Vysoké rýchlosti nie sú vo všeobecnosti veľkým priateľom elektromobilov, pretože sa pri nich zásadne zvyšuje spotreba energie, a teda klesá ich dojazd. Čo pritom ukázali testy dojazdu 49 plne elektrických modelov pri rýchlosti 130 km/h od Auto Bildu?
Ako už vieme, elektromobily, ktorých pohon je v porovnaní s inými druhmi vozidiel veľmi efektívny, sú z hľadiska účinnosti veľmi citlivé na vysoké rýchlosti. Nepriateľom je pritom hlavne odpor vzduchu, ktorý stúpa druhou mocninou rýchlosti (kvadraticky). To napríklad znamená, že ak stúpne rýchlosť 2-násobne, odpor vzduchu narastie na 4-násobok.
Čím vyšší je odpor vzduchu, tým viac energie je potrebné na jeho prekonanie. A čím vyššia je spotreba energie, tým nižší je dojazd elektromobilu. Jazda elektromobilom pri mestskej či „okreskovej“ maximálnej rýchlosti je stále veľmi efektívna. Vplyv odporu vzduchu na spotrebu začína byť značne citeľný zhruba od 110 km/h. „Naša“ maximálna rýchlosť na diaľnici tak nie je pre elektromobily zrovna optimálna.
Uvádzaný „WLTP“ dojazd nám moc nepomôže
Čo sa týka uvádzaného dojazdu elektromobilov (v Európe na základe cyklu WLTP), ten sa zásadne líši od toho, ktorý môžeme očakávať v skutočnosti pri maximálnej diaľničnej rýchlosti. Ide totiž o výsledok laboratórneho testu pri rôznych rýchlostiach, pričom priemerná rýchlosť je podstate nižšia ako 130 km/h. Preto nám môžu pomôcť získať lepšiu predstavu aj testy dojazdu 49 plne elektrických modelov pri rýchlosti 130 km/h od Auto Bildu.
Rôzne teploty aj rôzne verzie modelov
Testy prebiehali v rôznych ročných obdobiach pri rôznej okolitej teplote. Ako pritom vieme, dojazd elektromobilov ovplyvňuje aj teplota. Preto treba brať do úvahy, že výhodu mali vozidlá, ktoré počas testu nemuseli dodatočne zahrievať alebo chladiť batériu či kabínu vozidla. Povedzme pritom, že najlepšie podmienky boli v rozmedzí teplôt 20 až 25 °C. Každopádne väčším problémom by nemala byť ani teplota 10 až 35 °C.
Pri pohľade na výsledky si tiež treba uvedomiť, že väčšina z testovaných modelov je dostupná vo viacerých verziách, ktoré sa líšia svojím dojazdom. A netreba zabúdať ani to, že na efektivitu vozidla má vplyv aj valivý odpor kolies, ktorý závisí od veľkosti/šírky kolies či dezénu pneumatík.
Každopádne výsledky testov Auto Bildu, na ktoré upozornil a ktoré nasnímal a zverejnil facebookový kanál „ELECTRIC CARS World News„, ukazujú, že mnohé modely ponúkajú dostatočný dojazd aj pre vodičov, ktorí jazdia po diaľniciach dlhšie vzdialenosti. Netreba pritom zabúdať, že po pár stovkách km je vhodná či nevyhnutná zastávka (WC, občerstvenie a pod…), čo je ideálna doba na nabitie vozidla.

Zdroj: Auto Bild via ELECTRIC CARS World News/FB
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Test zimného dojazdu 29 elektromobilov „vyhrala“ s rekordom nová Tesla Model S
Dojazd elektromobilov v zime vs. v lete: Porovnávací test viacerých modelov od WhatCar
Ideálny dojazd elektromobilu má byť 250 km. „Úzkosť z dojazdu“ je psychologický problém, uvádza sa v štúdii
Jeden komentár
Uvedená tabuľka je „miš-maš“, a preto nie je vhodná pre nejaké porovnávanie medzi jednotlivými kategóriami a modelmi BEV.
Ja som zástanca tzv. dlhých dojazdov, a to aj kvôli väčšej nezávislosti na potrebe používania „rýchlych a drahých“ nabíjacích staníc po ceste. Zatiaľ sú však limitujúce a rozhodujúce technické parametre a ceny „longplay“ batérií!