Štúdia o degradácii kapacity batérií Nissanu Leaf ukazuje aj to, ako správne nabíjať elektromobil

1

Nedávna štúdia “jazdených” elektromobilov Nissan Leaf priniesla veľmi zaujímavé výsledky ohľadom degradácie kapacity batérií a ich nabíjania. Tie môžu byť veľmi nápomocné pre tých, ktorí uvažujú o kúpe jazdeného elektromobilu. Taktiež poukazujú na to, ako vo všeobecnosti správne nabíjať elektromobily.

Do štúdie bolo zahrnutých 283 elektromobilov Nissan Leaf s rokom výroby 2011 až 2017. 201 z nich malo batériu s kapacitou 24 kWh, zvyšných 82 kusov disponovalo 30 kWh batériou.

Je dôležité na koľko % batériu nabíjate

Jeden z hlavných záverov štúdie poukazuje na to, ako správne nabíjať elektromobily. Týmto záverom je fakt, že kapacita 30 kWh batérie Nissanu Leaf degraduje v dôsledku stúpajúceho počtu nabíjacích cyklov viac ako 24 kWh batéria.

degradacia kapacity baterie elektromobilov nissan leaf

Zdroj: preprints.org

Je to spôsobené tým, že novšie 30 kWh batérie nemajú “obmedzovač” maximálnej možnej miery nabitia ako 1. generácia 24 kWh batérií. Tie bolo možné nabiť maximálne na 80 % dostupnej kapacity batérie, čo spomaľovalo proces degradácie kapacity vplyvom počtu nabíjaní. Potvrdili sa tým predpoklady, že Li-Ion batériám škodí nabíjanie na 100 %, ktoré bolo umožnené 30 kWh batériám Nissanu Leaf.

Ideálny percentuálny rozsah nabíjania

Všeobecné odporúčania pre nabíjanie Li-Ion batérií vozidiel do zásuvky hovoria o tom, že je lepšie nechať vybiť batériu na 0 % a nabiť na 80 %, ako vybiť batériu na 20 % a nabiť na 100 %, čo potvrdila aj štúdia. Ešte lepšie je, keď vodič nechá batériu vybiť na 20 % a nabíja ju na 80 %. A ako úplne najoptimálnejší sa javí rozsah 20 % až 70 %.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Cena nabíjania na Tesla Superchargeroch ide hore. Prinesie to však benefity
Nissan zvýšil ceny nového Leafu kvôli veľkému zájmu. O koľko zdražel u nás?
VW Group má mať lacnejšie batérie ako Tesla a 16 tovární na elektromobily

Dôležitý je aj termomanažment batérie

Štúdia ďalej odhalila, resp. potvrdila to, že na degradáciu kapacity batérie má vplyv aj jej prevádzková teplota. 30 kWh batéria Leafu degraduje skôr aj z dôvodu, že sa viac prehrieva v dôsledku stavby jej modulov. Kým moduly 24 kWh batérie obsahujú 4 články, moduly 30 kWh batérie tvorí až 8 článkov. V prípade “hustejšieho” modulu sa po prehriati znižuje jeho teplota pomalšie.

Rozdiely v prípade 24 kWh verzií

Záujemca o jazdený Nissan Leaf by si mal byť taktiež vedomý toho, že tento elektromobil bol vybavený 2 verziami 24 kWh batérií, pričom tá staršia vykazuje vyššie úrovne degradácie kapacity. 1. verzia sa dodávala do do modelov s rokom výroby 2011 až 2014 a obsahovala LMO katódy. Novšia verzia (2015 až 2016) už mala odolnejšie NCM katódy.

Celú štúdiu s podrobnými informáciami nájdete na nasledujúcom odkaze.

Zdroj: Preprints cez Pushevs

tesla magazin zdielanie

Share.

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

Jeden komentár

Pridajte komentár

 Staňte sa fanúšikom

Odber noviniek (raz za týžden)

Odoslaním súhlasíte so spracovaním osobných údajov

 

Odoslané!