EÚ spúšťa vyšetrovanie čínskych elektromobilov z hľadiska možných nekalých subvenčných praktík

12

Silné slová na adresu čínskych elektromobilov zazneli na pôde EÚ z úst predsedníčky Európskej komisie Ursuly von der Leyen. Tá okrem iného tvrdí, že ich cena je umelo nízka, čím sa deformuje európsky trh. EÚ preto v tejto veci spúšťa vyšetrovanie.

„Svetové trhy sú teraz zaplavené lacnejšími čínskymi elektromobilmi. A ich cena je umelo udržiavaná na nízkej úrovni vďaka obrovským štátnym dotáciám. To deformuje náš trh,“ povedala Ursula von der Leyen vo svojom výročnom prejave o stave EÚ, píše Politico.

A dodala, že Európska komisia (EK) začína antisubvenčné vyšetrovanie elektrických vozidiel pochádzajúcich z Číny. Podľa nej je Európa otvorená hospodárskej súťaži, nie „pretekom ku dnu“.

„Zvláštnosti“

Agentúra Reuters uvádza, že EK bude mať na posúdenie tejto záležitosti 13 mesiacov. Ak by sa pritom preukázalo to, čo tvrdí von der Layen, Európska únia by mohla uvaliť vyššie clo na autá z Číny. Podľa Reuters sa to pritom netýka len elektromobilov od čínskych výrobcov, ale celkovo áut, ktoré sa tam vyrábajú. Takže aj áut od európskych automobiliek.

Ďalšou zvláštnosťou je, že toto vyšetrovanie má vychádzať z iniciatívy EK a nie zo sťažností z priemyslu, ako je obvyklé. Podľa toho, čo píše Politico, sa pritom zdá, že v tom môže mať prsty (aj) Francúzsko, ktoré malo vyzvať EÚ, aby zakročila proti prudkému nárastu dovozu čínskych áut.

Umelo udržiavané ceny?

Nemôžeme si pomôcť, ale vyjadrenia predsedníčky EK nám minimálne z časti nesedia. Je síce pravda, že čínske elektromobily globálne pomerne prudko expandujú a ich predaje stúpajú, ich trhový podiel ale zatiaľ nie je moc relevantný. Zrejme aj kvôli cenám, ktoré sú napr. v Európe často 2-násobne vyššie (či dokonca ešte vyššie) ako doma v Číne.

My pomerne často píšeme o čínskych elektromobiloch predávaných v Európe, ale nezdá sa nám, že by ich cena bola vo všeobecnosti významne nižšia ako v prípade porovnateľnej konkurencie. Preto nás prekvapilo aj to, že podľa údajov JATO Dynamics (píše Reuters) má byť priemerná cena elektromobilov čínskych značiek v rámci najväčších európskych trhov v priemere o 29 až 38 % vyššia ako v prípade iných elektromobilov (nevieme však, či sa porovnávali porovnateľné vozidlá alebo celá flotila). A podľa EK sú zas čínske modely o 20 % lacnejšie ako modely vyrábané v EÚ.

Taktiež nám úplne nesedí vyjadrenie ohľadom „umelo udržiavanej nízkej ceny vďaka obrovským štátnym dotáciám„. Áno, aj my sme minulý rok písali o masívnej podpore výrobcov elektromobilov, batérií, nabíjacej infraštruktúry či dodávateľského reťazca zo strany čínskej vlády, pričom podľa Michaela Schumana, ktorý je okrem iného autorom kníh o čínskej histórii a ekonomike, čínska vláda mala v tomto smere zájsť ďalej, ako je bežné napr. v USA, a tým manipulovať trh. Táto masívna podpora však bola ukončená už skôr.

Aktuálne pritom v Číne prebieha tvrdý konkurenčný boj, ktorý tlačí ceny elektromobilov na nízke úrovne. A ceny začínajú klesať aj v Európe. Pravdepodobne však kvôli klesajúcemu dopytu, ktorý je zapríčinený ekonomickým vývojom. A ak má mať na klesajúcich cenách podiel aj nejaký výrobca áut, dovolíme si tvrdiť, že je to Tesla so svojou agresívnou cenovou politikou v mene naplnenia svojho tohtoročného predajného cieľa a nie čínske automobilky. Tesla pritom vyrába najpradávnejší elektromobil na európskom trhu v Nemecku.

