Domáce batériové úložisko energie nemusí slúžiť len na ukladanie energie vyrobenej solárnymi panelmi či inými zdrojmi obnoviteľnej energie. Veď v prípade výpadku elektriny výborne poslúži ako záložný zdroj. Tieto systémy, ako napr. Tesla Powerwall, však nie sú lacné. Je ich ale možné vyrobiť svojpomocne z vyslúžilých batérií elektromobilov.
Sofistikované domáce batériové úložisko Tesla Powerwall s kapacitou 13,5 kWh a výkonom až 7 kW stojí 7 200 €, plus ďalších 1 600 € „zhltne“ podporný hardvér (ceny na nemeckom trhu). Nie na každom trhu (vrátane nášho) je pritom dostupné. Pedro Lima z Pushevs sa preto pozrel na to, či sa oplatí urobiť takéto zariadenie svojpomocne s využitím starých batérií z elektromobilov.
Uvádza pritom, že na takéto zariadenie, ktoré sa označuje ako Energy Storage System (ESS), je treba ovládač nabíjania MPPT, DC/AC sínusový invertor a samozrejme batérie. Prvé 2 menované veci sú podľa neho relatívne lacné, preto sa zameriava na priblíženie cien batérií.
Dnes už nie je problém kúpiť nové batériové články, ktoré môžu vyjsť na 199 € za 1 kWh. Dostupné (napr. na eBay) sú však aj batériové moduly z vyslúžilých batérií elektromobilov, čím sa dá ušetriť čas aj peniaze. Treba si tiež uvedomiť, že prínosom tohto riešenia je aj to, že sa batérie dostanú do 2. fázy recyklácie.
Ceny použitých batérií
Lima odporúča použité batérie z elektromobilov BMW i3 a Tesla. Výrobcom batériových článkov pre BMW i3 je spoločnosť Samsung SDI, pričom sa v nich doteraz vystriedali 3 generácie. Tú prvú (LMO / NCM v rámci 60 Ah batérie) ale Lima neodporúča, pokiaľ nie je dostupná za naozaj dobrú cenu. Priemerná cena týchto batérií sa pohybuje v rozmedzí 170 až 190 € za 1 kWh.
Čo sa týka batérií Tesla / Panasonic, tie sú drahšie. Ich priemerná cena sa pohybuje od 190 do 230 € za 1 kWh. Dáta však ukazujú, že tieto batérie majú vo všeobecnosti výbornú životnosť a ich kapacita degraduje veľmi „pomaly“.
Vo veľkom sú tiež dostupné batérie z Nissanu Leaf 1. generácie, avšak Lima tieto batérie neodporúča, pokiaľ nie sú ponúkané za naozaj nízke ceny. A to hlavne z dôvodu nízkej zostatkovej kapacity, nakoľko kvôli absencii TMS systému vo vozidle zvyknú degradovať rýchlejšie ako spomínaní „konkurenti“. To okrem iného môže znamenať, že budete potrebovať väčší a ťažší „kus“ batérie, čo nemusí byť praktické. Ich cena: 140 až 190 € za 1 kWh.
Domáci kutili si tak môžu prísť na svoje a použitím vyslúžilých batérií elektromobilov ušetriť nielen peniaze, ale aj kúsok „životného prostredia“, keďže nie je kvôli ním potrebná výroba nových batérií. Každá „troška“ sa pritom počíta. Otázna však môže byť „legálnosť“ používania necertifikovaného zariadenia.
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Batérie Nissanu Leaf prežijú vozidlo 2-násobne. Čo s nimi ďalej?
Tesla Powerwall batérie ušetrili počas horúčav 500 000 $ za týždeň
Ďalší mýtus zborený: Recyklácia batérií e-áut funguje už dnes
10 komentárov
Nerozumiem co sa mysli poslednou vetou? „Otázna však môže byť „legálnosť“ používania necertifikovaného zariadenia.“
Pri inštalácii FVE na svojom dome potrebujete v prvom kroku stanovisko od distribučky, kde dokladujete technickými listami všetky časti systému, ktoré budú nainštalované. Batérie z elektromobilov nie sú na takýto typ pripojenia certifikované. (To by sa však mohlo časom ošetriť.)
Druhá možnosť je tzv off-grid, kedy nie ste pripojený na distribučku, neriešite žiadne papierovačky, „žijete“ z elektriny zo slnka uloženej v batériách z EV.
Pokial to mas oddelene od sieti ci uz mechanicky alebo elektronicky tak stanovisko nepotrebujes iba si povinny to distribucke oznamit ze si to spustil.
Samozrejme ze finančné sa to neoplatí pokiaľ batériu z elektromobilu nemáte doma, čo nemá asi nikto. A nevidím v čom by to malo byt nelegálne? Nikto ma nenúti sa ani pripojiť na elektriku, plyn. Ale v podstate je to finančný nezmysel.
Na Slovensku je nelegalne vsetko na com stat nezarobi, hoci v inych krajinach su take veci bezne. Hold podakujme politikom….ze nastavuju zakony tak aby bezny clovek zivoril
Ja mam doma 60Ah baterie z BMW i3 od Samsungu SDI a funguju paradne. Nevidim zmysel v kupovani novych baterii z Ciny. Problemom je, ze neexistuje legalny trh so starymi auto bateriami. Viem si predstavit, ze pri vymene autobaterie ich certifikovana firma rozlozi, otestuje a preda s cenou zodpovedajucou o zvysnej kapacite. Inak je to vsetko o ciernom trhu.
skvelý nápad ☺
nedávno mi skratovala batéria v mobile, slabých 1,5 Ah pri 3.7 V teda nejakých 6 Wh a nafúkla sa tak, že odtlačila zadný kryt. Ak sa to stane pri 500x väčšom akumulatore, a dôjde k prípadnému výbuchu, aj by som sa bál.
Tu nejde o veľkosť batérie. Podstatné je riadenie nabíjania a termálny management. Pri batériách v
e-aute sa to nemôže stať ak vyložene nenecháš vypekať auto na 40 st. horúčave celý deň, potom na rýchlonabíjačku a frčať po diaľnici na maximálny výkon. Pri mobiloch nie je tak podstatná životnosť batérie ako komfort užívateľa dosiahnuteľný za akých koľvek podmienok.
Hlavná je bezpečnosť! A to je podstatou poslednej vety v článku. Elektrika nieje sranda a zariadenie aj keď zapojené len do domácej siete môže spôsobiť pri poruche značné škody na majetku aj životoch ľudí a pod. Keď spôsobite škodu na majetku svojvoľne zapojeného a vyrobeného zariadenia tým že pri skratke zhorí aj susedov majetok či niekto zomrie… „IDETE DO BASY „!!! Ak sa to stane na certifikovanom zariadení a máte poistku, nie len že môže pokryť spôsobené škody, ale vyhnete sa aj tr. stíhaniu. Ak tomu niekto nerozumie, nech to nechá na odborníkov.
mam bateriu z havareneho renaultu e tec 60ev môžete mi poradit ok ich využit v rodinom dome s fotovoltaikov?