Zhoršuje rýchlonabíjanie elektromobilov degradáciu batérie? | Analýza Recurrent

10

Spoločnosť Recurrent Auto sa snažila zistiť, či časté „rýchlonabíjanie“ zhoršuje degradáciu batérií elektromobilov, a teda prináša skorší pokles kapacity, resp. dojazdu vozidla. Analýza bola pritom uskutočnená na základe údajov z 12 500 elektromobilov značky Tesla.

Zaužívaný je všeobecný názor, že časté DC „rýchlonabíjanie“ urýchľuje degradáciu batérie, čo vedie k skoršiemu poklesu jej kapacity a dojazdu vozidla. A spoločnosť Recurrent Auto sa rámci svojich možností snažila zistiť, či je to pravda.

Aj keď to aktuálne neuvádza, je pravdepodobné, že ako „vždy“ vychádzala z údajov zozbieraných prostredníctvom svojho telematického programu, ktorý zhromažďuje a skúma dáta z reálnej prevádzky zahrnutých vozidiel. Porovnávala pritom vozidlá, ktoré sa „rýchlo nabíjajú“ (myslené prostredníctvom DC nabíjačiek) aspoň v 90-% prípadov, s vozidlami, ktoré sa takto nabíjali v 10 a menej percentách prípadov.

Na základe tohto porovnania spoločnosť Recurrent Auto tvrdí, že „výsledky neukazujú žiadny štatisticky významný rozdiel v zhoršení dojazdu“. Uvádza pritom, že v publikovaných grafoch (graf 1, graf 2) os Y „zobrazuje percentuálny podiel pôvodného dojazdu, ktorý sa zobrazuje na prístrojových paneloch vozidiel“. Zdá sa teda, že táto analýza slúži skôr na získanie hrubej všeobecnej predstavy.

Recurrent Auto tiež tvrdí, že táto prvotná analýza naznačuje, že zistenia je možné aplikovať aj na elektromobily iných výrobcov. A dodáva, že systémy riadenia batérií dostatočne „chránia batérie pred poškodením pri bežnom používaní rýchlonabíjačiek“.

Rady na záver

Spoločnosť Recurrent Auto na záver svojej analýzy uvádza rady, ako predísť negatívnemu vplyvu rýchlonabíjania na batériu vo väčšom rozsahu. Podľa nej sa treba vyhnúť rýchlonabíjaniu:

  • v extrémnych horúčavách a extrémnych mrazoch, ak nie je batéria predkondicionovaná
  • a pri veľmi nízkych alebo veľmi vysokých stavoch nabitia („SoC“), „pretože odpor batérie je vtedy vyšší“.

A Recurrent Auto tiež uvádza, že je ťažké presne vyčísliť, ako veľmi ovplyvňuje bežné rýchlonabíjanie „zdravie“ batérie z dlhodobého hľadiska. A to počas 5, 10 alebo 20 rokov. V „malých dávkach“ to však má byť v poriadku.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Táto Tesla Model 3 má za sebou 250 000 km. Ako klesla kapacita batérie a čo náklady na údržbu?
O koľko zdegradovali batérie Tesiel Model S z prvých produkčných rokov?
Tesla vydala správu o poklese kapacity batérií v jej starších modeloch
ODBER NOVINIEK

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

10 komentárov

  1. Táto štúdia má len málo spoločné s realitou, ktorá jednoznačne potvrdzuje, že časté využívanie DC nabíjania má vplyv na degradáciu akumulátora. Internet je plný informácií, ktoré dávajú za pravdu tomuto tvrdeniu. Priznávajú to aj samotní výrobcovia elektromobilov, ktorí nabádajú k využívaniu hlavne AC nabíjania. Táto agentúra sa možno snaží vytvoriť si reklamu, ale tvrdenie, že časté DC nabíjanie nemá vplyv na životnosť akumulátora je zcestné.

    • Internet je plný informácií, ktoré chces vidieť, ale nie vždy su aj pravdivé.
      Nie všetko čo je na facebooku napísané je pravda, a dokonca ani na Wikipédii nemúsi byt napísana pravda.
      Takze sa brániť že „ved je to napísané všade na internete“ je rovnaká hovadina ako „Jedna teta povedala“.
      Ak mas lepšie a presnejšie informácie ako tato študia, tak kludne sem s tym. Všetci si ju radi prečítame a okomentujeme ju.

