Slovensko je v top 30 krajín s najlepším dodávateľským reťazcom pre li-ion batérie. Za susedmi však zaostáva

4

Analytická spoločnosť BloombergNEF zostavila globálny rebríček 30 krajín s najlepším dodávateľským reťazcom pre li-ion batérie, ktoré mnohí považujú za „novú ropu“ a ktoré tvoria prudko rastúci multimiliardový batériový trh. Môžu mať preto významný vplyv na ekonomiky krajín. Kto je v tomto smere lídrom a ako je na tom Slovensko?

Spoločnosť BloombergNEF (BNEF) zostavila rebríček 30 krajín s najlepším dodávateľským reťazcom pre batérie na základe 41 metrík v rámci 5 kľúčových tém: dostupnosť a dodávky kľúčových surovín, výroba batériových článkov a komponentov, lokálny dopyt po elektrických vozidlách a energetických úložiskách, politické a environmentálne aspekty.

Podľa BNEF v tomto smere aj naďalej dominuje Čína, pričom podľa prognóz by mala byť lídrom aj v roku 2026. A to vďaka pokračujúcim investíciám a veľkému domácemu aj globálnemu dopytu po jej batériách. Čína má mať dnes „v moci“ 80 % celosvetovej výrobnej kapacity batériových článkov. Tá sa má v nasledujúcich 5 rokoch zdvojnásobiť na viac ako 2 TWh, čo má byť dostatok kapacity pre vyše 20 mil. elektromobilov.

Na 2. mieste je 2. najväčší automobilový trh podľa krajín, ktorý má byť 2. aj podľa prognózy na rok 2026. V rebríčku sú vysoko aj ďaleko menšie európske krajiny, nakoľko na starom kontinente významne stúpa predaj elektrických automobilov, čo priťahuje ďalšie investície do dodávateľského reťazca.

Európa ako celok je na tom dobre

Ak by sa brala Európa ako celok, z hľadiska dopytu po batériách by sa zaradila za Čínu na 2. miesto, pričom v rámci hlavného rebríčka by bola prvá, a to aj v rámci prognózy pre rok 2026. Podľa BNEF to má byť výsledkom ambiciózneho cieľa EÚ, ktorým je uspokojenie vlastného dopytu po batériách do roku 2025, pričom boli v rámci štátnych rozpočtov vyčlenené miliardy € na prilákanie investícií do dodávateľského reťazca batérií.

Slovensko na 21. priečke

Čo sa týka Slovenska, v rámci globálneho rebríčka krajín s najlepším dodávateľským reťazcom pre li-ion batérie sme sa umiestnili na 21. mieste. To na prvý pohľad nevyzerá zle, zaostávame však za našimi susedmi z Vyšehradskej štvorky, a to Poľskom (14. priečka), Českom (15. priečka) aj Maďarskom (16. priečka).

dodavatelsky retazec li-ion baterie rebricek slovensko

Zdroj: BNEF

Poľsko a Maďarsko pritom najviac profitujú z produkčných kapacít, keďže na ich území sa nachádza viacero batériových tovární najmä kórejských spoločností ako LG ES, Samsung SDI či SK Innovation. Česko je na tom zas dobre z hľadiska potrebných nerastných surovín. Na jeho území sa totiž nachádza aj obrovské nálezisko lítia. Slovensku pomáhajú najmä environmentálne aspekty (zrejme „čistota“ energetického mixu, ktorá je pre mnohých producentov dôležitá) a „regulácie, inovácie a infraštruktúra“ (mohli k tomu prispieť napr. snahy Slovenskej batériovej aliancie či batériového startupu InoBat Auto).

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Autá do zásuvky prekonali v Európe predaje dízlov prvýkrát v histórii | 8/2021
Slovenské batérie od Inobat Auto majú za sebou oficiálne testy. Aké výsledky priniesli?
Aj Tesla sa začína čoraz viac spoliehať na lacnejšie batérie LFP. Sú novým fenoménom?

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

4 komentáre

  1. Je to super správa. Nie sme síce úplne na chvoste, ale tak vo dvoch tretinách. Taktiež dobré.
    Ale – čo keby sme sa tak trochu „odlepili od zeme“ a skúsili niečo perspektívnejšie?
    Žeby LiFePO4 (LFP)? Čo nám v tom bráni? Že to v Európe nikto nerobí? No a?
    Musíme sa stále voziť iba vo vyjazdených koľajách?
    Stačí náznak, že InoBat by snáď… A okamžite tam nastúpim. Som chemik.
    Nemám ani náznak chuťi diskutovať o tom, či majú LFP batérie perspektívu…

    • Milý JD, prachy na výskum a vývoj rozhodujú kde je sever a smer, ktorým pôjde Fa InoBat. Priveď si sponzora, a môžeš v InoBat nastúpiť cestu LiFePO4 !!! …. 🙂

  2. Dosť dôkladne som si prezrel celú tabuľku. Je jasné, že na prvé priečky (Čína, USA, Nemecko) nemáme, ale že sme až za Tureckom, Indiou, Argentínou a Chile?… A po nás Mexiko, Thajsko, Bolívia, atď. atď.
    Úžasná spoločnosť (Lasica so Satinským by povedali „taká svoloč“), v ktorej sa to nachádzame.
    No to sme ako automobilová veľmoc dopadli. Najviac vyrobených áut na jedného obyvateľa na svete…

    • Jožko, Jožko! Pozor! Pakticky len montujeme klasiku, až na zopár malých Peugeotov a nejaké PHEV! A strategicky sa o tom aj tak rozhoduje mimo Slovenska! Je to tak …..

Pridajte komentár