Japonský špecialista na klimatizácie Daikin prichádza s naozaj odvážnym tvrdením. Ich novo vyvinuté chladiace médium má totiž predĺžiť dojazd elektromobilov o 50 %, čomu sa ťažko verí. Každopádne každé jedno percento by sa počítalo.
Zvyšovanie efektivity elektromobilov by malo byť jednou z hlavných priorít v rámci ich vývoja. Zvyšovanie dojazdu len prostredníctvom vyššej kapacity batérie totiž nemusí byť všeliek. Obzvlášť, keď dopyt po batériách prudko stúpa, čomu nemusí stačiť navyšovanie produkčných kapacít či dostupnosť potrebných materiálov.
Zvyšovanie efektivity v každom možnom smere je tak veľmi dobrou cestou. No a podľa japonskej spoločnosti Daikin, ktorá je najväčším svetovým výrobcom klimatizačných zariadení, máme očakávať významne zvýšenie účinnosti aj v rámci klimatizovania elektromobilov, informuje Nikkei.
Je zaujímavé, že Japonci nepôsobia v automobilovom priemysle, pričom ich vstup na tento trh má zabezpečiť práve ich nové chladivo.
Kľúčom teplota varu
Klimatizačné zariadenia bežne fungujú na princípe kompresie chladiaceho média (chladiva). Novo vyvinuté chladivo od spoločnosti Daikin má pritom teplotu varu okolo mínus 40 °C, čo má byť o 10 až 15 °C nižšia teplota ako v prípade bežných chladív.
A to znižuje energetické nároky na kompresiu chladiaceho médiá. Podľa Japoncov až natoľko, že elektromobil so zapnutou klimatizáciou, ktorý má pritom v rámci prevádzky v mestskej časti Japonska dojazd 200 km, dokáže prejsť vďaka novému chladivu o 100 km viac.
To je samozrejme veľmi odvážne a všeobecné tvrdenie. Každopádne akýkoľvek relevantnejší prínos z hľadiska efektivity akéhokoľvek elektrického zariadenia v elektromobiloch, vrátane klimatizácie, je určite vítaný. Veď keď sa poskladá mozaika viacerých drobných vylepšení v oblasti účinnosti, môžeme ušetriť zaujímavé množstvo energie, ktorá poslúži na pohon vozidla.
Čo sa týka ceny nového chladiva, Daikin uvádza, že cenu svojej novinky zváži na základe trhových cien. Výkonnosť chladiaceho média a bezpečnosť za prevádzkových podmienok bude preverené organizáciou SAE (Society of Automotive Engineers) International. Komerčný produkt sa má ale dostať na trh až v roku 2025. Ak sa však čo i len z časti naplnia vyhlásenia ohľadom jeho prínosov, počkať sa oplatí. Uvidíme.
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Tesla je posadnutá zvyšovaním účinnosti svojich elektromobilov, ukazujú patenty
Expert Sandy Munro porovnal batérie elektromobilov Tesla, Ford, Audi, BMW či Jaguar
Solárny elektromobil Lightyear One prešiel pri teste 710 km na 60-kWh batériu
3 komentáre
Ja sa na takýchto vyhláseniach už ani nesmejem. Žeby snáď reklama a pokus o zviditeľnenie sa?
Kto sa trošku vyzná v problematike chladenia, tak si iba pomyslí – no, nič slušné mi nenapadá…
Ja sa v chladive nezvyznam, ale klima mi v aute nespotrebuje 7-8kwh na 100km, aby pri 200km usetrila na dalsich 100km. Podla toho co pise auto je to skor 0,4-1kwh aj v tychto horucavach. Tak ako mozu usetrit 12-18kwh ktore treba na 100km???
To mi sedliacky rozum neberie.
…nbc.com/2021/07/01/tesla-model-s-plaid-caught-fire-while-being-driven-fire-chie…