Poliaci dostanú na elektromobil viac ako my, podmienky dotácie sú však kontroverzné

5

Poľská vláda nedávno spustila historicky prvý dotačný program na podporu kúpy elektromobilov v krajine. Dotácia má pritom veľmi zaujímavú výšku. Jej podmienky sú však „kontroverzné“.

Poľsko, podobne ako Slovensko, patrí k európskym krajinám s najnižším podielom elektrických automobilov. V auguste 2019 jazdilo podľa poľsko-nemeckej politologičky a publicistky Aleksandry Fedorskej po poľských cestách 6 672 takýchto vozidiel, čo predstavuje len 0,2 % podiel v rámci všetkých registrovaných áut v krajine.

To znamená, že len 1 z 500 automobilov má v Poľsku elektrický pohon. Pre porovnanie, na Slovensku by to malo byť cca 1 z 300 vozidiel. V Slovinsku, kde poskytujú dotáciu 8 000 €, čo je rovnaká suma, akej sa dočkáme už tento mesiac aj u nás, to je cca 1 auto zo 100.

Nie všade však vysoká štátna dotácia urýchľuje prijatie elektromobilov v želanej miere. Veď v Rumunsku, kde tamojšia vláda poskytuje na nákup elektromobilu príspevok vo výške 10 000 €, a to už pomerne dlhšiu dobu, dosahujú elektrické autá podiel 0,5 % (1 z 200).

Poľská vláda má však v tomto smere veľmi ambiciózne plány, keď chce počet elektromobilov navýšiť na viac ako 600 000, a to do roku 2030. K tomu má dopomôcť aj prvý dotačný program, ktorý bol spustený 19. novembra.

Kontroverzný cenový strop

V rámci dotačného programu poskytuje poľská vláda dotáciu vo výške 37 500 zlotých, čo je v prepočte takmer 8 700 €, teda o 700 € viac, ako sa dočkáme u nás od 17. decembra. Vzťahuje sa pritom len na „čistokrvné“ elektromobily. Tento zaujímavý príspevok však do značnej miery  „zabíja“ obmedzenie maximálnej výšky kúpnej ceny vozidla, ktoré zrejme nemá obdobu.

Dotácia sa totiž vzťahuje len na plne elektrické automobily, ktoré stoja menej ako 125 000 zlotých (cca 29 000 €) s DPH. Pre porovnanie, u nás je tento limit stanovený na 50 000 € s DPH. Poliaci tak majú veľmi obmedzené možnosti, pričom na tamojšom trhu nie je dostupný za 29 000 € a menej žiadny kompaktný model (nižšia stredná trieda/segment C), ako napr. Nissan Leaf.

Do tejto sumy sa zmestia napríklad koncernové trojičky od VW, pričom Škoda Citigoe iV stojí od 19 000 € (bez štartovacieho bonusu) či Renault Zoe (od 28 000 €) a Opel Corsa-e (od necelých 29 000 €). Tomasz Tonder z VW Group Polska v tejto súvislosti hovorí, že kvôli tak nízkemu stropu budú mať z dotácie úžitok iba ľudia, ktorí si chcú kúpiť druhé auto. Menej bohatí pritom majú iba 1 rodinné auto, dodáva.

Navrhovatelia dotačného programu sa bránia tým, že ceny elektromobilov neustále klesajú. V strednodobom horizonte to má podľa nich viesť k tomu, že sa bude príspevok vzťahovať aj na „kompaktné“ elektromobily.

Zdroj: Electrive

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Ako motivujú európske krajiny svojich občanov k nákupu elektromobilov?
Na ktoré elektromobily sa bude vzťahovať štátna dotácia vo výške 8 000 €? AKTUALIZOVANÉ!
Na ktoré plug-in hybridy sa bude vzťahovať dotácia vo výške 5 000 €?

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

5 komentárov

  1. Bude zaujímavé sledovať, či sa automobilky prispôsobia Poliakom, t.j. vyrobia a ponúknu špeciálne „orezané“ verzie, aby sa zmestili do „poľského limitu“, alebo tento trh jednoducho nebude pre nich zaujímavý a nikto sa kvôli tomu nebude „strhávať zo sna“…

  2. Ved aj u nas je to len dotacia pre takych co maju peniaze… auto musi zaplatit cele v hotovosti a potom mozno dostane dotaciu … keby to bola dotacia pre bezneho cloveka, tak to spravia inak

    • A ako inak by to mali spraviť pre bežného človeka, ktorý nemá peniaze?
      Každé auto je len pre tých, ktorí majú peniaze.
      Každá dovolenka je len pre tých, ktorí majú peniaze.
      Dokonca ani poldeci v krčme nenalejú, pokiaľ človek nemá peniaze…

      • Ehm, obyčajní jednoduchí ľudia si zvykli, že nemusia mať peniaze, keď niečo chcú, jednoducho si to (bez nejakých kalkulov) kúpia. Preto napríklad, bežní ľudia kupujú lacné spalovaky a potom platia draho za benzín, lebo vôbec nepremyslaju ďalej ako za jeden deň. Ale k veci 🙂
        Robo zrejme myslel, že nie je možnosť vziať si lízing, alebo si auto kúpiť za menej =jednoducho zaplatením ceny mínus dotácie.
        Robo, to by sme tu mali zrejme plno špekulantov, ktorí by pozajtra auto chceli predať a zarobiť na tom. Ale popravde, mohol byť umožnený leasing dajme tomu so zníženými mesačnými splátkami o dotáciu.. V každom prípade, ešte to stále nieje úplne jasné, ako to bude, či?

Pridajte komentár