíciou “Elektromobilita a Slovensko – Dobrý nápad” na bratislavskom autosalóne sa „otvára informačná kampaň MH SR v oblasti elektromobility, ktorá sa však bude týkať aj iných automobilov na alternatívne palivá.“
Expozícia potrvá 6 dní, pričom návštevníci sa môžu tešiť na exkluzívne exponáty, zástupcov a expertov významných spoločností, štátnych inštitúcií a univerzít, relevantné informácie o aktuálnej a plánovanej podpore elektromobility na Slovensku, pestrý odborný program a zábavu pre celú rodinu.
„Podobné podmienky“
MH SR v súvislosti s dotáciami informuje, že tie budú nastavené podobne ako v rámci prvého dotačného programu. To by malo znamenať príspevok vo výške 5 000 € na elektromobil a 3 000 € na plug-in hybrid. Farkašová dopĺňa, že výzva by mala byť zverejnená v decembri 2019. Bude sa pritom týkať fyzických a právnických osôb, ako aj obcí a samospráv. Všetky podmienky pre získanie dotácie však rezort prezradí až v rámci spomínanej výzvy.
V novom zákone LP/2019/325, ktorý dopĺňa zákon č. 71/2013 Z. z. o poskytovaní dotácií v pôsobnosti Ministerstva hospodárstva SR sa však uvádza, že podpora sa môže vzťahovať aj na iné ako elektrické a plug-in hybridné vozidlá. A to napríklad na autá poháňané CNG, LNG či LPG.
Zákon tiež hovorí o obmedzení výšky dotácie na maximálne 25 % z kúpnej ceny vozidla. Budeme tak veľmi zvedaví, či budú tieto body doplňujúceho zákona, ktorý má vstúpiť do platnosti 15. októbra 2019, zahrnuté aj v spomínanej výzve. Z tlačovej správy MH SR každopádne vyplýva, že spustenia nového dotačného programu sa nedočkáme skôr ako v decembri.
Zdroj titulnej fotografie: MH SR
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Čo by ste povedali na dotácie na jazdené elektromobily?
Bratislavský autosalón ponúkne množstvo elektromobilov aj slovenské lietajúce auto
Technológia slovenského startupu má predĺžiť životnosť batérií elektromobilov
9 komentárov
Keby schválili dotáciu 25% z ceny elektromobilu, tak vážne uvažujem o nejakom drahom aute napr. Porsche Taycan.
v to by som nedufal, tych 25% je myslene prave naopak, aby tie najlacnejsie auta neboli az „prilis lacne“. Pokial by na auto za 10000 mala platit plna dotacia vo vyske 5000 EUR, tak dotacia tvori az 50% z povodnej ceny auta. Preto tam bude obmedzenie 25%, takze pre auto za 10000 bude dotacia 2500 EUR namiesto 5000. To je len na ilustraciu, zatial taketo lacne auticka nie su, ale ak by prisli tak by realne hrozio, ze sa vycerpa cela suma dotacii velmi rychlo. Ono tych 6 milionov, co bolo naposledy, vystaci na dotaciu iba na 1200 aut, co nie je az tak vela – ked vezmeme do uvahy, ze v buducom roku uz bude ovela vacsi vyber aut, ako tomu bolo pri predoslom kole dotacii. Takze zatial co naposledy sa celkova suma ani nevycerpala, teraz to uz bude o inom, podla mna sa to minie celkom rychlo.
Dúfam že sa bude dotovať plynofikácia vozidiel lebo ak zadotujem 10 aut po 500e na lpg tak je z toho lepší efekt čo sa týka emisii ako keď za zadotuje jeden elektromobil s mizerným dojazdom
Veľmi rád by som uvítal aj dotáciu na hybridné vozidlá (napr. toyota) ktoré sa nenabíjajú zo zásuviek ale napr. rekuperáciou. Vynechal by som však mild-hybrid. Výška dotácie kľudne vo výške 1000€. Prečo by som podporil aj takýto druh hybridu? Máme toyotu rav4 hybrid. Ak by sme kupovali ďalšie auto, rozhodne by to bol minimálne hybrid, optimum plug-in. Určite by sa zvýšilo povedomie o hybridoch, mnoho ľudí by bolo spokojných a následne by brali auta s vyššou elektrifikáciou (plug-in). Šli by o level vyššie. U ľudí by to vzbudilo záujem o autá s alternatívnym pohonom.
Zasa iba plugin hibridy, prečo nie dotácia aj na klasický hybrid? Veď keď na pligine dôjde elektrika, emisie sú oveľa vyššie
A preto by som to na hybridy nedal ale len čisté EV.
Zahmlievanie a postupné odďaľovanie termínov. „Najskôr v decembri“ – to je odkedy, prosím? Žeby v roku 2050, keď bude už iba sucho oznámené, že dotácie nie sú potrebné, nakoľko spaľováky sa už dávno nevyrábajú?
Teraz je predsa tá najvhodnejšia doba, nie za pol roka, za rok, alebo kedy…
Ako automobilová veľmoc ideme skutočne „príkladom“. No čo už…
BE JE SPRÁVNE BE
Dotacia je zle riesenie.
1. Deformuje trh. Na jedno auto je na druhe nie. A potom statistiky ukazuju zle udaje.
2. Vyrobca nema dovod znizovat cenu, ved mu stat (vsetci obcania) prispeje.
3. Vyhodu cerpaju len jednotlivci ale skladaju sa nato vsetci obcania.