Elektromobily majú v USA dlhú tradíciu, až do príchodu spoločnosti Tesla však nešlo o žiadne predajné hity. Dôkazom je malý hranatý model CitiCar od spoločnosti Sebring-Vanguard, ktorý kraľoval tamojším historickým predajom, kým ho na tróne nevystriedala Tesla Model S.
Začiatkom 20. storočia mali automobily s elektrickým pohon najväčší podiel na americkom trhu. Autá v tých časoch však ešte len čakali na masové rozšírenie, ktoré prišlo vďaka legendárnemu Fordu Model T.
Ten napokon odštartoval éru spaľovacích áut, pričom až Tesla priniesla výraznejšiu obrodu elektromobility. To však neznamená, že do tej doby bolo v tomto smere úplne ticho. Objavilo sa totiž množstvo plne elektrických vozidiel, a to aj v USA, vrátane modelov od najznámejších značiek ako Ford, Chevrolet, Chrysler či GM (známy model EV1 od koncernu General Motors).
Ani jeden z nich však nestačil počtom vyrobených a predaných kusov na elektromobil histórii nie moc známej spoločnosti Sebring-Vanguard z Floridy. Konkrétne na 2-miestny mestský mini-elektromobil CitiCar. Ten sa začal vyrábať v roku 1974, pričom počas 3 rokov produkcie vzišlo z výrobných liniek takmer 4 500 ks. Na danú dobu to pritom bolo veľmi slušné číslo.
Špecifikácie
Mini-vozidlo CitiCar od Sebring-Vanguard s hliníkovým šasi, podporným hliníkovým rúrkovým rámom a hmotnosťou okolo 580 kg sa mohlo pochváliť naozaj mestskými rozmermi: 2 413 x 1 397 x 1 473 x 1 600 mm (dĺžka x šírka x výška x rázvor). Pre porovnanie, model Smart Fortwo ED ponúka rozmery 2 695 x 1 663 x 1 555 x 1 872 mm.
V ponuke boli tri verzie. Základná disponovala 36V batériou a výkonom 2,5 k, „stredná“ 48V batériou a výkonom 3,5 k a „top verzia“ 48V batériou a výkonom 6 k. Verzie s väčšou batériou pritom dosahovali dojazd okolo 64 km. Maximálna rýchlosť sa v závislosti od konkrétneho variantu pohybovala v rozmedzí 48 až 80 km/h. „Stredná“ verzia zrýchlila z 0 na 40 km/h za 6,2 s.
Zdroje: Autoevolution, Wikipedia; titulná fotografia: Jacob Frey 4A/Flickr
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Pred 50 rokmi vznikol česko-slovenský elektromobil EMA 1
Elektrická reinkarnácia mikro-vozidla „BMW“ Isetta ide do predaja
6-kolesové plug-in hybridné kupé zo 70. rokov ponúklo e-dojazd 100 km
2 komentáre
Ziaden velky rozdiel…
Už vieme ,kde sa Tesla inšpirovala CyberTruckom