Dojazd elektromobilov je možné zlepšiť farebným osvetlením kabíny, uvádza Ford

6

Výskumný projekt automobilky Ford sa zameriava na hľadanie inovatívnych riešení, ktoré by pomohli znížiť spotrebu elektromobilov, čím by sa predĺžil ich dojazd. Jedným z nich je pritom prispôsobenie farby osvetlenia kabíny okolitej teplote.

Ford pracuje na plne elektrickej verzii dodávky Transit, ktorá má prísť na európsky trh v roku 2021. V rámci testovacieho prototypu „Transit Smart Energy Concept“ pritom skúša rôzne riešenia, ktoré majú napomôcť pri znižovaní spotreby energie všetkých elektromobilov značky.

Testovacie vozidlo je vybavené 6 solárnymi panelmi, ktoré sú integrované do jeho strechy. Tie napájajú 12-voltovú batériu, ktorá zabezpečuje vyhrievanie sedadiel, osvetlenie kabíny a energiu pre palubné elektrické systémy. Inovatívny systém rekuperácie tepla, ktorý využíva odpadové teplo z komponentov pohonnej jednotky, vonkajšieho vzduchu a vzduchu z kabíny, zas dokáže predĺžiť dojazd vozidla o 20 %, tvrdí Ford.

Ventilované okná koncepčného vozidla s dvojitým presklením znižujú chladné styčné plochy a eliminujú tepelné straty. K znižovaniu tepelných strát tiež prispieva izolovaná strecha a podlaha, automatické vypínanie ventilácie, klimatizácie či vykurovania (HVAC systém) v prípade otvorenia dverí, ako aj polykarbonátový „delič“, ktorý sa nachádza medzi dverami a pasažiermi.

Najväčšia zaujímavosť

Avšak najväčšou zaujímavosťou, ktorá podľa Fordu zvyšuje efektivitu elektromobilov, a teda predlžuje ich dojazd, je „stimulácia“ pasažierov farebným osvetlením kabíny na základe teplotných podmienok.

„Vystavenie človeka farbám môže zmeniť jeho náladu rôznymi spôsobmi. V prípade použitia červeného svetla v interiéri vozidla cítia ľudia väčšie teplo, pri použití modrého zas väčší chlad. Takýmto spôsobom je možné znížiť zaťaženie HVAC systému, čo by mohlo zvýšiť dojazd elektromobilov,“ hovorí Lioba Müller zo spoločnosti Ford  Europe.

Testy pri teplote 0 a 30 °C pritom ukázali, že v rámci 10-miestneho elektrického Fordu Transit je možné takýmto spôsobom znížiť spotrebu vozidla o 3,3 % (pri chladení), resp. 2,5 % (pri vykurovaní).

To sa síce nemusí zdať veľa, ale v súčinnosti s ďalšími opatreniami to môže mať veľmi zaujímavý prínos. Veď aj Tesla neustále zvyšuje účinnosť najrôznejších komponentov svojich vozidiel, ako napr. systému vyhrievania sedadiel či posilňovača riadenia, pričom vieme, že jej elektromobily sú v rámci svojich segmentov tými najefektívnejšími.

Zdroj: Ford

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Na zvyšovaní dojazdu elektromobilov sa budú podieľať aj nové mikročipy
Ako vplýva veľkosť kolies na dojazd elektromobilov Tesla?
Slovenský produkt Electroad má eliminovať úzkosť z dojazdu elektromobilov

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

6 komentárov

  1. Keby nabudúce mohol Ford aj niečo o Červenej Karkulke.
    Alebo ináč – pozerám do kalendára nie je ani 1. apríl ani Silvester…

  2. To inžinieri z Fordu zas niečo vymysleli. Miesto toho aby dali väčšiu baterku do auta budú zákazníkov trápiť teplom a zimou. Aspoň vidíme aký k nám majú vzťah.

  3. Potom čo spustili ropnú revolúciu pred 100rokmi, a zasmradili nám planétu, by sa mohli aj viac snažiť..
    I keď plasty sú užitočné, ale keby ich nebolo, možno by sme tu mali už dávno niečo lepšie tiež.

    • Ja by som Ford pred 100 rokmi úplne nezatracoval.

      „Možno neviete, že legendárný automobil Ford Model T jazdil na biopaivo na báze konope a obsahoval tiež biopolymerné materiály vyvinuté s použitím tohoto materialu. Dnes sú automobily so spaľovacím motorom nahradzované elektromobily s batériami. Výskumníka Roberta Murray Smitha napadlo obe myšlienky prepojiť: na svojom kanáli YouTube zverejnil experiment, počas ktorého preukázal vysoký výkon konopnej batérie. Tvrdí, že je až 8-krát účinnejší ako batérie lítium-iónové!“

      A už ste to video „Hemp Battery As Good As Lithium Ion?“ z roku 2016 zachytili? …outube.com/watch?v=7K4eIOmiJL4…

Pridajte komentár