Nemecké centrum pre letectvo a vesmír (DLR) predstavilo ďalší zo svojich koncepčných elektromobilov. Novinka, ktorú označuje ako Interurban Vehicle (IUV) – „medzimestské vozidlo“, bolo navrhnuté tak, aby zvládlo dojazd 1 000 km. A to pomocou kombinácie palivových článkov na vodík a externe nabíjateľnej batérie.
5-miestny koncepčný elektromobil IUV meria 5 metrov na dĺžku a 2 metre na šírku. Napriek komplikovanejšiemu pohonu váži akceptovateľných 1 600 kg a má spĺňať prísne bezpečnostné normy.
Nemecké centrum sa pritom chváli ľahkou karosériou, ktorá váži 250 kg. To má byť cca o štvrtinu menej, ako je tomu v prípade konvenčných vozidiel z rovnakého segmentu. Karoséria totiž do značnej miery pozostáva z polymérov vystužených vláknami.
V niektorých častiach nájdeme aj hliník alebo tzv. sendvičové materiály. A to najmä tam, kde sa požaduje vysoká tuhosť a vysoká miera absorpcie energie v prípade nárazu. Čo sa týka sendvičových štruktúr, tie sa skladajú z vláknových kompozitných materiálov, plastovej peny či balzového dreva.
Vodíkovo-batériový pohon
Pohonný systém hybridného elektromobilu Interurban Vehicle alias IUV pozostáva z palivového článku s výkonom 45 kW, 700-barovej tlakovej nádrže na vodík a batérie s kapacitou 48 kWh. Táto konfigurácia má podľa DLR zabezpečiť dojazd až 1 000 km.
Elektromotory vozidla produkujú výkon 136 kW a umožňujú dosiahnuť maximálnu rýchlosť 180 km/h. Proces tankovania vodíka má trvať rovnako dlho, ako je tomu pri tankovaní spaľovacieho auta. Batériu vozidla je možné nabíjať aj z externých zdrojov. Tzn. napríklad prostredníctvom nabíjacích staníc. Ako dlho to trvá, však Nemci neprezradili.
- Zdroj: DLR
- Zdroj: DLR
Palivový článok je umiestnený v prednej časti vozidla, zatiaľ čo batéria vzadu. Nádrž, ktorá pojme cca 7,5 kg vodíka, je nainštalovaná v rámci podvozka. Koncepčné vozidlo je tiež navrhnuté tak, aby bolo pripravené na autonómne riadenie druhej najvyššej úrovne, t.j. 4.
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Ultraľahké vodíkovo-batériové auto za 15 000 € od Nemeckého centra pre letectvo a vesmír
Tesla mohla vyrobiť elektromobil s dojazdom skoro 1 000 km už pred rokom, tvrdí Musk
Prinesie Mercedes elektromobil s dojazdom 1 000 km aj do sériovej výroby?
Zdroj: DLR
4 komentáre
Zase jeden vodík bez praktickej perspektívy ….
Je to hybridné vozidlo a teda technický nezmysel. Je to vodíkové vozidlo a teda technický nezmysel. Jednoducho nezmysel na druhú…
Akosi sa im nechce intenzívnejšie skúmať LFP a sodíkové batérie. Skončia asi ako nemecké mobilné telefóny.
Je až neskutočné, aké dlhodobé ignorovanie vývoja BEV nám ukázali automobilky EU.
Inak jedno logické využitie v dopravnom prostriedku by tu bolo, ale nie na Zemi 🙂
a ja ze sulik je posledny dilino, co bluzni o vodiku…
Nastastie uz sa najdu politici, ktori maju opacny nazor ako Sulik. Napr.: Peter Kremský, predseda výboru Národnej rady SR pre hospodárske záležitosti
https://…