Nemecké automobilové združenie je zdá sa „opatrné“

Sme samozrejme veľmi zvedaví, ako dopadne vyšetrovanie. V tejto veci je pritom zaujímavé aj „opatrné“ vyjadrenie Nemeckého automobilového združenia VDA. To upozorňuje na možnú neželanú reakciu Číny na toto vyšetrovanie. Čína hrá pritom dôležitú úlohu v rámci podnikania európskych automobiliek.

„Podľa VDA by sa tvorcovia politík mali zamerať na vytvorenie podmienok pre európskych hráčov, aby mohli uspieť na vlastnom území – od zníženia cien elektrickej energie až po zníženie byrokratických prekážok,“ píše Reuters.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Čo stojí za záplavou čínskych elektromobilov a aké ponaučenie si treba zobrať od Číny?
BYD vyzval čínske automobilky, aby sa spojili a „zbúrali staré legendy“
Čínske automobilky nie sú pre „Európu“ hrozbou, tvrdí šéf VW Group. Z čoho vychádza?
Elektromobily zlacňujú už aj v Európe. Začala sa nová „cenová vojna“?
ODBER NOVINIEK

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

12 komentárov

      • VW ID.3 stoji v Číně 370.000Kč, v ČR 999.900Kč, VW ID. 4 v Číně lehce přes 500.000Kč a v ČR cca 1.400.000Kč. VW ID.7 v Číně 850.000Kč v ČR cca 1.569.900 Kč. Vtipné je, že ID.7 se pro Čínu i ČR dělá v jedné a té samé továrně v Německu, do Číny se musí ještě dovézt a zaplatit clo. Takže o žádných dotacích Číny nemůže být ani řeč. Spíš by měli vyšetřit, proč je to v Evropě tak drahé.

  1. Jasnejší príklad nekompetentnosti danej osoby už ani nepotrebujem.
    Ozaj, na zbrane pre Ukrajinu máme dosť peňazí. Dúfam že hej, radšej zadotujme tam.
    Ťažko je ľahko žiť 🙂

  2. Tá okrem iného tvrdí, že ich cena je umelo nízka… a ja tvrdim, ze ceny aut v Europe su umelo vysoke… ale z coho by asi ursula a jej podobne darmozracske spiny v Bruseli brali 30 tisicove platy ze ano… velebnosti, du blejt…

  3. Takže Ursula si myslí, že enormné zvyšovanie výrobných a aj nevýrobných firemných nákladov v EÚ sa v konkurenčnom boji nakoniec neukáže.
    Poplatky a ďalšie poplatky, takmer za všetko. Papierovanie a úradovanie, ktoré dávno prekročilo socialistické. Takto nie, ďakujeme dovi, dopo…

    Mimochodom, aj v EÚ sa dotuje. Každá nová automobilka pri umiestnení závodu v niektorej krajine EÚ, bojuje o miestne dotácie. Ani my nie sme výnimkou.

  4. Tento prípad je vzorovou ukážkou toho, ako bruselskí politici žijú mimo našu realitu, a potom tak vyzerá aj riadenie celej EU !!! Ku krachu tak vedú nielen automobilový priemysel, ale celú Európu !!! Je to strašne smutné, čoho sme sa 80 rokov po vojne dožili !!! …..

  5. prave citam na Teslarati ze sudruhovia z vw idu prepustat prvych 2.500 ludi… no, nejako im tie sroty nejdu na odbyt za trojnasobne ceny ako to musia predavat v cine, tebo tam po nich ani pes nestekne…
    dovolim si kratky citat z clanku:
    Zdá sa však, že dopyt po vozidlách MEB spoločnosti zaostáva za očakávaniami spoločnosti Volkswagen. Správy uvádzajú, že predaj vozidiel Volkswagen ID sa spomaľuje a predajcovia tvrdia, že o ID.3, ID.4 a ID.5 je malý záujem zákazníkov.
    uz dlho hovorim, ze vw je mrtva firma, len to este nevie… resp. nechce vediet…

  6. „Tesla pritom vyrába najpradávnejší elektromobil na európskom trhu v Nemecku.“ – pán Bakša, nechcete tento komický preklep o pradávnom elektromobile Tesly opraviť?

Pridajte komentár