Spoločnosť Geotab vykonala zaujímavú analýzu obrovského množstva údajov z reálnej prevádzky elektromobilov. A na ich základe priniesla zaujímavé závery ohľadom vplyvu teploty na dojazd.
Je všeobecne známe, že dojazd elektromobilov môže výrazne klesnúť v chladnom počasí. A niečo podobné platí aj v prípade vysokých teplôt. Stojí za tým viacero faktorov, najmä však dodatočná spotreba energie z trakčnej batérie vozidla. Táto energia sa totiž používa na vykurovanie/klimatizovanie kabíny a zahriatie/ochladenie batérie na optimálnu pracovnú teplotu.
Tieto faktory samozrejme závisia predovšetkým od okolitej teploty. A na jej vplyv na dojazd elektromobilov sa už skôr pozrela spoločnosť Geotab, ktorá sa zaoberá softvérom na sledovanie a správu automobilových flotíl. Analyzovala pritom údaje z reálnej prevádzky flotily pozostávajúcej zo 4 200 elektromobilov, ktoré uskutočnili dohromady 5,2 mil. jázd. Spomínané vozidlá predstavovali 102 rôznych kombinácií z hľadiska značiek, modelov a rokov výroby.
Hlavné zistenia
Geotab na základe svojej analýzy uvádza nasledujúce tri hlavné zistenia:
- Väčšina elektromobilov sa pohybuje v rámci podobnej krivky teplotného rozsahu, bez ohľadu na výrobcu alebo model.
- Aj keď dojazd ovplyvňujú nízke aj vysoké teploty, chladnejšia klíma / zima má väčší vplyv.
- Vozidlá sú v priemere najefektívnejšie pri teplote 21,5 °C.
Nízke teploty
Spoločnosť Geotab dodáva, že pri optimálnej teplote (v priemere je to 21,5 °C) dosahujú elektromobily vo všeobecnosti dokonca vyšší ako oficiálne uvádzaný dojazd. A to v priemere o 15 %. Avšak napr. pri okolitej teplote -15 °C, klesá dojazd až o 46 % v porovnaní s uvádzanými oficiálnymi hodnotami, ktoré vychádzajú z laboratórneho testovacieho cyklu. Cyklus Geotab žiaľ neuvádza, ale keďže ide o kanadskú spoločnosť, predpokladajme, že porovnávaným cyklom je pomerne prísny cyklus EPA.
Vysoké teploty
Zaujímavé tiež je, že krivka poklesu dojazdu od optimálnej teploty klesá o niečo strmšie na strane zvyšujúcej sa teploty ako na strane znižujúcej sa teploty. Geotab však dodáva, že vyššia teplota má v reálnom živote vo všeobecnosti menší vplyv na pokles dojazdu, keďže vysoké teploty zásadne ovplyvňujúce dojazd nie sú až tak časté. Teda aspoň do času analýzy.
Aj keď boli spomínané zistenia publikované minulý rok, zdá sa, že pôvodná správa pochádza ešte z roku 2020. Takže je možné, že s tým, ako napreduje vývoj v oblasti elektromobility, boli v priebehu času v prípade novších elektromobilov vylepšené aj systémy teplotného manažmentu batérie či tepelné čerpadlá.
Každopádne základná krivka grafu by mohla byť aktuálna aj dnes, hoci spomínaný vývoj mohol teoreticky priniesť jej sploštenie. A teda aj nižšie priemerné hodnoty poklesu dojazdu. Spomínané konkrétné čísla by pritom mohli byť relevantnejšie pre staršie vozidlá a modely, vrátane jazdeniek.
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Dojazd elektromobilov v zime vs. v lete: Porovnávací test viacerých modelov od WhatCar
Test zimného dojazdu 23 elektromobilov má exotického víťaza. Tesla sklamala
O koľko klesá dojazd elektromobilov v zime? | Analýza 12 modelov
ODBER NOVINIEK
2 komentáre
No super, 4 roky stare zistenia. Asi preto mi bolo divne ze vykony mojho EV nezodpovedaju tej krivke (pri -15C mam tak 65-70% dojazdu WLTP a nie 50% ako tvrdi ich krivka), uz som myslel ze mam zaracne auto. 🙂
Ale na druhej strane zas nemavam dojazdy nad 100% pri 10-34C ako tvrdia. Tak neviem ci sa mam tesit, alebo radsej zhanat nejke stare EV. 🙂
Ty len seď a tichúčko šúchaj nôžkami, kým si po teba prídu! ……………… 🙂