Nedávno sme informovali, že poisťovňa AXA zverejnila tlačovú správu, v ktorej nadpise sa uvádza, že elektromobily prinášajú viac kolízií a nové riziká. A možné riziká „demonštrovala“ crash testom elektromobilu Tesla Model S, ktorý skončil v plameňoch. Ukázalo sa však, že išlo o zinscenovaný požiar, za čo si spoločnosť vyslúžila ostrú kritiku. A teraz sa ospravedlňuje.
Žiaľ, elektromobilita je častým a pravidelným terčom FUD správ, ktoré jej umelo škodia. A to určite platí aj v prípade falošného crash testu spoločnosti AXA. Tá sa teraz síce ospravedlňuje, ale škoda v podobe rozšírenia pôvodnej zavádzajúcej správy po celom svete je už zrejme nezvratná. Je totiž viac ako pravdepodobné, že správa, v rámci ktorej poisťovňa priznáva pochybenie a uvádza veci na pravú mieru, už nebude taká zaujímavá pre mainstreamové médiá ako tá pôvodná.
Čo sa stalo?
Najskôr si pripomeňme, o čo presne ide. Poisťovacia spoločnosť AXA vykonala vo Švajčiarsku pred početným publikom crash test elektromobilu Tesla Model S. A ten svojsky zdokumentovala aj v rámci tlačovej správy.
Podľa jej vlastných slov mal tento test demonštrovať riziko neočakávane prudkého zrýchlenia po zošliapnutí pedála akcelerátora vyplývajúce z okamžite dostupného maximálneho krútiaceho momentu elektromobilov („čo nemusia niektorí vodiči ukontrolovať“) a jeho dôsledky.
Jedným z dôsledkov má byť podľa poisťovne napr. to, že vozidlo prejde vo vysokej rýchlosti ostrovčekom križovatky, pričom dôjde vymršteniu vozidla, jeho pretočeniu a dopadu na strechu. A keďže podľa spoločnosti AXA nie je batéria zospodu dostatočne chránená (mimochodom toto je takisto ďalšie pochybné tvrdenie), môže pri prechádzaní ostrovčeka dôjsť k poškodeniu batérie a následnému požiaru.
K vyššie popísanému príkladu urobila AXA aj „demonštračný“ crash test, ktorý skončil požiarom Tesly Model S. Problémom však je, že sa neskôr zistilo, že toto vozidlo malo vymontovanú batériu a požiar spôsobili umelo aplikované pyrotechnické nálože. A navyše, počas testu ani nedošlo k avizovanému poškodeniu podvozku.
Reakcia poisťovne
Po vlne kritiky z odborných kruhov teraz AXA vydala tlačovú správu, v rámci ktorej sa ospravedlňuje a snaží uviesť veci na pravú mieru. Začína s tým, že im je ľúto, že ich crash test vyvolal falošný dojem a spôsobil zmätok týkajúci sa elektromobility.
AXA si pritom až teraz podľa vlastných slov mala uvedomiť, že crash test a súvisiace komunikačné opatrenia mohli byť zavádzajúce. A to najmä pre tých, ktorí sa nezúčastnili testu. Poisťovňa verejne priznala, že v testovanom elektromobile neboli žiadne batérie (údajne „kvôli bezpečnosti divákov“) a že nedošlo k takému poškodeniu podvozku, ktoré by mohlo vyvolať požiar, aj keby sa v ňom batérie nachádzali. A dodala, že vykonaný test nepotvrdil ich hypotézu.
Spoločnosť ďalej uvádza, že spomínané skutočnosti mala uviesť v rámci komunikácie výsledkov testu, čo neurobila. A tiež priznala, že aj keď v rámci švajčiarskej mutácie tlačovej správy uviedla, že elektromobily nehoria častejšie ako spaľovacie autá (napr. v nemeckej verzii sa to vôbec neuvádza), zverejnený obrazový materiál bez uvedenia kontextu „zrejme“ vyvolal iný dojem.
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Elektromobily by mohli byť naopak menej náchylné k požiaru ako spaľovacie autá | Analýza
Prečo sa Elon Musk až tak neobáva klamlivých negatívnych správ na adresu Tesly?
Elektromobily Tesla po stránke bezpečnosti vychádzajú z reálnych scenárov a nie len zo štandardizovaných crash testov/strong>
5 komentárov
Začína s tým, že im je ľúto… uz by mal nad tym sediet nejaky dobry pravnik z Tesly a vysudit od tych zmrdov tazke miliardy… a nabuduce by si kua rozmysleli co vygrcaju do sveta… ak by teda neskrachovali po zaplateni pokuty…
Tiež dúfam, že sa tohoto sprostého (zaplateného) podrazu chytí Tesla a tú bandu zmrdov súdne zlikviduje. Už v tom úbohom ospravedlnení vŕšia jedno klamstvo na druhé.
Nikdy som nemal u tej bandy žiadnu poistku, chvalabohu.
Vypada to cele ako objednavka nejakej inej automobilky, resp.nejakej lobby. Inak si neviem predstavit, ze by sa podobna show urobila napriklad s nejakym ev od vw, alebo este odvaznejsie s nejakym spalovakom..
Podľa mňa to bola len PR akcia aby zdôvodnili neopodstatnene vyššie ceny poistneho BEV
Pán Bakša, v článku uvádzate, že sa AXA ospravedlnila. Ale komu? Médiám a verejnosti?! AXA by sa mala verejne a adresne ospravedlniť priamo TESLE, za zneužitie jej značky a konkrétneho vozidla v tomto podvode !!!