Desten sa chystá predstaviť batériu s 5-min nabíjaním v rámci roadshow

4

V roku 2019 predstavil švajčiarsky e-mobility startup Piëch Automotive, za ktorým stojí pravnuk slávneho automobilového konštruktéra Ferdinanda Porscheho, koncepčný elektromobil s údajným ultra-rýchlym nabíjaním na 80 % za menej ako 5 min. Aktuálne ide tento model do testovacej fázy, pričom na seba začína strhávať pozornosť dodávateľ jeho batérií, spoločnosť Desten.

Čínska spoločnosť Desten nedávno predstavila svoju špeciálnu li-ion batériu, ktorá sa má z 0 na 80 % nabiť za 4 min 40 s. Túto svoju batériu, ako aj technológiu ultra-rýchleho nabíjania pritom odprezentuje v rámci roadshow po Ázii, Blízkom východe, Európe a Severnej Amerike.

„Čoskoro si budete môcť kúpiť elektromobily s batériami Desten a nebudete musieť čakať na nabíjacej stanici dlhšie ako dnes trvá natankovanie spaľovacieho auta,“ uviedol Siamak Kia, šéf Desten Group.

Schopnosť ultra-rýchleho nabíjania má byť podľa čínskej spoločnosti výsledkom „prelomových objavov v rámci materiálov a bunkových štruktúr“. Batériový článok má byť schopný dosiahnuť 3 000 cyklov, čo by v prípade elektromobilu ako Piëch GT s dojazdom 500 km (WLTP), ktorý bude vybavený týmito batériami, znamenalo nájazd 1,5 mil. km. No a potom by mala byť batéria zrejme ešte schopná „druhého života“ napr. v rámci stacionárneho úložiska energie.

Špecifikom certifikovaných (UN 38.3) li-ion batérií od spoločnosti Desten má byť ich tepelná stabilita aj pri extrémne rýchlom nabíjaní. Počas svojej prevádzky (aj pri nabíjaní) si majú udržiavať teplotu menej ako 15 °C nad teplotou okolia. Nevyžadujú tak vodné chladenie. A okrem extrémne rýchleho nabíjania z externých zdrojov majú batérie Desten umožňovať aj oveľa lepšiu rekuperáciu energie počas jazdy.

Samozrejme, sľubované ultra-rýchle nabitie elektromobilu s dojazdom 500 km vybaveného batériami Desten za menej ako 5 min nebude možné bez výnimočne výkonnej nabíjacej stanice. Preto spoločnosť Desten vyvinula aj ultra-nabíjačku s výkonom 900 kW.

Čo ďalšie technické špecifikácie?

Toľko k základným skôr „marketingovým“ informáciám z tlačovej správy spoločnosti Desten. Budeme pritom dúfať, že v rámci avizovanej svetovej roadshow sa dozvieme podstatne viac, najmä technických informácií. Minimálne do tej doby si musíme vystačiť so špecifikáciami, ktoré spoločnosť Desten uviedla v roku 2019 a na ktoré aktuálne upozornil web Insideevs:

  • Kapacita batériového článku: 19 Ah
  • Volumetrická energetická hustota: 350 Wh/L
  • Gravimetrická energetická hustota: >160 Wh/kg
  • Výkonová hustota: 1 600 W/kg
  • Multiplikátor nabíjania: max. 10C

Z uvedeného vyplýva, že batériový článok od Desten má na dnešné pomery ternárnych li-ion batérií hlboko podpriemernú energetickú hustotu, ktorá zaostáva aj za top batériami s chémiou LFP. Preto určite príde vhod to, že nepotrebuje aktívne chladenie, čo by mohlo min. do istej miery kompenzovať vyššiu hmotnosť samotných článkov. Ak by to však mala byť ich jediná významnejšia slabina, tak nech… Uvidíme, aká bude skutočnosť.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Automobilka GAC predstavila systém ultra-rýchleho „8-min“ nabíjania, vrátane 480-kW nabíjačky
Elektromobil Piëch GT sa nabije na 80 % za 5 min, sľubuje pravnuk F. Porscheho
Batérie od Enevate majú priniesť 5-min nabíjanie elektromobilov
StoreDot vyvíjajúci „5-min“ batérie sprístupní patent urýchľujúci nabíjanie

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

4 komentáre

  1. Dnešný komentár píšem pod vplyvom skutočnosti, že na pumpe, kde som tankovával 1 liter AD Blue za € 0,299/l som v núdzi kúpil balené AD Blue 3,5 litra za € 8,29, len aby som sa vyhol nutnosti odstaveniu vozidla !!! Šialené !!!

    Sme nadšení, keď stúpajú kapacity batérií a ich bezpečnosť, skracujú sa nabíjacie doby, klesajú hmotnosti a výrobné náklady …. Náhly vzrast cien energií, ako sa to stalo dnes, nám v budúcnosti môže riadne zamotať hlavu a „radosť“ z ekologickejších áut! Zvlášť ak schopnosť rýchlonabíjania batérií pritom bude navyše vykúpená aj viacnásobnou sadzbou za jednu kWh pod heslom „Čas sú peniaze“ !!! …..

      • Peter, ved prave toto zdrazenie moze konecne prebudit aj zatvrdenych petrolheadov kupit si ev.
        Kwh bude vzdy lacnejsia ako nafta + adblue + olej + strateny cas v castych servisoch.
        Navyse sa elektrina da „dotankovat“ aj z vlastnej vyroby. No vieme si predstavit vlastnu vyrobu nafty,alebo benzinu?
        Podla mnohych ekonomov sa cena elektriny jej hromadnym odoberanim naopak znizi.
        Kdezto cena ropy je uz desatrocia cisto spekulativna. Pricom netreba zabudat na jej „eko“ a „eticku“ tazbu, vdaka ktorej su desatrocia vykoristovane mnohe chudobne krajiny, ktore zo zisku z ropy financuju armady.Napriklad africky Čad.

  2. ja si skôr neviem predstaviť ten nabíjací konektor a kábel – pri výkone 1MW bude nabíjací prúd niekde medzi 1000 a 2000 ampérov, to bude hodne ťažké na manipuláciu
    pre takúto nabíjaciu stanicu (dajme tomu s troma nabíjacími stojanmi) by museli postaviť extra el. prívod od najbližšej VVN trafostanice alebo by musela mať vlastné batériové úložisko na vykrývanie špičkových odberov, čo by riadne predražilo celé zariadenie…

Pridajte komentár