      • Ešte šťastie, že FB nepoužívam a Wikipédiu nesledujem. Narozdiel od skvelej štúdie mam na EV niečo odjazdene, takže osobná skúsenosť mi viac povie ako nejaké zbieranie údajov EV. Táto štúdia sa snaží priniesť prevratné odhalenia o životnosti batérií, ale áno skvelý teplotný manažment nedokáže odvrátiť chemické procesy súvisiace s častým DC nabíjaním. Ale každý nech si urobí vlastný názor. Je to podobné ako tvrdiť, že batéria v EV vydrží 20 rokov. Áno vydrží, ale už nikto ďalej nerieši, že ak to vôbec prežije tak dôkaz klesne o polovicu

    • Ak by ludia dodrziavali navody a alibisticke bezpcnostne a garancne pokyny vyrobcov tak ziadny vyrobok by sa prakticky realne nedal pouzivat. 🙂
      Myslim ze zodpovedne to este nikto nemoze povedat lebo sudit podla prvych pokusov EV ktorejkolvek znacky je hlupost a sucasne dalsie generacie EV este niesu zdaleka dost stare na to. Ved aj tie pociatocne pokusy uplne prvych generaci maju este len max 10-13 rokov.

  2. Podla mna to nieje take jednoduche. Nieje DC nabijanie ako DC nabijanie. Je rozdiel ci to DC je 0,9C alebo 4+C. Urcite vela zalezi aj na kvalite BMS, ktory ked nepusti bateriu do extremov tak by mala byt v pohode. Ak teplota mojej baterie ani pri DC neprekroci 35C urcite bude menej degradovat ako ine ktore pri DC nabijani idu aj 60+C ako si vsimam. Pri chlade to iste, rozna starostlivost. Moja BMS obmedzuje ako nabijanie tak rekuperaciu, ale korejci napr, aj do premrznutej baterie nebrania rekuperacii max vykonom/prudom co iste nieje ideal pre bateriu.
    Zovseobecnovat na zaklade dat zo zlomku aut jednej znacky je nezmysel.

    • Nabíjací výkon pod 100 kW by som ani nenazýval DC nabíjaním. Autá typu Citigo iV, Zoe alebo Leaf majú skôr náhražku DC nabíjania. Nehovoriac o chladení batérie vzduchom, tam bude degradácia ešte vyššia. Pre komfortné využívanie EV by batéria mala zvládať nabíjanie z 10 – 80 % do 20 minút.

      • RUAT, to je dnešnými očami videný komfort! Dúfam, že sa nabíjanie 10-80% skráti na 5 až 10 min., a ďalšie skracovanie už nebude mať význam. Potom by sa vývoj batérií mal sústrediť na zlepšovanie ostatných parametrov, menšej potreby drahých materiálov, technológie výroby, a tým aj ceny. Také batérie bude treba všade, aj mimo áut a iných mobilných strojov!

        P.S. Už aby to tu bolo čím skôr! Bolo by fantastické mať tak veľké batériové plantáže,
        že by boli schopné prijať aj energiu z bleskov! 🙂

        • Každý deň tu máme články o prelomových batériách. Aká je však realita? EV sú stále ťažšie, dojazdy výrazné nestupaju a ceny rastú. Vezmime si napr. TM3, už ubehlo 7 rokov od jej predstavenia a aký progres ukázali batérie? Stále rovnaká kapacita, rovnaká hmotnosť, vyššia cena. A reálny dojazd sa zvýšil minimálne. Takýmto tempom ani o 10 rokov sa EV nedotiahne na ICE.

  3. Je to ako s človekom, ktorý často a intenzívne flámuje a telo tým rasuje, a život skracuje! 🙂

    P.S. Poznám však ľudí, ktorí nadmieru pili a fajčili, a vysokého veku sa dožili! Ale aj opačné prípady!
    Tak na záver prajem všetkým, čo už „batériu“ majú a nabíjajú, aby im vydržala čo najdlhšie! 🙂

Pridajte komentár