Dojazd elektromobilov je jedným z ich najdôležitejších atribútov. Bez jeho postupného zvyšovania môžeme zabudnúť na masové rozšírenie a v konečnom dôsledku aj úplné prijatie čisto elektrických vozidiel. Aby sa tak stalo, bude zrejme treba dosiahnuť psychologicky akceptovateľnú hranicu dojazdu, ktorou môže byť dojazd na úrovni bežných spaľovacích áut. Vývoj dojazdu elektromobilov a pripravované modely naznačujú, že je všetko na dobrej ceste.
Americké ministerstvo energetiky sa bližšie pozrelo na dojazd plne elektrických vozidiel v rokoch 2011 až 2017. Zistilo pritom, že tzv. medián (stredná hodnota) dojazdu elektromobilov bol v roku 2011 117 km a v roku 2017 183 km. To znamená nárast o 56 %. Dané hodnoty sa vypočítali na základe hodnôt dojazdu podľa pomerne presnej americkej metodiky EPA.
Pre získanie lepšej predstavy si môže Európan k týmto číslám pripočítať zhruba 17-percentné navýšenie, pričom výsledná hodnota by mala byť ekvivalentom dojazdu podľa európskej metodiky NEDC. Treba však dodať, že v roku 2011 boli na americkom trhu dostupné len 3 plne elektrické modely. V roku 2017 ich bolo 15.
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Dojazd Tesly Model 3 otestovaný aj počas mrazivých podmienok. Aký pokles nastal?
7 najočakávanejších elektromobilov, ktoré prídu na trh v tomto roku
Blízka budúcnosť vyzerá veľmi nádejne
Komu sa však tento nárast dojazdu máli, potešiť by ho mohol výhľad na najbližšie roky. Keď sa bližšie pozrieme na elektromobily avizované pre nasledujúce 3 roky, dojazd väčšiny z nich sa pohybuje okolo 500 km (NEDC). Veď len 7 najočakávanejších elektromobilov, ktoré prídu na európsky trh v tomto roku majú priemerný dojazd cca 460 km (NEDC).
Samozrejme, veľmi dôležitý bude dojazd cenovo najdostupnejších elektromobilov. Netreba mať však obavy ani v rámci tohto segmentu. Veď nový Nissan Leaf ponúkne dojazd 378 km (NEDC), lacnejšia verzia Tesly Model 3 414 km (NEDC) a Opel Ampera-e až 520 km (NEDC).
Zdroj: fueleconomy.gov cez energy.gov