Výška dotácie na elektromobil v SR: „Maximálne 25 % z ceny vozidla“

1

Akčný plán podpory elektromobility v SR, ktorý zahŕňa aj dotácie na kúpu elektromobilov, bol schválený v marci. Odvtedy s napätím čakáme na konkrétne informácie ohľadom ich výšky, podmienok či vstúpenia do platnosti. Tie pritom „naznačuje“ nový doplňujúci zákon.

Na informačnom portáli Slov-lex, ktorý je zameraný na slovenskú legislatívu, nájdeme nový zákon LP/2019/325 (upozornenie: vladozc/Teslaclub), ktorý dopĺňa zákon č. 71/2013 Z. z. o poskytovaní dotácií v pôsobnosti Ministerstva hospodárstva SR.

Podmienky

Zákon obsahuje viacero zaujímavých informácií, ktoré sa vzťahujú k dotáciám na vozidlá využívajúce „alternatívne palivá“. Tie môžu byť podľa tohto zákona poskytnuté na nové vozidlá obstarané na území Slovenskej republiky.

Dotácie sa pritom vzťahujú na vozidlá, ktoré majú:

  • pohonnú jednotku vybavenú nádržou na stlačený zemný plyn, skvapalnený zemný plyn alebo skvapalnený ropný plyn a zároveň môže mať nádrž aj na iné palivo,
  • najmenej jednu pohonnú jednotku využívajúcu pohonnú látku vyrobenú z obnoviteľných zdrojov energie,
  • najmenej jednu pohonnú jednotku na elektrický pohon a možno ho dobíjať z externého zdroja elektrickej energie,
  • výhradne elektrický pohon, a to
    1. batériové elektrické vozidlo,
    2. elektrické vozidlo s palivovými článkami.

Oprávnení žiadatelia

O dotácie na zahrnuté vozidlá môžu požiadať fyzické osoby (podnikatelia aj nepodnikatelia), právnické osoby a samosprávy. Vozidlo, na ktoré bola poskytnutá dotácia, musí žiadateľ prevádzkovať min. 4 roky od poskytnutia. Táto podmienka má zrejme zabrániť špekulatívnym nákupom.

Maximálne 25 % z obstarávacej ceny

Čo sa týka výšky dotácie, v zákone sa uvádza: „Dotáciu možno poskytnúť najviac vo výške 25 % z celkovej obstarávacej ceny vozidla.“  To ale samozrejme neznamená, že nám štát automaticky „preplatí“ 1/4 nákupnej ceny vozidla. Naznačuje to skôr, že by sa dotácie mohli vzťahovať aj na vozidlá nižších kategórií ako M1 a N1, ktorých ceny sú nižšie.

Tento limit by tak napríklad zabránil až polovičnému príspevku pri kúpe malého mestského vozidla s cenou 10 000 € (napr. 4-kolky z kat. L7e) pri predpokladanej maximálnej výške dotácie 5 000 €. Túto sumu pritom naznačil minister hospodárstva Peter Žiga, ktorý povedal, že výška dotácií by mohla byť rovnaká ako v prípade ukončeného 1. dotačného programu.

25 % limit by sa však mohol vzťahovať aj k osobitým podmienkam pre samosprávy, ktoré mohli doteraz využívať podstatne vyššie dotácie ako fyzické a právnické osoby, čím by bola zachovaná „kontinuita“…

Zrejme „ešte“ tento rok

V materiáloch k novému zákonu sa píše, že ten nadobúda platnosť 15. októbra 2019. A to aby ešte v roku 2019 mohlo Ministerstvo hospodárstva SR vyhlásiť výzvu na predkladanie žiadostí o poskytnutie dotácií. Takže spustenia dotačného programu by sme sa mali dočkať zrejme ešte tento rok.

Zdroj titulnej fotografie: Ubitricity

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Čo by ste povedali na dotácie na jazdené elektromobily?
Ako motivujú európske krajiny svojich občanov k nákupu elektromobilov?
Musk o Tesle na Slovensku, dlhovekosti Modelu 3 či cene “repasu” batérie

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

Jeden komentár

  1. Dosť trápny deadline na spustenie 5 mil. programu, ktorý sa už realizoval, nie? Stavím sa, že 200 mil. dotáciu na Mochovce schvália oveľa skôr….

Pridajte komentár