Najlacnejší „európsky“ elektromobil Dacia Spring dopadol v bezpečnostných testoch Euro NCAP výnimočne zle. A Renault Zoe ešte horšie

6

Na mestský elektrický crossover Dacia Spring má zálusk pomerne dosť motoristov, pretože ide o cenovo najdostupnejší elektromobil kategórie M1 na európskom trhu, aj keď stojí podstatne viac ako jeho ekvivalenty pre čínsky trh. Bezpečnostné testy Euro NCAP však naznačujú, že materský koncern Renault žiaľ šetril aj v oblasti bezpečnosti. 1 hviezdička z 5 je totiž výnimočne zlý výsledok. Nový Renault Zoe však „šokujúco“ dopadol ešte horšie, čo je v ostrom kontraste s výsledkami jeho prvej „generácie“.

Nie je tomu dávno, čo sa Dacia pochválila, že o jej prvý elektromobil Spring, ktorý u nás začína na cene 16 700 €, je veľký záujem. Za prvých 8 mesiacov pritom zaevidovala cca 40 000 objednávok, čo podľa vlastných slov považuje za úspech. Otázkou aktuálne je, ako by to bolo s objednávkami, keby boli zverejnené výsledky bezpečnostných testov tohto modelu skôr.

Žiaľ, Dacia Spring, ktorá vznikla na základoch staršieho spaľovacieho modelu navrhnutého pre Indiu – Renault Kwid s „indickou“ cenou cca 4 900 € po prepočte, dosiahla v hodnotení Euro NCAP len 1 z 5 hviezdičiek, pričom takýto zlý výsledok sme my osobne doteraz nezaregistrovali v prípade žiadneho iného vozidla.

dacia spring euro ncap

Zdroj: Euro NCAP

Vyjadrenie Euro NCAP

Euro NCAP vo svojej tlačovej správe uvádza, že Dacia Spring je vysoko rizikovým vozidlom z hľadiska „život ohrozujúcich zranení hrudníka vodiča a hlavy spolujazdca pri čelných nárazových testoch a hraničnej ochrany hrudníka pri bočnom náraze. A to spolu s „priemerným výkonom pri náraze a slabou technológiou predchádzania nehodám“ vedie k spomínanému výnimočne zlému výsledku.

„Šok“ na účet Renaultu Zoe

Ešte väčším dá sa povedať šokom je výsledok „druhej generácie“ či možno skôr zásadne faceliftovaného obľúbeného elektrického hatchbacku segmentu B, ktorým je koncernový súrodenec Dacie Spring, Renault Zoe. Ten totiž v rámci aktuálnych bezpečnostných testov Euro NCAP nezískal ani jednu hviezdičku. „Pôvodný“ model pritom v roku 2013 dosiahol plný počet hviezdičiek.

Euro NCAP uvádza, že pôvodný bočný „sedadlový“ airbag, ktorý bol určený na ochranu hlavy a hrudníka, bol nahradený menej účinným airbagom, ktorý sa zameriava len na ochranu hrudníka. Európska bezpečnostná autorita dodáva, že nový Renault Zoe ponúka „celkovo slabú ochranu pri nehodách a slabú ochranu zraniteľných účastníkov cestnej premávky, pričom vozidlu chýba zmysluplná technológia na predchádzanie nehôd.“

Na druhu pohonu nezáleží

Toto je veľká škoda, ktorá môže do istej miery ublížiť elektromobilite ako celku, pretože sa dá predpokladať, že mnohí odporcovia elektromobilov zneužijú tieto výsledky po zovšeobecnení v neprospech vozidiel s elektrickým pohonom. Preto uvádzame, že elektromobily vo všeobecnosti dosahujú v bezpečnostných testoch minimálne také dobré výsledky ako spaľovacie autá, pričom napríklad modely Tesla patria minimálne k najlepším v rámci svojich segmentov, ak nie sú vôbec najlepšie.

A dopĺňame aj aktuálne súvisiace vyhlásenie Euro NCAP ohľadom naposledy testovaných automobilov, vrátane ďalších 4 elektromobilov, s výnimkou spomínaných modelov Dacia Spring a Renault Zoe: „Bravo týmto výrobcom za to, že poskytujú spotrebiteľom úroveň bezpečnosti, ktorú očakávajú. Tieto výsledky opäť ukazujú, že bezpečnosť je predovšetkým o dobrom inžinierstve a menej o type pohonnej jednotky alebo cene.“

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Tesla Model 3 dosiahla v bezpečnostných testoch Euro NCAP výnimočné výsledky
Škoda Enyaq „dosiahla doteraz najlepší výsledok v testoch Euro NCAP“ z hľadiska ochrany posádky
Po zrážke Tesly Model 3 so spaľovacím SUV začal horieť spaľovák. Je to podstatné?
Elektromobily Tesla po stránke bezpečnosti vychádzajú z reálnych scenárov a nie len zo štandardizovaných crash testov

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

6 komentárov

  1. Tie výsledky sú fakt „zaujímavé“. Až „nečakane prekvapivé“. No čo už.
    Mimochodom – každý z nás dobre vie, že Škoda 105/120 má (resp. mala) 2 zámky na zaistenie predného batožinového priestoru. Po zaklopení veka bolo treba zatlačiť na dvoch miestach, aby to „zacvaklo“.
    Ale prakticky nikto nevie, prečo boli tie zámky dva.
    Prvé prototypy Š 105/120 mali iba jeden zámok. Najdôležitejším odberateľom Škodoviek bolo Nemecko a Nemci túto Škodovku samozrejme švihli na bariérový test. Zámok to nevydržal, odtrhol sa, kapota vletela cez predné sklo do kabíny a odrezala figurínam hlavy. Nevyhovuje a vybavené.
    Po konštrukčnej úprave na „dvojzámkové“ zamykanie už auto prešlo testom ako vyhovujúce. Vybavené.

  2. Crash test, ako taký nedopadol až tak zle, 49% / 56% – stačilo by to na 3 hviezdičky. Problém Dacií je v asistenčných systémoch. Dacia ich má v základe len minimum. Drahšia verzia má toho viac, ale testuje sa vždy základ. Ochrana chodcov – musela by byť dlhá kapota.

  3. Svojím spôsobom je to bezpečnostný paradox doby. Moderné mestské malé autá v kategórii BEV majú krátke previsy kolies pre maximalizáciu priestoru. Mimo inštalácie externého airbagu pre chodcov je to však ťažko vyriešiteľný problém pasívnej bezpečnosti. Moderné autá by mali znižovať pasívnu bezpečnosť z dôvodu požadovaného znižovania hmotnosti. Kompenzovať by to mali výrazne lepšími prvkami aktívnej bezpečnosti. Ideálom sú teda malé ľahké BEV s vysokou úrovňou aktívnej bezpečnosti.

    Inak tento test nepriamo odhalil škandalózne predraženie Dacie Spring pre Európu. Dúfam že im po tejto správe výrazne spadnú predaje. Predávať brak v EU za 16 000 €, keď ho v Číne predávali pod 8000€ (cena bez dotácií, s dotáciami to bolo pod 5800€) je drzosť. Bohužiaľ, Európania milujú predražené a nekvalitné veci.

  4. Nakoľko máme dosiahnutú paritu ICE vs BEV je nevyhnutné porovnávať autá v rovnakej kategórii. Napríklad Spring s Polom. Samozrejme zaostalé automobilku paritu nedosiahnu nikdy a skrachujú ako Nokia. Prípadne budú vydierať vlády, aby zatiahli stratu. Svoje supermanažérske mzdy však nevrátia…

Pridajte komentár