Slovensko stále v top 30 krajín s najlepším dodávateľským reťazcom pre batérie. Aj keď si pohoršilo

2

Analytická spoločnosť BloombergNEF (BNEF) už niekoľko rokov zostavuje rebríček krajín s najlepším dodávateľským reťazcom pre li-ion batérie, ktoré niektorí považujú za „novú ropu“ z hľadiska ekonomického potenciálu. Slovensko sa pre rok 2022 opäť umiestnilo v top 30, na rozdiel od susedov z Vyšehradskej štvorky si však pohoršilo. Naďalej dominuje Čína.

Na úvod si ozrejmíme metriky hodnotenia. BNEF hodnotilo krajiny s najlepším dodávateľským reťazcom pre li-ion batérie na základe 45 metrík v rámci 5 kľúčových tém: dostupnosť a dodávky kľúčových surovín, výroba batériových článkov a komponentov, lokálny dopyt po elektrických vozidlách a energetických úložiskách, politické a environmentálne aspekty (ESG).

Čína stále dominuje

Na základe spomínaných aspektov je podľa BNEF krajinou s najlepším dodávateľským reťazcom pre batérie už tretí rok po sebe Čína, čo nemôže prekvapiť. Tamojšia vláda totiž aj naďalej pokračuje v masívnej podpore prijímania elektromobilov, ako aj priemyslu, ktorý sa angažuje v oblasti elektromobility, vrátane výroby batérií či ťažby a spracovania kriticky dôležitých batériových surovín, ktorých má Čína v porovnaní s drvivou väčšinou ostatných krajín požehnane. Podľa analýzy BNEF sa aktuálne v Číne nachádza až 75 % celosvetových kapacít na výrobu batériových článkov a až 90 % kapacít na produkciu anód a elektrolytov.

Európa si pohoršila

EÚ už dlhšiu dobu deklaruje zameranie na vlastný dodávateľský reťazec batérií, aby sa vymanila z pod závislosti najmä ázijských krajín. Väčšina európskych štátov sa však v rámci celkových výsledkov zhoršila. Podľa BNEF boli jedinými výnimkami Fínsko a Česko. Na druhej strane, Európa kompenzuje nedostatok vlastných surovinových zdrojov zvyšujúcou sa produkciou li-ion batérií. V tomto smere má pritom rásť najmä Nemecko a Maďarsko, kde sa chystá spustenie viacerých nových batériových tovární.

BNEF v rámci Európy vypichuje napr. potenciál Česka, Maďarska a Poľska. Ich výhodou má byť aj naďalej „čistejší a udržateľnejší“ dodávateľský reťazec. To môže prispieť k tomu, že sa stanú preferovanými lokalitami pre investície v rámci výroby batérií.

Slovensko na 24. mieste

Čo sa týka celkového umiestnenia v rebríčku krajín s najlepším dodávateľských reťazcom pre li-ion batérie podľa BNEF, Slovensko obsadilo 24. miesto. V porovnaní s minuloročnými výsledkami sme si tak pohoršili o 3 priečky. Čo sa týka jednotlivých kategórií, s výnimkou „politických a environmentálnych aspektov“ (ESG) sme na chvoste. Budeme pritom dúfať, že sa to časom zlepší. Napr. vďaka plánovanej výrobe batérií (Inobat Auto) či podpore domácej elektromobility prostredníctvom nového „Akčného plánu pre rozvoj elektromobility v SR„. Inak pre porovnanie, Česko, Poľsko a Maďarsko skončili na 13., 14., resp. 15. mieste (rok predtým 15., 14., resp. 16.).

dodavatelsky retazec baterie rebricek

Zdroj: BloombergNEF

BNEF zdôrazňuje, že pre úspech v dodávateľskom reťazci batérií je potrebné vynikať v čoraz viac kategóriách a metrikách. Hlavnou témou tohtoročného rebríčka je pritom „pevný základ v rámci domáceho surovinového bohatstva, ktorý je podporený zodpovednou a etickou výrobou“.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Na Slovensku by sa mohli vyrábať batériové „superčlánky“ s technológiou solid-state
Porovnanie cien elektromobilov v Európe, Číne a USA. Číňanom môžeme len závidieť
NASA pracuje na solid-state batérii aj ultra-rýchlom „5-min“ nabíjaní

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

2 komentáre

  1. Rozkošná spoločnosť, kde sa nachádza Slovakia. Pred nami Argentína, Indonézia, Brazília, za nami Thajsko, Filipíny, Mexiko…
    Až taká pasia!
    A potom sa čudujme, že Česko, Poľsko a Maďarsko majú Tesla showroomy a my máme – ako sa to povie slušne?

Pridajte komentár