Čoraz viac automobiliek avizuje „cenovo dostupné“ elektromobily a medzi nimi je aj Citroën. Šéfdizajnér francúzskej značky pritom aktuálne hovoril o agresívnej cenovej politike, ktorá sa bude týkať pripravovaných elektrických modelov.
Aktuálne z časti prebieha niečo, čo médiá nazývajú cenová vojna elektromobilov. Do istej miery však ide len o návrat k podobným cenám, aké sme tu mali pomerne nedávno, predtým ako začala vyčíňať napr. vysoká inflácia. Zlacnenie sa pritom týka predovšetkým drahších modelov z vyšších segmentov, keďže tých je na trhoch mimo Číny väčšina.
A tak sa nádeje elektromobilistov upierajú na nové, menšie a cenovo dostupnejšie elektromobily, ktoré avizuje čoraz viac výrobcov. Ako informuje Autocar na základe slov šéfdizajnéra Citroënu Pierra Leclercqa, takéto modely chystá aj francúzska značka. Hovorí pritom o „agresívnych cenách“.
Tieto elektromobily, ktoré prídu na trh v najbližších rokoch, majú podliezť cenu konkurencie a zároveň priniesť „kick-ass“ dizajn s cieľom zabezpečenia širšej zákazníckej základne. Jedným z týchto modelov bude subkompaktný crossover „Citroën e-C3 Aircross„, ktorý bude pravdepodobne niesť dizajnové prvky modelov Oli (koncepčný crossover) a Ami (mestská „4-kolka“).
Leclercq ohľadom cien budúcich elektromobilov značky tiež uviedol, že ich cenová politika poskytne značke „obrovskú výhodu“ v rámci segmentov, v ktorých pôsobí. A dodal, že vozidlá sú koncipované tak, aby sa naplnila „skutočne agresívna cieľová cena„. Na trhu sa pritom majú objaviť „už čoskoro“.
Samozrejme, cenová dostupnosť prinesie aj určité kompromisy vyplývajúce zo šetrenia nákladov. Leclercq pritom naznačil, že cenovo dostupné elektromobily neponúknu konvenčný systém infotainmentu, ktorý dnes reprezentujú najmä veľké centrálne dotykové displeje. Namiesto toho sa zrejme dočkáme pokročilej integrácie smartfónov, resp. mobilných zariadení.
Nuž, sme veľmi zvedaví, čo vytasí Citroën a za akú konkrétnu cenu. Predzvesťou cenovo dostupných elektromobilov má byť pritom koncepčný model Citroën Oli. V jeho prípade sa mal výrobca zamerať aj na vysokú efektivitu a nízku hmotnosť, pričom na zabezpečenie pomerne vysokého dojazdu má postačiť batéria s kapacitou 40 kWh.
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Citroën pracuje na „cenovo dostupnom“ elektromobile e-C3. Vyrábať by sa mohol v SR
VW Group chystá ešte menšie a lacnejšie elektromobily „ID.1“. Základy vyvinie Škoda
Aj Hyundai chystá cenovo dostupnejšie elektromobily. A najmenšie modely by mali prežiť aj dobu elektrifikácie
3 komentáre
No ja len dufam ze v pripade Oliho ostane len pri koncepte
Už predvčerom bolo neskoro, elektromobilitu milé EU-automobilky doteraz len tunelujú, predražujú modely, pohnevali si zákazníkov, ceny máme v EÚ o 50 % vyššie ako v Číne, 10 rokov sa pozerali, ako Tesla a BYD rastú, elektromobilitu ignorovali a teraz sľubujú, že o pár rokov… BYD stavia v Európe gigafabriky, Tesla už jednu má a rozširuje ju, čo bude o pár rokov, to je v rukách Tesly a Číňanov.
Trhový podiel európskych automobiliek s BEV v Číne poklesol na 10%. To už môžu rovno pozatvárať fabriky…
Ceny lítia klesli na polovičku a znížený dopyt po autách na čínskom trhu spôsobuje panické výpredaje skladových zásob, špeciálne spaľovacích aut. Napríklad BYD preto urýchlene vypravuje plne naložené lode kde sa dá, vrátane Európy. Ostatní čínsky výrobcovia pod mimoriadnym konkurenčným tlakom budú logicky ďaleko intenzívnejšie hľadať exportné príležitosti. Už tento rok dinosaury z EU dostanú kýbeľ ľadovej vody od Tesly a výrobcov z Číny. V Číne môžeme očakávať cenovú paritu ICE vs BEV už tento rok, najneskôr budúci. Čiastočná cenová parita je už aj v EU. Spaľovacie autá porovnateľné s Teslou Y sú už teraz drahšie (napríklad GLC, X 3). Môžeme sa teda tešiť aspoň na zníženie cien v nižších segmentoch, napríklad vďaka MG4. Európa bude za svoju neschopnosť potrestaná trhom a potupená za nadraďovanie ideológie nad technickú logiku.