Analýza poklesu dojazdu elektromobilov v zime dáva kredit najmä modelom od Tesly

5

Ako vieme, chladné počasie prináša vo všeobecnosti pokles dojazdu elektromobilov, a to z viacerých dôvodov. Do akej miery zisťovala v rámci 12 modelov aj spoločnosť Recurrent, na základe zberu dát z reálnej prevádzky.

Elektromobil môže v zime, resp. v chladnom počasí spotrebovať podstatne viac energie, čo sa samozrejme prejaví poklesom dojazdu. Za vyššou spotrebou môže byť napr. nutnosť vyhriatia batérie na optimálnu prevádzkovú teplotu, horšie prejazdné cesty vplyvom sneženia, nižšia efektivita rekuperácie a samozrejme vyhrievanie kabíny.

Pre vysvetlenie, ako uvádza vo svojej správe spoločnosť Recurrent, ktorá sa okrem iného zaoberá analýzou reálnych prevádzkových údajov elektromobilov, v zime, resp. chlade vstupujú do hry aj chemické a mechanické faktory.

Chlad totiž zhoršuje výkonnosť batérie, a to tým, že spomaľuje chemické a fyzikálne reakcie vo vnútri batériových článkov. Problémom je aj to, že elektromobily si musia potrebné teplo vyrábať aj „dodatočne“, pretože teplo vznikajúce v rámci prevádzky nie je, resp. nemusí byť dostatočné. A to na rozdiel od spaľovacích áut, ktoré kvôli neefektívnym motorom produkujú veľké množstvo „odpadového“ tepla, ktoré sa používa napr. na vykurovanie kabíny.

Spoločnosť Recurrent sa preto rozhodla využiť svoj nástroj pre zber reálnych prevádzkových dát aj na analýzu strát dojazdu elektromobilov v zime, resp. chladnom počasí. Porovnávala pritom dáta od 7 000 účastníkov, ktorí sa zapojili do programu, pričom tí boli majiteľmi 12 plne elektrických modelov a 1 plug-in hybridu („milióny dátových bodov zozbierané v reálnom čase“ prostredníctvom dodatočne nainštalovaného diagnostického hardvéru).

Porovnanie sa pritom týkalo dojazdu pri okolitej teplote 21 °C, čo je optimálna teplota pre batériu a zrejme aj väčšinu ľudí v rámci kabíny a dojazdu pri okolitej teplote  -1 až -7 °C.

Mnohé prekvapivo dobré výsledky

Najlepšie výsledky podľa Recurrent dosiahli všetky 4 dostupné modely značky Tesla, Jaguar I-Pace a Audi e-tron. A tie boli až prekvapivo pozitívne, a to aj z ohľadom na množstvo rôznych predchádzajúcich testov „zimného“ dojazdu. Ťažko veriť, že dojazd Tesly Model X sa nezmenil a Model Y si dokonca polepšil o 1 %. A výborné dopadli tiež Tesla Model 3 (-1 %), Jaguar I-Pace (-3 %), Tesla Model S (-4 %) a Audi e-tron (-8 %). Na opačnom konci skončili v rámci elektromobilov modely Chevrolet Bolt (-32 %) a Ford Mustang Mach-E (-28 %).

Uvádzané percentá pritom vyjadrujú rozdiel medzi percentuálnym rozdielom reálneho zaznamenaného dojazdu pri teplote 21 °C a dojazdom EPA a percentuálnym rozdielom reálneho zaznamenaného dojazdu pri teplote -1 až -7 °C a dojazdom EPA.

Čo sa týka výsledkov elektromobilov značky Tesla, môžeme predpokladať, že k takýmto výsledkom mohla významne prispieť funkcia predhriatia batérie a kabíny pred jazdou prostredníctvom energie z nabíjačky a samozrejme disciplína majiteľov ohľadom používania funkcie. A určite nemôžeme zabudnúť ani na špeciálny termálny systém Octovalve, ktorý považuje Elon Musk za inžiniersky skvost. Zahrnuté staršie modely S (P100D) a X (75D) však nedisponujú najnovšími zariadeniami súvisiacimi s TMS, takže (nielen) ich výsledky sú o to viac prekvapujúce, ba až ťažko uveriteľné.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Dojazd najlacnejšej Tesly pri teplote 1 °C vs. 20 °C v testoch Bjorna Nylanda
Obrovský test zimného dojazdu 20 populárnych elektromobilov
Ako vplýva rýchlosť a vonkajšia teplota na dojazd elektromobilov Tesla?

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

5 komentárov

  1. Určite 90 % Tesiel parkuje buď v garáži alebo pred domom pri nabíjačke ! Ale čo taká Tesla,ktorá parkuje celú noc na ulici, takže ráno si musí vystačiť len z tým,čo má v baterkách ?! Pekne zapadaná snehom / v takom Nórsku / a ráno šupky hubky zaviesť pána do práce ? Nabije sa predsa až v práci na firemnej nabíjačke ! Ako je to tam s dojazdom a spotrebou , keď hneď po naštartovaní sa zapne kúrenie naplno – pri takých – 10 ° C ?! Meral to niekto v Nórsku ? Či aj tam všetky Tesly parkujú v garáži alebo pri dome pri nabíjačke ??

    • pri -10 je prikon kurenia v strednom elektromobile cca 5-6kw, na zohriatie staci cca 10 minut, potom to klesne k 2kw,… takze to zohriatie zmrznuteho elektromobilu az taky strasny zrut nie je..5kw za 10 minut je 1kwh…

  2. Dovolí vôbec u Tesly termomenežment batérie naštartovať baterku, ktorá je ochladená na – 10 ° C ?? Nemusí sa najprv baterka zohriať na pracovnú teplotu ? A o koľko kapacity má baterka menej pri tejto alebo ešte nižšej teplote ? Proste žiadne nabíjanie ale rovno ísť s autom na jazdu ?! A určite to musí mať vplyv na spotrebu a dojazd !

    • Test pri cez celu noc vymrazenej baterii pri vonkajsej teplote minus 36 stupnov dokazal, ze bateria elektromobilu zvlada ja take ektremne teploty. Male problemy boli s zdeformovanymi pneumatikami, ktorym trvalo kusok odjazdit, dokedy sa zrovnali.
      …outube.com/watch?v=capOgUHPz9…

Pridajte komentár